Sågverk (mindre)

Kåda på kedjan Bamsesåg

9 inlägg 8386 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kåda på kedjan Bamsesåg

Palakangas  
#281657 Sågade granstockar med mycket torkad kåda på barken. Kedjan blev slö direkt.Efter tre kedjor gav jag upp. Kan det vara kådan som gör kedjorna "slöa"?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

Tosca  
#281660 Kådan kan ha bundit damm på barken.

Användarvisningsbild

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

JensSkoog  
#281665 Damm och even sand och små stenar sitter i kådan och gör kedjan slu. Dra fram barkspaden och få bort barken innan du sågar - skitjobbigt 😡

Avatar Fallback

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

Palakangas  
#281672 Aha! Tänkte inte på det! Granen har stått fyra meter från en väl frekventerad grusväg. Är nog mycket damm därifrån som fastnat i kådan. Tack för råden. Jag återbördar nog de kådiga stockarna till naturen. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

skogshasse  
#281677
Palakangas skrev:Aha! Tänkte inte på det! Granen har stått fyra meter från en väl frekventerad grusväg. Är nog mycket damm därifrån som fastnat i kådan. Tack för råden. Jag återbördar nog de kådiga stockarna till naturen. :-bd


varför inte göra ved av dom när dom nu inte är i skogen

Avatar Fallback

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

Elfving  
#281678
JensSkoog skrev:Damm och even sand och små stenar sitter i kådan och gör kedjan slu. Dra fram barkspaden och få bort barken innan du sågar - skitjobbigt 😡

Visst är det jobbigt, men så extremjobbigt är det inte med en bra barkspade. Du behöver ju bara barka där sågspåret skall fram! Klart att du skall barka dem innan sågning när de redan ligger framburna!

Avatar Fallback

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

Palakangas  
#281682 Gör jag ved av de så blir väl kedjan på motorsågen lika slö. Ska prova att barka, har en vass barkspade. Annars blir det "återvinningen".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

Svendus  
#281720 bygg på en spårrensara (roterande hm rits klinga ) på sågen som man har på bandsågar jag tror inte gruset har väkst in i veden

Avatar Fallback

Re: Kåda på kedjan Bamsesåg

rickardgustavsson  
#319855 garanterat damm sten från fällning eller gevärs kulor , har varit med om samma med mitt lila m5 värk .
gör ved av skiten . kostar mer än vad det smakar , det är skillnad på sträcka att såga virke och ved ca 100 g mer .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).