Skogsvagn (Huggarvagnar)

Enkelt flak til skogsboggie?

12 inlägg 10556 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkelt flak til skogsboggie?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280744 Funderar på att svänga ihop ett enkelt flak till min skogsboggie (5-tons ungefär). Lite tryckimpregnerade plank och kanske lemmar på sidorna. Några som har några smarta idéer vad gäller detta? Ritningar? Bilder?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

T Landström  
#280746 Farsan slängde ihop ett sådan flak till våran kärra inför älgjakten för många år sedan...
Först va det så avancerat att det vi satte fast det i samma hål som stakarna...men då blev det lite för tungt att hantera så han kortade av det lite och gjorde det smalare så det passar mellan stakarna...

Han har gjort en ram av vinkeljärn sedan använde han spontat virke som han fäste med vagnsbult i ett plattjärn som svetsades i vinkeljärnen...

Ska se om jag kan få till några bilder på det...

Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

hlb  
#280750 Lösa plankor 2" i botten. Svetsa 1 m länk i 40 cm armeringsjärn. Stick ner armeringsjärnen i originalstöttorna. Fäst 2-4 st plank 10"x2" i lankarna på lagom höjd med vagnsbult. Låt plankorna hänga på insidan av stöttorna.
Har kört mycket ris med lösningen i vinter och är helnöjd. Du lyfter lätt av och på sidorna med gripen i översta plankan. Tryckta plankor onödigt, de behöver ändå bytas då och då om Du kör sten eller annat tungt. Barkborregran eller torrfur blir bra plankor.
Jag är inte bra på bilder.

Avatar Fallback

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280760 Så bottenbräderna ligger bara lösa? Och sidorna sitter bara ihop o kättingarna? Ett foto vore kul. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

hlb  
#280788 Jag har någon gång gjort hack för stöttorna i de yttre bottenplankornas sidor. Bra om plankorna ligger tight. Det kommer skit och blöta mellan plankorna så de ligger rätt fast. Sätt vagnsbultarna högt i sidoplankorna så att de hänger snyggt. Välj länk så att 1/2" vagnsbult går igenom. Just nu är flaket inte på vagnen och då liknar det bara en slarvig hög plankor med lite länk.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

hlb  
#405350 Lyfter gammal tråd med lite bilder. Plankorna minskar totalbredd och man slipper varmgång mot hjul.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

molnia  
#405359 molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

såhär gjorde jag, hade gärna haft en planka till på vardera sida men hade bara 4st 3"grova plank. Jag har upplevt det att stenkörning sliter oerhört mycket på 2"plank. Får se hur länge detta lever.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

JohannesG  
#405415
hlb skrev:Lyfter gammal tråd med lite bilder. Plankorna minskar totalbredd och man slipper varmgång mot hjul.
Det där ser ju riktigt smart ut. Har själv funderat på hur man smidigast kunde hänga plankor högre upp på stöttorna, och så är lösningen så enkel. :-BD

För tillfället kör jag med detta flak, funkar riktigt bra, men ibland vill jag hålla inne riset mer:
1472625496__dsc8049.jpg

Avatar Fallback

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

Skogstinsen  
#405456 Ni kan ju lägga i en måttanpassad plåt i botten på fallet så slipper det skava sönder virket. Det är ju bara att använda kranen när ni lägger i den om det är en grövre plåt.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

JohannesG  
#405483
Skogstinsen skrev:Ni kan ju lägga i en måttanpassad plåt i botten på fallet så slipper det skava sönder virket. Det är ju bara att använda kranen när ni lägger i den om det är en grövre plåt.

Så kan man absolut göra. Men det är billigare med bara plank, speciellt när man har eget virke. :grin:

Avatar Fallback

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

Skogstinsen  
#405601 Inte alla som har eget virke. Men en slät takplåt ala 0.7mm kostar inte många tior.

Avatar Fallback

Re: Enkelt flak til skogsboggie?

Prickskytt  
#412615 Köpte en färdig lösning från Möre, riktigt nöjd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).