Öppna kategorin

Olja in en ny fälld Furubräda?

11 inlägg 5714 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olja in en ny fälld Furubräda?

Keann  
#281267 Jag har sågat ner en stor bred tall som jag låtit såga till breda fina plankor av som jag tänkte bygga bänkar av runt en eld.

Är det någon som har några bra tips på hur jag ska torka och olja in den för att behålla den ljusa i den utan att det blir grådaskit?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

Blivande snickare  
#281268 Ska du ha den ute året runt så får du nog bara leva med att den blir grå, tyvärr :sad:

Avatar Fallback

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

Ferguson system  
#281275 Hei. Owatrol olje fungerer veldig bra til behandling av treverk. Den setter ikke noe særlig farge,gir en fin glans og fremhever konturene i treverket.

Avatar Fallback

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

Keann  
#281280 Hur länge ska jag torka brädan på mörkt ställe innan jag oljar in den med Owatrol Olja?

Fukthalt i trät?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

JensSkoog  
#281283 Hur länge beror på hur bra det turker där. Borde ner i mellan 10 och 15% fukthalt.

Avatar Fallback

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

elis  
#281289 Jag använder rå kallpressad linolja till allt, tillsätter ingen terpentin e dyl utan värmer den för bättre inträngning. Använder den till träbåtar, räcken, bänkar, allt trä hemma.
Fantastisk produkt men hemsidan kunde vart bättre :wink:
http://www.oilpress.com/linolja.htm

Användarvisningsbild

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

Camwood  
#281315 Det ljusa ytan på nysågad furu kan du inte behålla oavsett oljebehandling. Träet kommer att mörkna i dagsljuset/solen särskilt kärnveden. Såga asp om du ska underhållsfria bänkar ute.

Avatar Fallback

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

Keann  
#281335 Vad tror ni om denna produkt?

http://www.mpdiy.com/uploads/PDB/PDBzarexteriorlack.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

totte  
#281345 Bromsar upp processen så det tar längre tid för träet att mörkna. Såna lacker har funnits rätt länge i varje fall för inomhusbruk. Det kan aldrig stoppa processen helt, det är som solskyddskräm, det tar det värsta. Det lär i varje fall hindra träet från att bli grått, det mörknar bara med tiden.

Avatar Fallback

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

elis  
#281369 Ska det lackas och inte bara inoljas duger båtfernissa bra, mycke snack om grått å mörkt. Har någon sett en grå träbåt?

Användarvisningsbild

Re: Olja in en ny fälld Furubräda?

totte  
#281383 Ja, om det bara handlar om att förhindra att det grånar så funkar all klarlack eller fernissa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).