Föryngring

plantor!?

29 inlägg 18482 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: plantor!?

Seb macahan  
#278472 Ser om vi får fart i denna igen?
Nu kommer snart plantorna. Där jag för två veckor sedan skulle snitsla av för att inte markberedaren skulle köra ner sig samt för att spara landskapet något, där dammar det om kängorna när man går o en kamel stod o gnagde på en kaktus :sad: . Mitt sista bekymmer för två veckor sen var bra platser att ställa plantorna i vatten under planteringen. Nu går jag o letar under ris och skuggplatser med spade efter vatten. Ibland är ödet orättvist.
Ska man köpa plantor o plantering för 100tsk för o se dom dö 😡
Och vad säger vädret? Sol sol sol och 15-20grader varmt de närmsta 14dagarna.
Har nån vattnat ett hygge? Jag vet att det låter absurt men ska man bara titta på? Eller ska jag sluta o "tramsa" och bara hoppas på det bästa?

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: plantor!?

Martin_G  
#278482 Finns det vatten på 20 cm djup då?
Hos oss ligger grundvattnet just nu på 1,5 meter, men det dammar som fan i ytan. lätt att missta sig enbart baserat på hur det ser ut..

Kan man inte plantera nere i fåran också? (alltså undvika tiltan) för att undvika uttorkning alltså---



/Martin

Avatar Fallback

Re: plantor!?

alias  
#278491 Har du några bönder som slutat med djurproduktionen i din närhet?

Tänkte att de kanske hade några gamla badkar du kan få köpa billigt, samt någon vattentank att fylla på badkaren med allt eftersom. Vill minnas att det brukar gå att få ner i alla fall 2-3 säckar med medelestora P+1 i varje badkar.

Kanske finns någon VVS-firma som har utslängda badkar stående i väntan på transport till tippen?

Bara mina funderingar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: plantor!?

alias  
#278492 Kom just på en relevant fråga;

Har du din skog försäkrad och täcker din försäkring plantskador?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: plantor!?

Seb macahan  
#278538 Svar på frågor:
Jag kan nog lösa problemet med att sätta plantorna i vatten, har tillgång till avkapade IBC-tankar (1kubikare) samt 2st schaktflak till lastväxlare som man man fylla upp.

Jag vet inte hur fuktigt det är en bit ner.

Planterar man nere i fåran tror jag att snybagge-behandlingen blir mindre effektiv pga att plantan är behandlad från rot och ca 15cm upp, det är den sträcka som snytbaggar kan "komma" upp.

Skogen är försäkrad men jag har faktiskt dålig koll på om plant skador ingår, men helt klart värt att kolla närmre på. Tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: plantor!?

Chainsaw Charlie  
#278554 Ligger plantorna bara svalt, typ jordkällare så klarar de sig rätt så länge i säckarna.
Det är ganska ovanligt att stora områden dör på grund av torka så länge planteringen är bra utförd. Enstaka plantor stryker alltid med men sällan på så stora områden att det nämnvärt påverkar föryngringen.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Mikko  
#758636 Jag undrar vilket djur som orsakat dessa skador på tallplantotna. Halva övre delen är avskalad och mycket av tallbarren ligger kvar på marken. Planteringen är från 2019 så det har nyss hänt.
Ser inte speciellt mycket djur spillning där.

Användarvisningsbild

Re: plantor!?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758640 Sorkar är det som mumsat på dina tallar

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Mikko  
#758641 Ja det kan säkert stämma.
Då är det ett riktigt sorkår i år. Hygget är på 6ha och säkert 50% är skadat, planteringen var så fin nu lyser det vita pinnar i långa rader. 😥

Avatar Fallback

Re: plantor!?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758689 För lite med räv då

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Mikko  
#758695 Ja och jag som tänkte sätta upp en uggleholk förra våren men det blev inte av.

Användarvisningsbild

Re: plantor!?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758757 Tror att plantorna på bilden kommer överleva, i och med att grenarna ej verkar vara ringbarkade och ser vitala ut... Frågan är vilken kvalitet det blir på plantorna framöver...

Är så extrema skador denna vår på vissa ställen, främst nära åkermark...
Tycker man märker av sorkskadorna mer på det som blev planterat 2020 jämfört med det som blev planterat ifjol...

Avatar Fallback

Re: plantor!?

uffejohan  
#758761 Jag hade ett liknande angrepp förra året och de skadade plantorna överlevde inte. Blev att hjälpplantera och i år var sorkarna borta.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Mikko  
#758804 Ja jag ska vänta med stödplanteringen 1 eller 2år och se hur plantorna tar sig. Överlever dom kan man kanske klippa bort dubbeltoppar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).