Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsatsen av - Breda däck på

15 inlägg 9038 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsatsen av - Breda däck på

traktorz  
#280705 Vår ATV, en Polaris 850 XPS-2011, levererades med följande däck:

Framdäck MAXXIS M9805
♦ AT 26 x 8 - 14 (205/75-14)

Bakdäck MAXXIS M9806
♦ AT 26 x 10 - 14 (255/60-14)

Emellertid har vi mestadels kört de totala 333 timmarna maskinen gått på bandsatsen, vi bytte redan efter bara 38 timmars drifttid.

Funderar nu på att montera tillbaka originaldäcken, alternativt kika på litet bredare däck för bättre framkomlighet på sommar-myrarna.

- Kan man montera bredare däck på originalfälgarna?
- Vilka däck rekommenderas?
- Vart handlar man lämpligen dessa?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280764 Jag tycker mudzilla är riktigt bra! Köpte mina på gooffroad.se och dom var kanon.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

anersimyra  
#280790 Ska du ha ett riktigt bra skogsdäck ska du undvika allt med " MUD " i namnet, funktionen hos dessa däck är att på effektivaste sätt skyffla undan mjukt material, med syftet att nå hårt material, alltså, helt värdelösa till arbete i skogen. Titta på däckskonstruktionen hos en modern skogsmaskin. Gooffroad har några riktigt fina " skogsarbetesdäck," på myr eller annan känslig mark, ska du ha ett tätmönstrat däck med god bärighet, däcket ska absolut inte vara konstruerat med tanke på att " skyffla undan " material. Själv kör jag Kenda Bearclaw, ett bra allrounddäck, vilket levereras till i stort sett alla " skogspaket. " När det gäller 4, 6, eller 8 lagers däck, det är inte säkert att ett däck märkt 8 verkligen är ett 8 lagers, huvudsaken är att däcket bär med endast något hekto lufttryck. Ett effektivt mönster för framkomlighet i snö och myr hittar du på alla ved/virevagnar, eller på Kranmans och Avestas mindre hydraulvagnar, detta mönster är likt " gräs/entreprenadmönster," min nästa däckuppsättning blir något likt dessa. En annan sak att tänka på är att kanske byta till 12" fälgar, du får då en lämpligare kombination för skogskörning, men slå en signal till Go offroad, de har utförsäljning på däck och fälg för tillfället. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280839 Anersimyra: du är säkert bäst på allt. MEN nu är det så att jag kör med mudzilla själv och dom funkar otroligt bra i skogen oavsett att dom har "mud" i namnet. Jag hoppas verkligen att du själv ägt nämnda däck och har kört dem tillräckligt för att såga dom?
Att sitta hemma på kammaren och skapa teorier är helt ok men jag tycker det är fel att sprida dem som sanningar.
Någon kom på att att snökedjor var grymt på barmark även att dom hade "snö" i namnet så att vara kategoriskt är ofta bakåtsträvande....

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

anersimyra  
#280848
zeaflower skrev:Anersimyra: du är säkert bäst på allt. MEN nu är det så att jag kör med mudzilla själv och dom funkar otroligt bra i skogen oavsett att dom har "mud" i namnet. Jag hoppas verkligen att du själv ägt nämnda däck och har kört dem tillräckligt för att såga dom?
Att sitta hemma på kammaren och skapa teorier är helt ok men jag tycker det är fel att sprida dem som sanningar.
Någon kom på att att snökedjor var grymt på barmark även att dom hade "snö" i namnet så att vara kategoriskt är ofta bakåtsträvande....
Jag har gett råd vad som passar bäst till arbete, det är inga " kammarteorier, " skaffa dig helst kunskaper baserat på praktiskt arbete i stället för att sitta på kammaren och rapa ur dig otrevligheter. Visst fan går ett Muddäck bra till det däcket är avsett för, vilket är nöjesåkning. Men till en arbetsmaskin är det RIKTIGT USELT. SÄRSKILT PÅ EN MYR ELLER I SNÖ, det ger alldeles åt helvete för stora körskador, skador vilka beror på dess konstruktion. Själv kör jag dagligen i arbetet hjuling med hydraulvagn i känsliga miljöer, jag kan försäkra att jag inte skapar teorier i " kammaren," jag har stora kunskaper genom dagligt praktiskt arbete. Patrik på Go offroad har ett antal märken särskilt lämpade för arbetsmaskiner, vi har tittat på vilka som fungerar bäst på en arbetsmaskin, mudzilla är inte ett av de däcken. Du ska även ha klart för dig att andra kanske är intresserade av råd annat än från dig, att du inte kan tåla detta och uppför dig som en skitstövel, är sorgligt att behöva uppleva på skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

anersimyra  
#280856
skogsdäck.jpg
mudthrower.jpg
Mudzilla s.k MUDTHROWERS. Funktionen bygger på att däcket snabbt och effektivt ska kasta undan lera för att nå fast mark, eller ta sig fram genom sin " paddelfunktion. " Skogsdäcket ska genom sin uppbyggnad bära maskinen uppe på snö eller myr, inte kasta undan underlaget.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

Si63  
#280867 Problem med "Skogsdäcken" är mönstret lätt sätts igen och sedan så blir dom som slicks.
Vid dom tillfällen skulle jag vilja ha "dyngskyfflare"

På skogsvagnen har jag "skogsdäck" och där passar dom super.

Avatar Fallback

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

Hema  
#280872 Kan vara som så, att 14"-fälg är ett måste, beroende på hur stora bromsar maskinen har.

Ska du köra på myr kanske dubbelmontage vara något, men det är långt ifrån gratis.
Bild

http://www.blocket.se/kronoberg/Suzuki_LTA_500_dubbelmontage_45431046.htm?ca=16&w=3
Alternativt köra med J.wheelz
Bild

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

Karlsson_98  
#280875 traktorz - Ska du använda maskinen till skogsarbete eller bara till nöjeskörning? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

traktorz  
#280877 Just nu är vår ATV på 300h service. Det var en fråga från servicestället, som triggade frågan igen om bredare däck. Vi använder ATVn för att ta oss till ett skogskifte som ligger lite otillgängligt, ca3.5 km och mestadels längs myrmarker där den gamla vinterbasvägen sträcker sig över ett antal skiften. Vi behöver ta oss dit för att hyggesrensa, röja längs diken som grävdes under 2:a världskriget och det senaste 1959. Med band på vår ATV, så är det 100% nytta och följaktligen 0% nöje.

Vad främst jag vill uppnå med breda däck istället för bandsatsen är minskat slitage sommartid på mattorna längs landsvägen (kvartsit beläggning) 1 km, bättre fjädring från luftfyllda däck, mindre stum belastning på de övre/nedre A-bärarmarna baktill (vi har knäckt dessa flera gånger och måst förstärka dessa med påsvetsade vinkeljärn), samt väsentligen en drastigt förbättrad bränsleekonomi (ty mycket lågt växlad med bandsats).

Brorsan menar att bandsats är enda möjligheten att ta sig upp till vårt avlägsna skifte sommartid. Nu har jag utmanat en annan 850XPS Polarisägare med just bredare däck att köra med på nämnda basväg, för att se hur långt den hänger med. Går det bra med fetare däck över myrarna, så är är det inga hinder att inhandla dylika.

För transport av dikesrensningsredskap, motorsågar, röjsågar, bränsle, kläder och fika, så har vi alltid Jula-ved-boggi-vagnen med på släp, längs myrarna. Det kanske blir för tungt med däck på istället för band, om man ska dra tungt med vagn och dessutom passagerare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

anersimyra  
#280884 J wheels verkar fungera riktigt bra på blöt myr, det finns några filmer på nätet som visar körning i riktigt blöta myrar... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

anersimyra  
#280887
Sinkro63 skrev:Problem med "Skogsdäcken" är mönstret lätt sätts igen och sedan så blir dom som slicks.
Vid dom tillfällen skulle jag vilja ha "dyngskyfflare"

På skogsvagnen har jag "skogsdäck" och där passar dom super.
Man ska ju inte dra vägen genom surdråg i sitt arbete.. :mrgreen: dessutom fungerar " skogsdäcket " betydligt bättre i snö och på myr, " hemligheten " är att inte förstöra underlaget med " gastummen," ett däck med höga vassa klackar sliter lätt sönder det övre bärande lagret i myrmark. På vår stora traktor ( Lamborghini 4wd ) monterades däck med riktigt hög klack, de fungerade såpass dåligt till skogskörning att de byttes ut efter en veckas körning. De rev sönder allt i sin väg, minsta is på underlaget så stod traktorn still. Med nya däck som hade lägre bredare klackar fungerade det betydligt bättre. Nästa uppsättning blir däck med många små klackar.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280896 Kan förstå önskan att minska användningen av banden barmarkstid. Har själv kört med band i många år och de sliter ordentligt på styrstag och bussningar, min gissning är att det är värst sommartid. Har sen förra hösten slutat köra med band under barmark om jag inte ska ut på värsta myren. Köpte feta däck förra året och det blev bra på blöt mark, märkbart bättre bärighet, men inte är det som band fast det kanske inte behövs?

Stor skillnad mot originaldäcken, men fästet blev sämre än med band. Där löste det sig först när jag fått på kedjor (som den kunnige "anersimyra" rekommenderat).

Mina däck är till min ArticCat men de är av standardtyp som säkert fungerar till fler maskintyper. De är BearClaw 27*10 respektive 12. De har ett ganska grovt mönster, men inte av extrem paddeltyp. Skulle jag valt idag hade jag nog köpt ett däck med ännu något "snällare" mönster då kedjorna "tar hand om greppet". Det lite grova mönstret gör att den bli wobblingsbenägen på barmark och kan bli lite "ryckig" i greppet i skogen på fast mark, om du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

anersimyra  
#280903 Jag funderar starkt på Bearclaw HTL, de har tätare mönster än föregångaren, tyvärr rätt dyra.

Avatar Fallback

Re: Bandsatsen av - Breda däck på

Qkeeper  
#280926 Kan bara instämma i frågan kring mud däck.. Satte på våra i förra veckan så man slapp åka på kedjorna men så uppstod det mer körning med kranvagnen och där jag normalt sett smyger upp för backen skottades det nu istället ur två spår, rötter, is och snö är än värre.. Kanske fungerar i vissa marktyper men nej tacka ved jag kedjor, iaf när man ska dra kärror.. Ska man bara åka med fyrhjulingen i sig så fungerar de ju bra men annars blir maskinen för lätt och fungerar bättre som grävmaskin än dragare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).