Motorsåg och handhållet

Dolmar PS-6100

26 inlägg 13538 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS-6100

Brumsten  
#279222 Dolmar=turkisk maträtt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

stegmaster  
#279237
Brumsten skrev:Dolmar=turkisk maträtt.

= stärk som krut. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

palbin  
#279450 Dolmar är ju stora som Hva och Stihl inom det dyraste sågsegmentet,
eller hur? (fast inte i Sverige förstås) - och även kända för bästa möjli-
ga power/vikt-förhållande, eller? - bara vad jag funnit genom googla
lite iofs - men konstigt i så fall om de gör något nytt som ej är bra ... .

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS-6100

SawTroll  
#279461
palbin skrev:Dolmar är ju stora som Hva och Stihl inom det dyraste sågsegmentet,
eller hur? (fast inte i Sverige förstås) - och även kända för bästa möjli-
ga power/vikt-förhållande, eller? - bara vad jag funnit genom googla
lite iofs - men konstigt i så fall om de gör något nytt som ej är bra ... .


Nei, Dolmar er ikke det, og sagene har for det meste langt ifra det beste vekt/effekt forholdet.

Unntaket er selvsagt PS-7900, men jeg forstår også at den angitte vekten på den var veldig "optimistisk".

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

palbin  
#279529 Ja du har rätt - i vart fall med aktuella Dolmar-modeller - kollar
man proffs 50 cc-maskinen väger den också typ ett halvt kilo mer
än en Hva proffs 50 cc etc - man har fel ibland :) ... .

Avatar Fallback

Re: Dolmar PS-6100

Såga  
#279670 Nya modeller riskerar väl alltid att ha barnsjukdomar, även hos de bästa märkena.
Har man tur använder de dock bättre delar i början innan de hittar de billigaste underleverantörena..
Tack för de matnyttiga länkarna, håller på att tugga mig igenom dem, har en kvar.
/F

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar PS-6100

Brumsten  
#279677 Hade Dolmar varit bra sågar hade dom varit bättre representerade på den svenska marknaden.
Dom ägs idag av Makita, säljs under två varumärken.
Åkte själv runt i skogen och visade sågarna på 70-talet för yrkeshuggare, ingen ville ha dom.
Dom är nog ingen hit idag heller, det är nog bara akademiska intressen som gör att dom fortförade är omtalade.
En del av er kommer inte gilla det här, men jag är realist, kolla hur många generalagenter dom har haft dom senaste 35 åren,
innan dom köptes upp av Makita.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

palbin  
#279691 Standardrådet i dylika sammanhang (för motorsågare som har råd) har
ju länge varit "köp en Hva 346xp" - och i ditt fall då kanske även en Hva
357xp - nu har dessa sågar "ändrats" till Hva 550xp resp Hva 560xp -
om man "shoppar runt lite" kan de senare införskaffas för relativt små
piengar ... .

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279724
Brumsten skrev:Hade Dolmar varit bra sågar hade dom varit bättre representerade på den svenska marknaden.
Dom ägs idag av Makita, säljs under två varumärken.
Åkte själv runt i skogen och visade sågarna på 70-talet för yrkeshuggare, ingen ville ha dom.
Dom är nog ingen hit idag heller, det är nog bara akademiska intressen som gör att dom fortförade är omtalade.
En del av er kommer inte gilla det här, men jag är realist, kolla hur många generalagenter dom har haft dom senaste 35 åren,
innan dom köptes upp av Makita.
Ha de.

Ägandet av märket är olikt från distrobutionen.
Dolmar var familjeägt och köptes av Makita. Inget mer och inga fler.
Distrubutionen i Sverige är annat. Innan Makita.se bildades var det Tanaka, innan dess Warihof.
Innan det är jag inte säker men från 1939 till 55hade de själva det, vilket funkade sådär.
Tror de hette Ribendahl och Mörk de som hade de 55-65, kan kolla upp det närmare om så behövs.

Så kort o gott har det varit lika många ägaee och distributörer på dolmar som HVA.

Att Dolmar har såg som funkar och gör så bättre än HVA är inget nytt. Det vet alla som provat.
Just 6100 kan jag inte uttala mig nåt om eftersom jag inte har den och inte tror ett smack på den motortypen.
Just

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279725 5105 är en bra såg som håller i motsats till sina konkurenter. Tycker man den är tung så kanske en våg är att fundera på. Skillnaderna mellan 50cc sågarna idag är inte stor.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-6100

palbin  
#279912 Ett vanligt gott råd i vissa andra sammanhang - om man tycker bra grejer är
typ några 100 gr för tunga - det är att göra av med motsv egen vikt ... :) . (Ja
så går det jämnt ihop, dvs ... .)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).