Vedmaskiner, flishuggar

Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

61 inlägg 51344 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279241
henrik.rinder skrev:Hej caprice666, och tack för svar!

Fotströmställare var en av mina idéer men tänker att den kan krångla i miljön i en vedbod?

Funkar den bra för dig? Jag läste att du hittade den på jobbet, men vet du om liknande går att köpa?



Jag kopplade in min med hartingdon så jag enkelt kunde ta loss den när den inte behövdes.

Tex här finns de.
http://www.conrad.se/FOTSTR%26Ouml;MBRY ... 84_1409036

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Camwood  
#279325 Era förslag om att ta bort tvåhandsfunktionen på en vedklyv är ju bra . OM MAN I FRAMTIDEN VET ATT MAN KAN KLARA SEJ UTAN EN KORREKT FUNKTION PÅ SINA HÄNDER :wink:
Hellre tvåhandsfattning på klyven än en enahanda framtid :grin:
En fotpedal som styr en bearbetande maskin (klyvning, sågning mm ) är det farligaste man kan ha!!! allt kan hända som tex, något ramlar på pedalen , trampar snett tex , hua!!
Det går att montera bort tvåhandsgreppet på en maskin och ändå behålla samma säkerhet och det är att bygga för alla rörliga delar med ett galler så att man inte kan kan komma åt med en kroppsdel. Det kräver också att gallret inte kan öppnas eller monters bort utan att maskinen blir strömlös tex, då har man samma säkerhet.
Men då framstår ju dom vedklyvar som säljs med tvågreppsfatnning ganska rationella.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279332 Vet inte hur elschemat ser ut på den kluven. Men går det inte sätta en skruvtving på knappen så att den alltid är intryckt? Och sedan förlänga spaken så att man alltid kör den med en hand. Men jag hade också satsat på en riktig 3fas klyv med lite styrka och snabbhet istället :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

stegmaster  
#279334 Vore det inte bättre och svetsa på lite järn på sidorna så det blir lite V- form(altså en liten tratt), liknandet som det er på en vedmaskin, så vedkubben styrs av sig själv mot klyvkninven, så kan man köra 2 handbetjent som det er tänkt???
At trassla med betjeningen kan ju blir riktig elakt om man har otur , både fysiskt och ökonomisk.
Farsan til en kompis av mig har sådan gammal traktorklyv från tiden före dessa reglar kom. (Den startas med benet, och går sen av sig själv fram och tilbaka.)
Ifjol var han riktig nära at göra sig illa, då kan kapadet av tuppen på 3 av "fingrana" på handsken på ena handen. Bara tur at fingrana inte fanns helt ute i hansken.
Så lyssna på alla varninger du har fått, GÖR INGNA OMBYGGNADER PÅ KLYVEN.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

elis  
#279339 Det blev en storm i ett vattenglas av detta, en liten "gnista" tände upp en hel hop med indignation och förbudsrop. Obegripligt, att folk nyper av sig fingrar och händer förekommer tydligen men tamejtusan att jag fattar hur?
Jag har under lång tid använt min klipp och klyv med enhandsspak och kan inte förmå min hjärna att sätta handen under lr framför någon av knivarna. OM det vore så att dessa maskiner hade samma hastighet som t ex en stans e dyl, skulle det kunna förstås, men det har de inte.
Kanske är det som med fyrhjulingar, sprit och oförstånd involverat? Skulle vara väldigt intressant att se de utredningar amv förhoppningsvis gjort vid dessa olyckor.
Det räcker väl om en framför sin och fleras synpunkt på ev risker, i övrigt anser jag att man kan lämna tips och råd för en så bra och säker lösning som möjligt.
I ett annat forum pågår ett bygge som där ivrigt påhejas men som tyvärr är långt farligare än detta. Skruvklyvar och enhands, äldre klyvar används lite överallt runtom i landet och så kommer det att fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Camwood  
#279346 Det är helt otroligt att vuxna människor (jag antar det) inte förstår hur farligt det är att manipulera det befintiliga skyddet på maskiner typ, vedklyv.
Tror ni att alla skydd sitter monterade bara för att jävlas med användaren?
Sen tänker ni FEL ni som ifrågasätter nyttan med skydd på maskiner. Skydden kan tänkas bara vara onödiga vid normala situationer och vana användare men skydden finns för ALLA TÄNKBARA situationer som normala mäniskor aldrig tänker på men som kan hända.
Problemet är inte att det är för mycket skydd på maskiner utan tvärt om !! för lite skydd.
Det skadas (eller värre) alldeles för många i skogsbranschen redan!! bidrag inte till att fler skadas med att diskutera farliga ombyggnader på vedmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279359
Camwood skrev:Era förslag om att ta bort tvåhandsfunktionen på en vedklyv är ju bra . OM MAN I FRAMTIDEN VET ATT MAN KAN KLARA SEJ UTAN EN KORREKT FUNKTION PÅ SINA HÄNDER :wink:
Hellre tvåhandsfattning på klyven än en enahanda framtid :grin:
En fotpedal som styr en bearbetande maskin (klyvning, sågning mm ) är det farligaste man kan ha!!! allt kan hända som tex, något ramlar på pedalen , trampar snett tex , hua!!
Det går att montera bort tvåhandsgreppet på en maskin och ändå behålla samma säkerhet och det är att bygga för alla rörliga delar med ett galler så att man inte kan kan komma åt med en kroppsdel. Det kräver också att gallret inte kan öppnas eller monters bort utan att maskinen blir strömlös tex, då har man samma säkerhet.
Men då framstår ju dom vedklyvar som säljs med tvågreppsfatnning ganska rationella.



Känner att jag behöver förklara lite här.
Fotpedalen startar motorn, INTE kolven. Kolvens rörelse styrs av spaken.
Så klyven är lika säker som valfri enspaksklyv som säljes nya idag.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

axwell  
#279361
caprice666 skrev:Känner att jag behöver förklara lite här.
Fotpedalen startar motorn, INTE kolven. Kolvens rörelse styrs av spaken.
Så klyven är lika säker som valfri enspaksklyv som säljes nya idag.


Ja ja, pedalen/knappen startar motorn inför varje klyvning, så långt har du rätt.

Enspaksklyv har jag inte sett på årtionden, menar du CE-märkta i öppna handeln?

Du har missat meningen med 2-handskommando, inte av bekvämlighet bara för omsorg av den som annars kan skada sig mycket allvarligt.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279362 Ja tex denna: http://www.fagerstromsmaskin.se/produkt ... by-klyven/

Nej jag har inte missat vitsen med dubbelkomando.
I mitt fall så var klyven så smal att de lite grövre bitarna rullade av, därför ville jag kunna hålla en hand på ovansidan av biten tills den träffade kniven.

Dubbelkomando hade jag ju kvar fast med ena foten på en pedal istället.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

stegmaster  
#279363
elis skrev: Skruvklyvar och enhands, äldre klyvar används lite överallt runtom i landet och så kommer det att fortsätta.

Joda, det gör det säkert, och olycker kommer ochså fortsätta.
Men varför melda sig inn i denna "idiotklubben" medvetet??

Annars kan jag utreda lite mer om nästan olyckan jag skrev om ovan.
Gubben klyvde 60m klabber, och lyfta då dessa upp från marken til klyven på enklaste sett, altså med en hand i varje ende på kubben(hadde ju gjordt detta tusentals gånger tidligare), sen kom han borti startspaken ovills(som man normalt starter med låret), medans hans händer fortfarandet var i enden på kubben.
klyven tar vel 65cm lange vedklabber, så med 60cm vedklabber så har man inte lang tid mellan start av klyvstempel före veden når klyvkniven.
Behöver jag säga at den klyven inte används mer. (fick bruksforbud av fruntimeret).

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

elis  
#279364
stegmaster skrev:
elis skrev: Skruvklyvar och enhands, äldre klyvar används lite överallt runtom i landet och så kommer det att fortsätta.

Joda, det gör det säkert, och olycker kommer ochså fortsätta.
Men varför melda sig inn i denna "idiotklubben" medvetet??

Annars kan jag utreda lite mer om nästan olyckan jag skrev om ovan.
Gubben klyvde 60m klabber, och lyfta då dessa upp från marken til klyven på enklaste sett, altså med en hand i varje ende på kubben(hadde ju gjordt detta tusentals gånger tidligare), sen kom han borti startspaken ovills(som man normalt starter med låret), medans hans händer fortfarandet var i enden på kubben.
klyven tar vel 65cm lange vedklabber, så med 60cm vedklabber så har man inte lang tid mellan start av klyvstempel före veden når klyvkniven.
Behöver jag säga at den klyven inte används mer. (fick bruksforbud av fruntimeret).


Även såsom varande idiot så kan även jag konstatera, och hade nog gjort det innan användning lr köp också, att spaken var idiotiskt och felaktigt placerad. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

JensSkoog  
#279366 Jag är ju norsk, och därför idiot :wink: , och inte så rent lite anarkist, så jag kommer å köra med min knä/lårstyrda klyv, men det är bar mig som får köra den, och jag har god rutin på å holla fingrorna där där dom ska vara. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

jannee  
#279369 Om det vill sig riktigt illa kan det t.o.m. vara olagligt (straffbart) att automatisera sin vedklyv. Skulle någon obehörig person komma till skada av ovan nämnda vedklyv ligger nog ägaren pyrt till.
Själv har jag dock en bekant som automatiserat sin s.k. manuella vedklyv så långt att han bara slå till på spaken så klyver den själv varefter den går tillbaka till utgångsläget. Enligt honom går det på detta sätt minst dubbelt så fort att klyva och jag är benägen att tro honom.
Går också att ställa den så den går fram och back kontinuerligt.
Han är dock elektriker till professionen har har monterat någon typ av mikrobrytare (två) och relä.
Har sett den i funktion men har svårt (omöjligt) att förklara exakt hur den fungerar.
Dock ska vilken som helst händig elektriker kunna göra motsvarande (olagliga) omkoppling.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

elis  
#279374
jannee skrev:Om det vill sig riktigt illa kan det t.o.m. vara olagligt (straffbart) att automatisera sin vedklyv. Skulle någon obehörig person komma till skada av ovan nämnda vedklyv ligger nog ägaren pyrt till.
Själv har jag dock en bekant som automatiserat sin s.k. manuella vedklyv så långt att han bara slå till på spaken så klyver den själv varefter den går tillbaka till utgångsläget. Enligt honom går det på detta sätt minst dubbelt så fort att klyva och jag är benägen att tro honom.
Går också att ställa den så den går fram och back kontinuerligt.
Han är dock elektriker till professionen har har monterat någon typ av mikrobrytare (två) och relä.
Har sett den i funktion men har svårt (omöjligt) att förklara exakt hur den fungerar.
Dock ska vilken som helst händig elektriker kunna göra motsvarande (olagliga) omkoppling.


Verkar ju vara jättebra, en liten filmsnutt kanske man kan hoppas på?

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

sveakatten  
#279389 Jag har också en klyv som när jag trycker till spaken så klyver den ock går tillbaka automatiskt. Ventilen är köpt på Hammars och regleringen mekanisk hemma byggd.
Inget märkvärdigr alls,och idiotförklarad är jag ju redan av vissa :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).