Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

58 inlägg 36021 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25905 Det är ju en bra egenskap att traktorn är relativt tung om man skall dra tunga lass i skogen även om 524 kg är betydligt mindre än de minitraktor som börjar komma från Korea, Kina mfl länder i asien. Minitraktorerna med motorer kring 25-30 Hk väger runt 1000-1200 kg.

Dock känns det gediget att man valt stål istället för plast i Vimeken.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#26833
Lövis skrev:Oj oj oj eller vad säger man har varit ut och öppnat växellådan ingen vacker syn
Två drev slut :cry:


Hur gick det med växellådan "Lövis" ?

Har nämligen gjort samma roliga upptäckt som du. 😡

Var det en kostsam och besvärlig historia ?

Det ser inte allt för invecklat ut.
Men hur det ser ut är ju en sak. verkligheten brukar vara en helt annan.

Om du ser detta inlägg så skulle jag vara tacksam för lite tips och goda
råd i frågan...

/ Mvh Mangelu

Avatar Fallback
Lövis  
#26858 Tjena Mangelu vimekern är ute i skogen igen!

Den är lite provisorisk lagad växelföran var bortvindad och nöt så jag bockade tillbaka den och svetsade på där det var nöt så att den fick sin ursprungliga form. Backen fungerar nu bättre än den någonsin har gjort fast det är bara en provisorisk lösning jag skall väll beställa hem nya kuggar och göra det ordentligt så småningom
Tycker att hela konstruktionen med växelföran är ganska dålig. Men om man växlar som man ska så är det väll inte några problem han som har haft den före mig har nog lyckats köra sönder det mesta.

Hoppas att det löser sig för dig också :D
Senast redigerad av Lövis fre 18 apr 2008, 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Lövis  
#26859 En bild från idag 8)

Användarvisningsbild
Mangelu  
#27184
Lövis skrev:Tjena Mangelu vimekern är ute i skogen igen!

Den är lite provisorisk lagad växelföran var bortvindad och nöt så jag bockade tillbaka den och svetsade på där det var nöt så att den fick sin ursprungliga form. Backen fungerar nu bättre än den någonsin har gjort fast det är bara en provisorisk lösning jag skall väll beställa hem nya kuggar och göra det ordentligt så småningom
Tycker att hela konstruktionen med växelföran är ganska dålig. Men om man växlar som man ska så är det väll inte några problem han som har haft den före mig har nog lyckats köra sönder det mesta.

Hoppas att det löser sig för dig också :D


Tackar "Lövis"

Det får nog bli svetsning i första läget för mig med. Växelföraren var ganska nött.
Ringde Vimek och kollade, drevet kostar 2900:- :shock:
Inte kul...

Såg att du verkade ha en fin stol på maskinen "Lövis"
Skulle vara kul att veta var du fick tag på den.

Ha det !

/ Mangelu

Avatar Fallback
Lövis  
#27195 2900 det var inte biligt men det är väll inget från vimek.

Det blir väl att köra så länge det håller man får hålla koll på dom andra dreven att det inte börja nöta på dom också för dom lär ju kosta en förmögenhet.

Stolen som du undrade över är köpt på Åland men jag har sett att dom har liknande stolar på jula.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#27558 Har du en farma kran på??

Avatar Fallback
Lövis  
#27755
Polaris 500 skrev:Har du en farma kran på??




Japp det har jag en farma 3,8 D

Vimek är ju så dyra på sin kran :wink:

Avatar Fallback
Polaris 500  
#27907 Den farmakranen är stark för att vara så liten ha kört den på en skogsvagn.

Avatar Fallback
Lövis  
#27952
Polaris 500 skrev:Den farmakranen är stark för att vara så liten ha kört den på en skogsvagn.



Den räcker bra till vimeken man välter kärran ganska lätt med den om man inte är försiktig.

Men som tur är så har jag farmas stödben så dom är lite överdimensionerade för kärran så det går bra att välta kärran på rätt med stödbenen om man har vält.



Här kommer en bild på en granstock som jag lyfte på behövde inte ta en sida åt gången utan jag tog den i mitten :D

Avatar Fallback
Polaris 500  
#27996 ja vet den är grymt stark

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28950 Hej jag har en farma 532 på min Alstor. Den är helt ok men lyfter lite för lågt. Det jag menar är att det är för liten lyfthöjd när man har stickan lodrät, det blir svårt att lasta av. Har 3,8 ett bättre rörelse schema eller upplever ni att den också har dålig lyfthöjd?

Avatar Fallback
Lövis  
#28951 Lyfthöjden är inte något problem för mig men jag skulle vilja kunna vika in stickan närmare grinden

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

donderboss  
#118434 Hey1
er vimek starkere an en fyrhjuling , tanker i hålbarhet

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

ulfgustav  
#118464
donderboss skrev:Hey1
er vimek starkere an en fyrhjuling , tanker i hålbarhet


Hela Vimek maskinen är robustare gjord samt har enklare och funktionella lösningar.
Däremot så kanske det är mera komfort och högre hastighet på en fyhjuling.
Personligen så föredrar jag det robusta och funktionella

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).