Arbetskläder för skogen

Vilka ska jag välja?

16 inlägg 15509 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278081 Börjar med att jag vet att det säkert finns många trådar i detta ämnet...

Jag måste köpa nya huggarkängor och jag har bestämt att denna gången blir det Meindl kängor...
Valet står mellan Meindl Airstream och Meindl Woodwalker(Waldlaufer)...

Vilka ska jag välja?
Sedan skulle jag vilja ha tips på någon bra sida att handla dom på...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278111 Varför inte Meindl Timberking? Fortfarande de enda sågskyddsklass3-kängor på marknaden. Finns bl.a. på Skogma. http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=10
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278129 Nej!
Och varför ska jag ha klass 3 på kängorna när jag bara har klass 1 på byxorna?
Går kedjan fortare nere vid fötterna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka ska jag välja?

Stensebygaard  
#278132 Jag har använt Meindl Woodwalker drygt 2 år- och jag är nöjd - har inte provat dom andra. Akta, att du provar kängorna på och får rett storlek. Jag har använt Meindl Perfect för vandring i över 20 år, och köpte bara samme storlek av Woodwalker utan att prova (via nettet direkt från Tyskland). Det finns mindre utrymme i Woodwalker, så det går bara med ett par strumpor, och inte två (tjocka) som jag vanligen brukar i Meindl Perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278134 Okey! Antar att stålhättan tar lite utrymme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka ska jag välja?

Stensebygaard  
#278150 Ja, säkert stålhättan som tager lite utrymme, och är inte flexibel.

Förresten: Jag köpte mina Meindl Woodwalker hos Bader Outdoor: http://www.bader-outdoor.de/index.html - inget problem als. Kostade lite extra i leverans (EUR 8) och tog lite extra tid (drygt en vecka). I gengäld är priset hos Bader Outdoor bara EUR 219 (ca SEK 2000), och EUR 239 om du föredrar PRO modellen.

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278229
T Landström skrev:Nej!
Och varför ska jag ha klass 3 på kängorna när jag bara har klass 1 på byxorna?
Går kedjan fortare nere vid fötterna?


Därför att klass1-kängor (till skillnad från klass1-byxor) inte stoppar kedjan, utan endast saktar ner kedjan i fall olyckan skulle vara framme. Klass3-kängor ska åtminstone stoppa kedjan upp till 20 m/s, hävdar såginstruktör Monica Andersson, Skogsmon.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278233 Okey... Ska kolla upp det...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka ska jag välja?

kallen  
#278243 Har Airstrem. Mycket sköna men lite för låga vid blöt väderlek.
Brukar ha strl. 42 men har 43 på dessa.

Finns att köpa på Swesports i Ed

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278268
kallen skrev:Har Airstrem. Mycket sköna men lite för låga vid blöt väderlek.
Brukar ha strl. 42 men har 43 på dessa.

Finns att köpa på Swesports i Ed


Okey.... Ja, där kunde man väl tänka sig att dom fanns... ;) Får kanske åka dit och prova dom...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

Seb macahan  
#278347 Nu vet jag att frågan gäller Meindl men har du provat Stihl Ranger? Den tycker jag är mycket prisvärd och kostar väl hälften av de du väljer mellan. Nu kanske det är så att Meindl-kängan är från en helt annan värld, har aldrig provat den.

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278351 Mmm...kunde varit ett alternativ...men har kollat runt lite nu och jämför jag Meindls huggarkängor med mina vandringskängor som verkar dom vara uppbyggda på samma vis...
Kommer med stor sannolikhet att gå mot mina principer och gå utanför Sveriges gränser denna gång för att handla...och där är Meidel kängorna i samma prisklass som både Hva och Stihl...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

Seb macahan  
#278352 På Skogma ligger dessa (Meindl) för 2829kr-2954kr.
Jag har köpt Stihl Ranger för 1500-1670kr hos lokala Åf. Köpte senast i Julas för 1600kr.

Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

T Landström  
#278354 Mmm...men i tex England så kostar Meindl 1600:-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka ska jag välja?

Seb macahan  
#278355 Ja, tänker du så. Då förstår jag. Då är jag benägen o hålla med dig att det verkar vettigare (mer sko för pengen). Återkom gärna när du provat dom och vilka de blev.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).