Sågtimmer

Försäljning av stolpar

17 inlägg 17978 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Försäljning av stolpar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27824 Jag har några hektar skog där det växer hög och fin tall. Är det någon som har erfarenhet av uttag av stolp för försäljning.
Efter att ha översatt priserna, i Norra Skogsägarnas prislista för stolpar, till m3f så ser jag att de betalar betydligt bättre än någon timmerprislista;
-> 820-1100 kr/m3 för Svenska jordbandsstolpar i längderna 10-18 m
-> 650-900 kr/m3 för svenska toppmåttsstolpar i längderna 10-18 m
-> 750-770 kr/m3 för exportstolpar i längden 7-8 m

Vad har ni för erfarenheter?
Betalar det sig att ta ut stolp?
Vad brukar huggning och körning kosta i jämförelse mot traditionell avverkning?



   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27832 Definiera stolp.....

Jag sågar stundom 6"6 alternativt 5"7 stolp med minst en barksida.
Priset per kubik hamnar runt 7000 spänn... Mycken peng? visst.
Köparen bjöd den pengen.....

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27837 Definitionen enligt föreningen;
- från frisk växande tall
- fri från fel som försvårar impregneringen
- ej spjälk eller sågskador
- slängkrök godtas ej
- längdtolerans +5+20 cm
- svenska stolpar apteras alltid från rot

De huggs och transporteras till industri för att barkas och impregneras innan försäljning. Används vanligen till ledningsstolpar.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27838
Nolltax AB skrev:Jag sågar stundom 6"6 alternativt 5"7 stolp med minst en barksida.


Du blocksågar dem då, hur långa stolpar sågar du?
Varför lämnas en sida med bark?

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27972 Kom igen nu medlemmar!

Det borde ju finnan någon av alla nuvarande 1116 medlemmar som har erfarenhet av att leverera stolpar.
Dela med er av era erfarenheter!

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#27986 Har man ett tallbestånd med möjliga stolpämnen tjänar man på att ta ut en synare som synar ut och målar på längden.
I år har vi ej sågat en stolpe , men förra säsongen såga vi både exportstolp(tror det var 14-22 m ) var även två lärkar, de skulle visst till saudiarabien. Sen såga vi gran stolpar 8- 16 m av en viss dimesion i topp, skulle användas som stöd i någon farled i stockholm.
Att skörda stolp går som en dans ,men att skota stolp över 10 m kräver starka nerver :wink:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28024 Max 6 meter. Med förra sågen max 8 meter.
En barksida. Lite klumpig formulering från min sida. Skrev fortare än jag tänkte.....

Dekorationsdetalj, fyrkantig stolpe. Två kanter är inte nittiogradare däremot barkklädda.
Fram med spackelspade å skala av barken. Naturlig rundning av två kanter, populärt å ger ett mervärde....

Avatar Fallback

på gång

Petter  
#28962 jag hade en värderare fär stolp och stamblock hos mig idag. priserna är högre så vad finns det för nackdel med att sälja som stolp? enligt han tar dom själv ca 90kr för skörd/skotning.
kör på!

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28966 Stamblock.... Den minan sprang kollegan min på en gång.
-Inte ska du såga dessa grova tallstockar till simpelt virke..
Sälj det dyrt som stamstock....
-Visst, sa han å slog en pling.
Timmerbilen kom å vräkte upp.
Vid mätningen visade det sig att stockarna var en aning för vridna, och en aning för få till antalet.....
Det bidde en tummetott.....

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32105
Nolltax AB skrev:Stamblock.... Den minan sprang kollegan min på en gång.
-Inte ska du såga dessa grova tallstockar till simpelt virke..
Sälj det dyrt som stamstock....
-Visst, sa han å slog en pling.
Timmerbilen kom å vräkte upp.
Vid mätningen visade det sig att stockarna var en aning för vridna, och en aning för få till antalet.....
Det bidde en tummetott.....


stamblock ska utsynas för att dom ska få levereras och innom norra så ska syning av stolp vara gratis sålänge man levererar stolparna till dom

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32107 Säg det till kollegan, han med lång näsa....
Fick rådet iofs av bysågaren.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#32232 Här i Gästrikland har det ej varit någon utsyning av stamblock före huggning vad jag känner till, däremot är det ett måste för stolp. Måste även hålla med Nolltax för att ibland kan man mångdubbla värdet på en stock med ganska liten arbetsinsats.

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32264
halvproffs skrev:Här i Gästrikland har det ej varit någon utsyning av stamblock före huggning vad jag känner till, däremot är det ett måste för stolp. Måste även hålla med Nolltax för att ibland kan man mångdubbla värdet på en stock med ganska liten arbetsinsats.


antar att här uppe i de norra bredgraderna så är de inte lika vanligt med stamblocks kvalitet på tallen är väldig sällan som vi får vara i sådan skog och kravet rundvirke skog har här är att de ska vara utsynat tror de mest är pågrund av att de är så långa transporter när dom ska ändå ner till marmaverken och då vill dom inte ha en flera travar timmer

Avatar Fallback
Skogsfaktorn  
#33066 Föreningens stolpar betalar sig bra, men tyvär brukar det inte bli så många (har aldrig sett en stor välta med stolp) utan det brukar bli 5-25 stycken per avverkning och det betyder att omräknat som en timmerpremie på den totala volymen talltimmer så har stolppriserna liten påverkan.

Användarvisningsbild

Re: Försäljning av stolpar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233357
OAS-forests skrev:Jag har några hektar skog där det växer hög och fin tall. Är det någon som har erfarenhet av uttag av stolp för försäljning.
Efter att ha översatt priserna, i Norra Skogsägarnas prislista för stolpar, till m3f så ser jag att de betalar betydligt bättre än någon timmerprislista;
-> 820-1100 kr/m3 för Svenska jordbandsstolpar i längderna 10-18 m
-> 650-900 kr/m3 för svenska toppmåttsstolpar i längderna 10-18 m
-> 750-770 kr/m3 för exportstolpar i längden 7-8 m

Vad har ni för erfarenheter?
Betalar det sig att ta ut stolp?
Vad brukar huggning och körning kosta i jämförelse mot traditionell avverkning?


Dax för ett litet trådlyft. :mrgreen:

Nu är man lite nyfiken. Har det blivigt några stolpar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).