Motorsåg och handhållet

Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

76 inlägg 36919 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#251365
totte skrev:
JensSkoog skrev:Fann bara inte ordet "trubbigare" i min ordbok :wink:


Exakt betydelse: "Mindre spetsig".


Det forsto selv jeg, som er Norsk! :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251368 Virker ikkje som om filningsvinkel har så veldigt mykje å sei for kjeda sine egenskaper. Trur at eggvinkelen, altså vinkelen som topplata danner har mest å sei. Sideplata/hjørnet kapper vel fibrene på kvar side av sagsnittet og topplata løfter sikkert fibrene opp. Vil derfor tru at eggvinkelen er viktigst for hastighet og holdbarhet, i sammenheng med høgd på rytter.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#251371 :???: Begge vinklene henger jo sammen, og høyden på rytteren er jo selvsagt viktig - det er den alltid.....

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251377 Det går o ändra alla vinklar oberoende om så önskas.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251379 Filningsvinkelen heng vel ikkje så mykje sammen med eggvinkelen.
Eg vil heller sei at støt og eggvinkel heng sammen og at tilten på fila heng sammen med både støt og eggvinkel. Har du fila noenlunde vannrett får du mindre støtvinkel og større eggvinkel. Har du litt tilt opp mot 10 grader får du større støtvinkel og mindre eggvinkel.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251380 Møte Olav Antonsen heilt tilfeldig for ei stund sia, kjent i Norge for Antons timber show han snakte litt om filing. Han sa at filningsvinkelen på 30 grader var berre ett kompromiss, han sa at ein kunne file kjedet på 45 grader og ha meir tilt på fila enn vanligt, eg har ikkje prøvt dette.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#251417
can skrev:Møte Olav Antonsen heilt tilfeldig for ei stund sia, kjent i Norge for Antons timber show han snakte litt om filing. Han sa at filningsvinkelen på 30 grader var berre ett kompromiss, han sa at ein kunne file kjedet på 45 grader og ha meir tilt på fila enn vanligt, eg har ikkje prøvt dette.



Selvfølgelig er det et kompromiss, det er alle filingsvinkler du måtte velge!


....men husk at konkurransesaging og oppvisningssaging (Olav Antonsen) ikke er det samme som praktisk bruk i skogen... :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251586 Ja var litt i tvil om å prøve dette her.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

arborist.60  
#281368 ryttarnas höjd e d enda hjälmedel du bör andvända vid sågning i vintervirke,vinklar e undrerordnat,men viktigt är att göra plats för spånet genom att fila bort bakre delen av varje käft. mvh ko
Senast redigerad av arborist.60 tis 27 maj 2014, 09:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

anersimyra  
#281374 I s.k.Hardwood, eller i fruset virke används typiskt filningsvinkeln 25 grader. En stor 3/8 full chisel, är vad jag vet i de flesta fall slipad i 25 grader. En semichisel, eller hellre en chipperkedja är lämpligare i hårt eller fruset virke. Chippern hittar man dock inte så lätt, jag tror knappast någon handlare har dessa i sortimentet i dag, tyvärr, de var mycket bra till kvistning, eller i hårt eller förorenat virke. Alltså, en 30 graders semi ändrar du till 25, fördelen blir en mindre ryckig gång i ojämnt fruset virke, dessutom håller skärpan något bättre. Ryttarnas höjd avgörs även de av virkestyp, sommar eller vinter. Du hittar allt om de olika kedjetyperna på Oregons hemsida. :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281377 Jag håller inte med om att halvmejsel/semichisel är bättre i fruset virke.
Själv gillar jag mejselkedjan bättre i all kapning oavsett material och täthet.
Fruset virke och hårda träslag Kapar man bättre med mejseltand om den är supervass.
Att få dem vassa är svårare än halvmejsel/semichisel men i kap har man 30% högre skärhastighet så det är värt besväret o lära sig fila dem rätt.
Oregon har sin Super 70 kedja (72,73,75) vilken jag gillar om man filar med filen paralellt med topp plattan och inte så lågt placerad fil.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

anersimyra  
#281385
Mange skrev:Jag håller inte med om att halvmejsel/semichisel är bättre i fruset virke.
Själv gillar jag mejselkedjan bättre i all kapning oavsett material och täthet.
Fruset virke och hårda träslag Kapar man bättre med mejseltand om den är supervass.
Att få dem vassa är svårare än halvmejsel/semichisel men i kap har man 30% högre skärhastighet så det är värt besväret o lära sig fila dem rätt.
Oregon har sin Super 70 kedja (72,73,75) vilken jag gillar om man filar med filen paralellt med topp plattan och inte så lågt placerad fil.
Med " bättre, " menar jag att halvmejsel håller skärpan bättre, i hårt, fruset, eller förorenat virke, inte att halv/semin, eller chippen generellt är effektivare vid kapning.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281395 Är det skitigt så kan jag hålla med dig att det är bättre med Halvmejsel.
Är det rent o fint och man står o kapar så är inte mejseltand nåt som blir träslött fortare (förutsatt att det är vasst från start). Den är inte lika förlåtande att fila och det tar lite tid o lära sig.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

anersimyra  
#281396 Ändå anger Oregon att helmejsel främst är avsedd att användas till softwood, så som Asp, Poppel och vissa barrträd. För hardwood rekommenderas halvmejsel, eller helst chippkedja, anledningen är dessas förmåga att hålla skärpan bättre än helmejsel i hårdare virke. Till riktigt hårt virke ( jag minns inte sorten ) rekommenderas inte helmejsel, anledningen är dess oförmåga att behålla skärpan i detta virke, där rekommenderas chippkedjan som enda alternativ. Texten fanns att hitta i en äldre kedjeguide från oregon.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281401 De skriver det nu, inte för ett par år sen eller de sista 50 åren de har gjort mejsel tand.
Det äldre dok du har hittat skulle jag vilja se om det går..
Varför de ändrat i texten vet jag inte, men erfarenhet och resultaten är det samma.

Oavsett vad de skriver så har jag testat Mejsel, Skovel, halvmejsel tand på samma kedjefamilj och samma såg och svärd för att se just sklillnader på tand.
Jag har provat de tre i hårt torrt virke och mjukt, även i is och annat.

Det har alltid varit mejseltand på fäll o kapsågar här nere om de inte i undantagsfall varit skitigt timmer.
Även under stormarbetena här hade 65cc+ sågarna inget annat än mejseltand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).