Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rusta upp vagn?

20 inlägg 18168 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280284 Jag har en rätt gammal Moheda drivvagn utan kran, är de lönt att lägga på nya/bredare hjul och nya stakar för att nyttja att att bredden växer 10cm varje sida med 500 hjul ist för 400 som är original tro eller är jag helt insnöad :mrgreen:

Nu när jag inte har kran på så är den inte sönderbruten med sprickor i ram däremot så är däcken från mitten av 80talet inte så fräscha direkt och mest förvånad att dom håller.
Får nog bredda grinden på varje sida och lite ny färg med...
Tankar om detta??



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

Amatörhuggare 62  
#280297 Vilken skillnad det blir, syns tydligt. Men hur kommer drivrullen i förhållande till mönstret på däcken.

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp vagn?

molnia  
#280301 tja om jag skulle göra nya stakar, skulle ja nog få dem mer lutade inåt upptill. För när vagnen lutar så är det stöttorna som först tar i träden. sett flera skotare som har så.

Det vore det ju fräckt med hydralisk höjning av stöttorna/stakarna. jag tänker inte främst på förhöjningsstakar utan att om man vid varje tomt lass slapp lyfta över stöttorna för att lägga längst ner i vagnen. Istället kunna få väldigt låga stöttor som man höjer allteftersom man fyller vagnen.

Sen har jag funderat på om det är helt omöjligt att sätta större diameter på en driven mohedavagn?
eller är boggivaggan för kort för det? Krävs det en beställning från fabrik eller förlänga boggivaggan?
byta från 15,5 till 22,5 tror jag blir svårt, eller?
är det någon som mätt på att gå upp till 17tum från 15,5?

Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

rikard_e  
#280317 Tänkte först, vad är det för udda tankar du är i , att ändra från 400 till 500däck lär väl inte göra nån större skillnad, Men jösses va det blir stor skillnad!
Ser ju ut som drivrullarna borde ligga bättre i dom däcken, du lär få bättre drivning och högre frigång!

Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280321 De är 22,5" fälgar jag på vagnen som orginal och dom gamla hjulen har 55 profil tror jag och dom nya 45 så diameterskillmaden är bara någon cm så drivrullen funkade faktiskt i detta däcket som den är.
Den låg tom bättre i däcket nu än innan, båda är Trelleborg Twin 404.

Bredskillnade är faktiskt en ökning med 25% så motsvarande sänkning av marktryck bordevara bra då jag haft ett par sänkningar i vinter.
Hade gärna tagit 550 eller 600 men då börjar vagnbredden bli otymplig när allt breddar utåt o de mår nog inte hjullager heller bra av.

Bilden måste luras lite för stöttorna lutar innåt ännu efter snart 30 år, de är kvalité :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280352 Tog en bild, Molnia som visa hur tät hjulen sitter på Mohedas drivvagnar så att byta hjul utan att ändra boggielängden är svårt.
Hoppas de syns bättre vinkeln på stöttorna på denna bilden, de är förlängningsrören som som har krökts på senare år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp vagn?

molnia  
#280392 jaha du hade redan 22,5 däck, ja då är är det ju inte mkt att fundera på för dig, lyckost :P
o ja det ser jag på den andra bilden att stöttorna lutar inåt. som du säger, kvalité. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rusta upp vagn?

halvproffs  
#280402 Skulle inte fundera länge. Fräscha upp vagnen och kranen så håller den länge till. Har liksom den känslan att nya grejer inte är lika bra som gamla.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280607 Kanske är lite mer matrial i de gamla vagnarna, någon punktering genom åren samt örat till styrcylindern brast och de gjorde jag en dålig lagning av när de hände men tog isär o svetsade redigt förra sommaren.
Enda haken möjligen med dessa vagnarna är att den bara har en svängcylinder så den är svagare på ena hållet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp vagn?

molnia  
#280718 en tanke som slog mig nu, går det att på något vis flytta fästet på dina nuvarande bankar? :?: slippa att göra helt nya för de är ju inte dåliga. om man inte vill att de ska kunna snurra runt i ett runt hål så får man ju mer möjligheter att fästa dem. enda fördelen jag ser som det är nu är att bankarna/ stöttorna går att lyfta ur. att de kan vrida sig är bara en plåga.
Ah just de ja du har ju ett sånt där fint tippflak att lägga på vagnen, otur för dig, då kan du ju inte svetsa fast dem... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280738 Nä svetsa fast dom är inte min tanke och fäströren ligger mitt för hjulen så de är inte lätt att lösa de utan att köpa andra....
Märkte ett aber med bredare hjul, stativet till flaket är för smalt att backa in i nu också....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp vagn?

Seb macahan  
#280739 Jag har aldrig förstått varför ni (en del) vill ha fastsvetsade/bultade stakar. Kör ni in i ett träd så är både trädet o staken förstörd. Jag tror jag har tappat mina en gång. (skotar sällan ris)
Eller varför vill ni ha fasta stakar?

Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280743 Jag vill inte ha de, möjligen skulle jag nog bulta förlängningsröret för dom kan fastna ibland om nån lite pinne hamnar på utsidan.
Men de har kanske kollat på alla skotare som har fasta bankar och typ Hypros skotarvagnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta upp vagn?

Seb macahan  
#280757 Så kan det nog vara, men skotare och skogsvagnar är väl inte riktigt samma grej. En skotare ska ha 4-5m väg och det är för min del halva poängen med traktor att den är smalspårig och relativt smidig i förhållande till skotare.

Avatar Fallback

Re: Rusta upp vagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280762 Kört några första gallringar efter en 1070 på fastigheten och även om min kärra bara var 218 bred(o traktorn 240) så var de rätt smalt bitvis så den snurrbara stakarna har inte varit helt fel men jag undrar om deras kortade 1110 verkligen hade kommit fram utan att skava av barken på många ställen som jag nu klarade lätt.
Sen när lasset kommit på vagnen så är stakarna rätt fasta även om dom inte är fastsvetsade ändå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).