Motorsåg och handhållet

Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

25 inlägg 12829 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

Tor R  
#281270
traktorz skrev:
Tor R skrev:Hva med sugihara eller Tsumur, hva har de som passer ei 2253? og er det bedre enn JReds sverd?


Svärd är också en billig förbrukningsvara, som om du sköter det rätt visserligen kan hålla länge. Undvik att klämma fast svärdspetsen, se till att blåsa rent runt noshjulet, så att oljetillförseln tryggas. Se till att det är rent runt kopplingskåpan och anlägget mellan denna och svärdet, så att oljetillförseln tryggas.

Det anses att det litet tjockare 1.5mm svärdet ger säkrare oljetillförsel till noshjulet, än ett med 1.3mm drivlänksbredd. Ett 18" svärd behöver mer oljetillförsel än ett med säg 15".

Det anses att bio-olja smörjer svärdshjulet effektivare än med mineralolja.

Jag skulle välja ett Iggesund, eller Carlton-svärd, eftersom det är billigare än ett Husqvarna/Jonsered original. Fast om du vill stödja närproducerat i Norge, välj då originalsvärden!
Men, er det to der minst like bra som JRed/HVA eller bedre?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

Tor R  
#281272 Forøvrig kan jeg leve med 16" sverd også. 18" sverd er ikke ett must :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

Peteflamingstar  
#281304
traktorz skrev:
Peteflamingstar skrev:555:an är på 60 cc och ger 3,1 kw... åtminstone enligt handboken :wink:


Du har så rätt!
555'n heter ju CS2258 i Jonsered-kläder, mycket riktigt är den specad till 3.1kW. En stark proffssåg alltså, men utan RevBoost™ från XP-modellen. Kanske inte så viktigt, om man inte tänker kvista mycket med den?

Ref:
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/cs-2258/


Ja det kanske den saknar, men i övrigt är den väl lika som 560:in? Används mest som fäll/kapsåg vilket den duger utmärkt till, tycker den är riktigt rapp och går bra att kvista med också! Däremot gör vikten att man helst inte springer runt med den o kvistar så mycket...

Användarvisningsbild

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

traktorz  
#281307
Tor R skrev:Forøvrig kan jeg leve med 16" sverd også. 18" sverd er ikke ett must :)

- Inget är skrivet i sten, så det är fritt fram att prova själv, för att se vad som passar individuellt bäst. 18" är mycket bra till rotkap, men som tidigare sagt, helst då på en 60cc-såg. Vi har en MS 362 C-Q med 15" & 18" svärd (15" som reserv ibland ser futtigt ut), så det är 18" som gäller på den sågen, med 36RS kedja.

Kan du välja svärd till din nya CS2253, eller levereras den standardmässigt med 13" och kedjetypen H30 (1.3mm "gauge")?

Inget hindrar att du har ytterligare ett svärd och en passande kedja, 15" eller 16", H30 eller H25.
Även Stihl har .325" kedjor för 1.3mm av typen Rapid Micro & Rapid Super, utöver Oregons och Husqvarnas egna sortiment av kedjor.

Det kan vara enklare med att hålla sig till en enda filmall, vilket kan avgöra ifall man standardiserar sig på ex.vis 1.3mm. Vi har fyra filmallar att hålla reda på och det går också.

- Vill man ha en nätt såg, till enbart kvistning, kör på H30 kedja, som vår CS2150 med 13" standardsvärd.
- Om man som vi, ibland kapar stubbar på hyggen, rotkapar och slarvigt nog klämmer fast svärdet emellanåt, kapar orena trädytor, så är det lite tjockare 1.5mm svärdet med något bättre oljetransport robustare för våra behov, som vår CS2152 med 15" och H25.

Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

SawTroll  
#281397
Tor R skrev: Så noe annet enn 1,3 mm? I så tilfelle, hva?


Har allerede foreslått regulær .325 i 1.5mm.....

Nå finnes jo regulær .325 i 1,3mm også - men det er uvanlig i Scandinavia, og har ingen fordeler over 1,5mm.
Senast redigerad av SawTroll tis 27 maj 2014, 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

SawTroll  
#281398
Tor R skrev:Hva med sugihara eller Tsumur, hva har de som passer ei 2253? og er det bedre enn JReds sverd?


Ja, men de kan være vanskelige å finne til salgs, med riktig kombinasjon av sverdfeste, pitch, gauge og lengde.
De vanligste typene er også RSN sverd, og kan være betydelig dyrere enn laminerte HVA eller Oregon produserte sverd, specielt når frakt tas i betraktning.

Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

Tor R  
#283586 Det ble litt rot i quotingen og derfor ble svarene mine veldig rotete.
Litt oppdatering:
Jeg forstår hva du mener SawTroll, det er en kraftig sag for 1,3mm kjede, selvom jeg faktisk har hatt gode erfaringer med 15" sverd og 1,3mm kjede, vel og merke til mitt bruk. Jeg skulle tro at ett for svakt kjede ville medføre mye kjedestrekk i utgangspunktet, og at det kan bli ett problem på 18".

Jeg har vært moden for å prøve noe nytt, bestilte SugiHara LeightWeight sverd fra USA (DEV).
Hadde tenkt å bestille det beste fra to sider, ett 16" 325 1,5mm og ett 18" 325 1,3mm, desverre har de sluttet med 1,5mm, kun 1,3mm de selger.
De nekter å sende ut av USA, heldigvis hadde jeg en venn i USA som kan være mellommann.
Kan jo hende at jeg kommer over 16" 1,5mm senere.


I mellomtiden kan jeg se litt på kjeder.
Hva foretrekker Dere av de forskjellige 1,3mm som er på markedet?
Husvarnas H30, Oregon 95, eller Stihl 23?

Forøvrig er 2253 i modding nå om dagene :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

SawTroll  
#283890
Tor R skrev: .....


I mellomtiden kan jeg se litt på kjeder.
Hva foretrekker Dere av de forskjellige 1,3mm som er på markedet?
Husvarnas H30, Oregon 95, eller Stihl 23?

Forøvrig er 2253 i modding nå om dagene :grin:


Oregon 20LPX, evt Stihl 23RS (20BPX eller 23RM om du vil ha semi-chisel).

95VPX og H30 er samme kjede, men glem dette om du skal bruke det sverdet (egentlig uansett, etter min mening, på den saga).

Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

Tor R  
#283935
SawTroll skrev:
Tor R skrev: .....


I mellomtiden kan jeg se litt på kjeder.
Hva foretrekker Dere av de forskjellige 1,3mm som er på markedet?
Husvarnas H30, Oregon 95, eller Stihl 23?

Forøvrig er 2253 i modding nå om dagene :grin:


Oregon 20LPX, evt Stihl 23RS (20BPX eller 23RM om du vil ha semi-chisel).

95VPX og H30 er samme kjede, men glem dette om du skal bruke det sverdet (egentlig uansett, etter min mening, på den saga).

Takker for svar :smile:

Skal kjøpe inn noen 20LPX, 20BPX, 23RS, 23RM til helgen for å teste ut på 15" sverdet jeg kjører på nå, så finner jeg helt sikkert ut hvilket som passer mitt bruk best under hoggingen.

Leste på AS at SugiHara er vanskelig å få tak i, for å sikre meg bestilte jeg ett par 18" og ett par 16" lettvektsverd med utbyttbar nese. Kan jo bestille flere hvis jeg blir fornøyd med dem. Det sverdet som balanserer saga best blir foretrukket, regner egentlig med at det blir 16"'eren.

Forøvrig ble det bra drag i 2253'en etter at jeg moddet eksospotta, men støyen ble deretter også.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Beste 18" sverd&kjede til JRed 2253

SawTroll  
#284063
Tor R skrev: ......

Skal kjøpe inn noen 20LPX, 20BPX, 23RS, 23RM til helgen for å teste ut på 15" sverdet jeg kjører på nå, så finner jeg helt sikkert ut hvilket som passer mitt bruk best under hoggingen.

.....


Lykke til, det er riktig måte å gjøre det på!
Nå vet ikke jeg hvordan det er i ditt område, men det kan for bli et problem å finne de kjedene til salgs "over disk" i Norge, siden 1.3mm er veldig uvanlig (med unntak av pixel/narrow kerf i .325 og lavprofil i 3/8").

Vær også oppmerksom på at ferdiglagede Stihl kjeder ofte har et annet antall dl ift angitt lengde enn det som passer på sverd/sager med K095 montasje. Du må enten finne en forhandler som klargjør kjedene selv fra en rull, eller regne med å bestille....

For øvrig så selges 20LPX også som H23, og 20BPX som H22.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).