Traktorer och processorer

Effektivitet traktorprocessor

19 inlägg 27727 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Effektivitet traktorprocessor

MarkusE  
#281219 Hallåj

Har suttit och surfat runt lite på forumet och försökt hitta den information jag är ute efter, men inte riktigt lyckats, så nu tog jag och registrerade mig för att fråga på egen hand.

Det jag sitter och funderar över är möjligheterna till att arbeta i egen skog och ha någon form av lönsamhet. Är född och uppvuxen på ett skogsbruk i Jämtland med cirka 400 ha skog. Jag är egen företagare inom kulturverksamhet(musiker), vilket periodvis genererar rätt bra med pengar, men det är väldigt ostabilt och svårt att vara långsiktig. Jobbat lite som snickarlärling också under perioder. Spenderar mycket tid hemma på gården, som är i mina föräldrars ägo, och trivs otroligt bra med arbetet i skogen. Som det är nu hugger vi mestadels för eget vedbehov, men det brukar kunna bli 50-60 kubik sågtimmer på en vinter. Det jag funderar över är helt enkelt möjligheterna till att vara i skogen 3-4 månader per år och kunna arbeta ihop en hyfsad slant.

Utifrån vad jag lyckats räkna fram så tänker jag mig att man behöver hugga runt 10-15 kubik per dag för att få någon lönsamhet i det hela, är jag ute och cyklar då?
Om inte, kan man komma upp i den produktiviteten med en traktorprocessor, typ Niab?


Av de trådar jag läst här så verkar det mest anses som meningslöst att arbeta i skogen utan skördare och skotare, om man inte enbart gör det för nöjets skull, är det verkligen så?

Mycket frågor, hoppas någon sitter inne på lite information!

Mvh/Markus



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

rokon  
#281241 Välkommen till skogsforum! Att registrera sig är bra!

Nu har jag ännu inte någon processor så jag avstår att komentera effektiviteten, vet att jag själv numera är den svagaste länken när det gäller det, fast envis ibland.
Har för mig att jag även sett någon beräkning på effektiviteten, men hittar nu ej det.

Men alltid något att läsa för den vetgirige; http://www.smp.nu/Documents/reports/Tra ... ssorer.pdf

Men nog är det väl i gallring dessa kommer mest till sin rätt? Men den enes skog och behov är inte lika med den andres så svårt med råd.
Men tycker ändå att man skall se upp med att varje steg uppåt på maskinstorlek och typ går logiskt att motivera, men gör det det ekonomiskt?
Flera av de stegmatare som är till salu begagnade har mycket få gångtimmar sägs det.
Vad kan det bero på?
Jag tror ett av skälen har varit försäljning av stora rotposter och rädsla för skattekonsekvenser, varefter investeringar i maskinpark har blivit följden. Så på begagnat sidan så bör det gå att göra kap där, till lågt pris när mannen går ur tiden och gården under klubban. Produktiviteten i gallring beror på hur pass väl du fäller utan att ställa till det för dig, med fastfällning mm. Markens framkomlighet med traktor bör vara god.
Jag vet en som provade sin processor en dag bara sen blev den stående, knappast effektivt. Entreprenörerna är effektiva, det andra beror på en själv mest.

Avatar Fallback

Re: Effektivitet traktorprocessor

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281245 Du kan mycket väl försörja dig med motorsåg och traktor/huggarvagn.
Men ha klart för dig att 10 -15 m3 är i så fall m3travat mått i gallring.
Det tar tid att komma i form, 200-250 bit ( 3m.s massaved ) klarade proffshuggare på motorsågens
glanstid.
De flesta traktorprocessorer har vinsch att dra fram träden till stickvägen.
Annars blir det tätt mellan stickvägarna. Vilket gör dom mycket ineffektiva.
Orsaken är att man hela tiden måste flytta om brytblock för wiren, eller flytta fram/bak traktorn.
Gör man inte det så garanterar jag skrapskador på träden som ska vara kvar.
Traktorprocessorn har dock sina fördelar, framförallt bekvämligheten med dom.
Brosslingen, som är ett tungt moment vid manuell huggning det sköter sig själv.
En ovan huggare presterar mer med processor än utan.
Inte heller blir det lika enformigt arbete.
Det är lite teknik att fälla för vinschning, men det lär man sig snart när man fått lov att flytta traktorn femtioelva gånger.

Avatar Fallback

Re: Effektivitet traktorprocessor

ÅsaNisse  
#281248 Jag kör med en Patu stegmatare tillsammans med en 6,5m kran och vinch. Fördelen är att jag sitter i traktorn och upparbetar virket som jag räcker med kranen, och det är det mesta. Fällningen är bara att slå mot stickvägen, och så länge man bara nåt toppen behöver man aldrig vincha. Som hobbyverksam tycker jag det är kanon. Fäll med motorsåg till du blir trött och sen sitt i traktorn och arbeta upp det under tiden du vilar.

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

loppan  
#281253 Jag hugger en hel del själv varje år både med motorsåg och patu stegmatare.
Mitt mål varje vinter är ca 200 fub vilket är i allt från förstagallring med röjning till små slutavverkningar/fröställningar.
Min målsättning är att producera i medeltal två huggarvagnar,ca 6-7 fub fram till bilväg per arbetsdag vilket brukar gå.
Med en rullmarate så producerar man nog mer.

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

hlb  
#281258 Famag kan nog förbättra mycket. Kör själv Hypro 450 XL med långa kranen.
Försök att ställa träden, inte lägga, före vinschning, så riktas de automatiskt rätt. Plockepinnfällning är helt förkastligt. Spetsad enepinne att sätta ner och styra eliminerar släpskador på stående trad, vilket inte får förekomma. Jag tvingas använda brytblock för mindre än 5 % av träden. Styrning för wiren längst ut på kranen underlättar också.
Dagsvolymen beror på grovleken på uttagna träd. Träd mellan 7 och 30cm tar ungefär lika lång tid att upparbeta per styck.
Lycka till. Lönen är att se ett gallrat skifte efter något år och jämföra med ett som är gallrat med större skördare.

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

rokon  
#281259 Alltså hlb "Försök att ställa träden, inte lägga, före vinschning, så riktas de automatiskt rätt." menar du att du fäller mot andra träd så att de står där på lut så att när de vinschas liksom faller så att det blir som lämpligast. trädet reder sig själv liksom?

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

hlb  
#281286 Ja, du rycker roten i rätt riktning med vinschen. Ställ inte många åt gången och speciellt inte i byig motvind. Fällriktare är inte fel heller om den inte är för tung.
Ställning mot andra träd fungerar naturligtvis bäst i täta bestånd.
Kör inte på sommaren när rötter och stammar är känsliga.

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

Camwood  
#281320
MarkusE skrev:Hallåj

Har suttit och surfat runt lite på forumet och försökt hitta den information jag är ute efter, men inte riktigt lyckats, så nu tog jag och registrerade mig för att fråga på egen hand.

Det jag sitter och funderar över är möjligheterna till att arbeta i egen skog och ha någon form av lönsamhet. Är född och uppvuxen på ett skogsbruk i Jämtland med cirka 400 ha skog. Jag är egen företagare inom kulturverksamhet(musiker), vilket periodvis genererar rätt bra med pengar, men det är väldigt ostabilt och svårt att vara långsiktig. Jobbat lite som snickarlärling också under perioder. Spenderar mycket tid hemma på gården, som är i mina föräldrars ägo, och trivs otroligt bra med arbetet i skogen. Som det är nu hugger vi mestadels för eget vedbehov, men det brukar kunna bli 50-60 kubik sågtimmer på en vinter. Det jag funderar över är helt enkelt möjligheterna till att vara i skogen 3-4 månader per år och kunna arbeta ihop en hyfsad slant.

Utifrån vad jag lyckats räkna fram så tänker jag mig att man behöver hugga runt 10-15 kubik per dag för att få någon lönsamhet i det hela, är jag ute och cyklar då?
Om inte, kan man komma upp i den produktiviteten med en traktorprocessor, typ Niab?


Av de trådar jag läst här så verkar det mest anses som meningslöst att arbeta i skogen utan skördare och skotare, om man inte enbart gör det för nöjets skull, är det verkligen så?

Mycket frågor, hoppas någon sitter inne på lite information!

Mvh/Markus

Att bedriva småskaligt skogsbruk utan ett eget enklare sågverk och en vedmaskin är inte lönsamt. Med 400 ha så lejer du bort samtliga jobb i skogen utom små och besvärliga gallringar/röjningar , alla vindfällen mm. Du skotar hem virket till gården och sätter i gång att förädla. Med 400 ha så kommer du fullt upp. Men det bör kombineras som du skriver med ett annat jobb utanför skogen så man får en hyfsad likviditet för intäkterna från förädlingen kommer för oregelbundet.
Sammanfattningsvis så kan man säga att ha som vinstdrivande verksamhet att fälla/köra ut stamdelar till avlägg för försäljning är under enorm prispress så du kan inte konkurera med proffs aktörer som har enormt rationella maskiner till sin hjälp!! Tyvärr det är tråkigt för det är enormt rogivande och tillfredställande att hugga sitt eget timmer.
Lägg i stället tid o pengar på förädling av ditt virke från skogen du kan jobba betydligt färre timmar och behöver hantera mindre volymer för samma peng som du skulle fått om du sålt virket vid avlägg. Det är min åsikt!! kom gärna med frågor om virkesfärädling :grin:

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

Seb macahan  
#281444 Du kan räkna lite. 6,5Fub/dag =

6,5x450kr=2925*20 arbetsdagar= 58500 -sociala avgifter 31,42% (18380)=40120
40120 minus skatt 11525 (skattetabell 33 kolumn 1)= Netto lön 28595kr
Helt ok nettolön enl. mig

6,5Fub/dag klara man ledigt i en slutavverkning/dag med motorsåg! Men i en gallring så får vi räkna annorlunda. Du kan klara detta i en 2:a gallring utan svårigheter men i en 1:a gallring då får man nog ligga i. Dessutom kan du inte räkna 450kr fub i en 1:a gallring pga högre andel massa och klentimmer.

Men säg att du köper en Hypro 450 (rullmatad processor med kran, denna tror jag är minimum om du ska jobba 3mån/år) Den kostar 370k. Du skriver av den på 7 år och har ett restvärde på 150k. Detta ger en avskrivning med 31k per år. Slår du ut det på 3mån=10,4k/månad. 10,4/20= 523,5kr/dag. Plussa på dieselförbrukning ca 5-7lit/timmex8=672kr

Har du traktor och vagn ska du alltså prestera 672kr+523,5kr mer per dag för att den ska vara lönande.
Ca 1195kr mer per dag alltså ca 4fub i 1:a gallring och 2,5 i slutavv och 2:a gallring. Jag är helt säker på att du utan problem kör igenom 6,5+2,5-4fub per dag och mer därtill. Jag skulle nog vilja chansa på att du kan komma upp i 25-35fub per dag med en Hypro. O då har du lite över för slitage o reservdelar, typ 7400kr/dag. :wink:
Inte är det lönande att jobba i sin egen skog eller?
Nu vill jag tillägga att givetvis tillkommer det kostnader som motorsåg, traktor, huggarvagn, mm mm. Men ofta har man det ändå så då kan faktiskt ekvationerna gå i hop sig.
Du ska också ta i beaktning att med min beräkning så plocka du ut skog med 510fub/år (3mån) som går åt till att betala din lön. Men en gård på 400Ha borde ha hyfsade uttag ändå/år samt som min "hemma snickrade" kalkyl ändå pekar på ganska goda marginaler att återföra pengar till gården. Eller ta ut mindre uttag. Allt går om man vill tillräckligt mycket.
Jag har varit och titta på "storebrodern" till Hypro 450 (Hypro 755) principiellt sett ska den inte prestera så mycket mer än 450´n och vill nog påstå att dom körde genom 10fub på 1,5timme i 2:a gallring. Kolla med Hypro. (mina uppgifter är antagande).

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

hlb  
#281449 Seb macahan, Din kalkyl stämmer bra med min uppfattning efter att ha kört Hypro 450 XL i 6 år dec-mars varje vinter. Maskinen är fortfarande i mycket gott skick och går säkert 10 år till utan större kostnader. Jag har ca150 ha och börjar komma ifatt med gallringarna nu så med 400 ha kan man nog köra kontinuerligt på vintrarna. Glöm inte att hypron är väldigt bra när man jagar vindfällor och här blir nettot mycket bättre än med en stor skördare. Stegmatare kan vara ett alternativ, men med 400 ha kan du säkert ha nytta av den högre hastigheten med rullmatning.

Avatar Fallback

Re: Effektivitet traktorprocessor

MarkusE  
#281716 Tusen tack för all info!
Stämmer din kalkyl Seb Macahan så känns det ju väldigt relevant att ge det ett försök. Är 450kr/fub en realistisk prisbild, jag trodde det snarare handlade om 320-350 kr? Eller är jag ute på villovägar när jag likställer fub med m3?
Har mest kikat på stegmatare då priset är lite lägre, men det kanske är fullt grett att investera
i rullmatare istället om det ökar produktiviteten så pass.
Traktor(MB Trac 700, bästa traktorn) och vagn finns. Investering i nyare vagn är nog dock på sin plats.


Camwood verkar dock inte lika positiv till lönsamheten?

Som sagt, tusen tack för intressanta svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

Seb macahan  
#281800 Det som jag tror ökar kapaciteten är främst kranen på Hypro 400 . Visst rullmatare går snabbare. Lycka till. Kolla av din prisbild. Min ligger där med massa och timmer så har jag ungefär det snittpriset.

Avatar Fallback

Re: Effektivitet traktorprocessor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281813 Måste göra ett inlägg i den här debatten.
Något som jag tycker är anmärkningsvärt är att det finns väldigt få småentreprenörer som åker omkring och gör gallringar åt folk med Hypro maskiner.
Om det nu är så en "enkelt" att få ihop kalkylen så borde väl finns någon i varje by men så tycker jag inte att det verkar vara.
Är det så att kalkylen bara går ihop om du jobbar i din egen skog?

Användarvisningsbild

Re: Effektivitet traktorprocessor

rokon  
#281816 Med kalkyler där man lägger in virkesvärdets försäljningsvärde i kalkylen för lönen och där skogen bara finns till utan anskaffningskostnad så är nog möjligheten till arbete i andras skogar begränsade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).