lör 26 apr 2014, 20:44#278197
sack, jag missade att diametern ej var så grov på dina frötallar som jag tänkte när jag formulerade mig, det blir lätt så när man använder förhandsgranskningen när man skriver och omformulerar sig. Då ser man inte alltid inlägget man svarar på när man som jag gjorde, ej använder sig av citera funktionen.
Det jag hade i tankarna var en jämförelse i Norrbotten med en frötallställning med en mindre slutavverkning intill, där affären gjordes upp för ca 2 år sedan och gav 550kr netto. Som jag vill minnas så var det sämre läge på virkesfronten då för försäljning än idag, om man ser rent generellt på saken. Därför såg jag det som möjligt att du borde kunna få 650 kr idag.
Dina 2 frötallställningar är totalt ca dubbla mängden=attraktivare på så sätt. Mitt svar till dig var och är generaliserande där många faktorer är okända. Mina erfarenheter baseras på Norrbotten, där furan kan vara väldigt fin. Prisnivån här är nog högre än i södra Norrland som jag har lite koll på även.
Jag kan inte svara på hur tilläggen faktiskt fungerar generellt. Min arbetshypotes är att en virkesköpare har sin kvot på virke som han vill köpa in. Ibland finns stora virkeslager, som efter stormar. Ibland är det dåligt med virkeslager. Ibland saknas barrmassa akut vid massabruken varvid bästa sågtimmer som ligger rätt till får gå till massa, det är naturligtvis ej optimalt men det sker. Vad jag menar bedömningen av kvalite' vad spelar det för roll för oss som säljare om vi ej får betalt för den?
Priset jag får när jag säljer är prioritet 1. Det är det viktigaste.
För att få bästa pris gäller naturligtvis att man har en attraktiv vara som är åtkomlig.
Vet du hur det köpande bolagets egen tillgång är av den varan du erbjuder? Har de kanske en svacka inom det ålderspannet och det vet jag att de har i Norrbotten. Vet du hur läget är i Uppland? Kanske de balanserar det med inköp från Baltikum? sådana leveranser kanske ej flyter på så bra alltid.
Då vill Virkesköparen ha ett bestånd med ett köpekontrakt på 3 år där de på kort varsel vill kunna leverera till sågverk för att ej problem med virkesförsörjning uppstår. Jag har fått ca 200kr extra i tillägg. Och sålt, jag har även blivit bjuden 50-70 kr i tillägg och inte sålt, men jag förväntade mig då ej heller så mycket mera då det ej bra läge att sälja då.
Hur står den Svenska valutan i värde jämfört med konkurerande länder Stark krona=du får troligen sämre betalt i kronor räknat än när Svenska kronan är svag.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680