ons 21 maj 2014, 06:33#280877
Just nu är vår ATV på 300h service. Det var en fråga från servicestället, som triggade frågan igen om bredare däck. Vi använder ATVn för att ta oss till ett skogskifte som ligger lite otillgängligt, ca3.5 km och mestadels längs myrmarker där den gamla vinterbasvägen sträcker sig över ett antal skiften. Vi behöver ta oss dit för att hyggesrensa, röja längs diken som grävdes under 2:a världskriget och det senaste 1959. Med band på vår ATV, så är det 100% nytta och följaktligen 0% nöje.
Vad främst jag vill uppnå med breda däck istället för bandsatsen är minskat slitage sommartid på mattorna längs landsvägen (kvartsit beläggning) 1 km, bättre fjädring från luftfyllda däck, mindre stum belastning på de övre/nedre A-bärarmarna baktill (vi har knäckt dessa flera gånger och måst förstärka dessa med påsvetsade vinkeljärn), samt väsentligen en drastigt förbättrad bränsleekonomi (ty mycket lågt växlad med bandsats).
Brorsan menar att bandsats är enda möjligheten att ta sig upp till vårt avlägsna skifte sommartid. Nu har jag utmanat en annan 850XPS Polarisägare med just bredare däck att köra med på nämnda basväg, för att se hur långt den hänger med. Går det bra med fetare däck över myrarna, så är är det inga hinder att inhandla dylika.
För transport av dikesrensningsredskap, motorsågar, röjsågar, bränsle, kläder och fika, så har vi alltid Jula-ved-boggi-vagnen med på släp, längs myrarna. Det kanske blir för tungt med däck på istället för band, om man ska dra tungt med vagn och dessutom passagerare.