Före och efter jobbet

Sommarjobb :)

17 inlägg 5565 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sommarjobb :)

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27773 Hej! Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av just sommarjobb, var ni har gjort, hur ni hittade det etc. Jag är ca 16 år och tycker att det borde vara nåt man klarar av. Vet inte om detta är rätt tråd o skriva det i men jag hittade ingen lämpligare :wink: Jag har sökt hos kommunen men dom ville inte ha mig, trots att ca 5 stycken av mina kompisar fått jobb där :? Hoppas att man kan få lite tips och idéer, ni verkar ju ha lite erfarenhet av det. Tack på förhand! //John.S



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Ellingsson  
#27785 sätt plant! du kan lätt tjäna 120-130 kr timmen om du själv vill,bättre priser ju längre söderut du kommer,västernorrland ligger de runt 28-30 öre,sen ha man väl hört om 1 kr planten men vet inte vars man får tag på sånt!

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27792 En sak jag kan konstatera är att villkoren ändras med tiden.
Min ålder när jag började med sommarjobb minns jag ej.
Tio-elva bast var jag när morsan renoverade ett halvt kvarter å behövde nån lätt individ som kunde klänga runt på takstolarna å lägga nytt tak.
Tolv bast vill jag minnas att jag var när vi totalrenoverade en stor barre med krypgrund och jag var den enda som var liten nog att kravla omkring å isolera vattenledningar med glasull....
Femton bast vet jag att jag var när jag blev med första heltidstjänsten.
Skolan var lika less på jag som jag var på skolan.....

Jag har idag bekanta som pluggar, är trettio+ å söker sommarjobb....

Och, värst av allt. Dom är inte ens smartare än jag!

Snacka om förlorad generation......

Avatar Fallback
Ellingsson  
#27796 ja det här med att plugga verkar ha gått överstyr på nåt sätt,alla jag känner går i skola och dom verkar inte vara intresserade av att få nån slags anställning för till hösten ska dom ju till o plugga igen,om dom hade haft lite intresse i att arbeta hade dom nog kunna haft det arbete dom pluggar till nu i stället..nu talar vi om rörmokare och sådana yrken

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27821 tack så mkt för hjälp :) nej man kan ju verkligen undra :? Livet är för kort för att gå i skolan större delen av det. man ska ut och jobba o ha det kul! :P

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27836 Fjorton år var jag när jag jobbade som hantlangare åt just en rörmokare.
Vid tjugotvå års ålder gjorde jag det ånyo......
Idag har jag allsköns verktyg som krävs för att dra rör....
Även bromsrör på bilar....

Användarvisningsbild
totte  
#27843 Hörru Nolltax, jag håller med dig helt o fullt. Idag träffar man folk som är halvvägs till pensionen och dom har aldrig gjort annat än utbildat sig. Jag har jobbat på universitet (jag är en sån där utbildad typ 8)) och de sista åren jag jobbade där så var det sådär 1/3 av studenterna som egentligen inte alls ville va där, dom ville jobba men var f-n då nånstans (var på 90-talet när alla pratade om arbetslösheten), dom andra 2/3 pratade bara om hur dom skulle fixa smarta jobb och tjäna massor m pengar utan att anstränga sig.

Också skall man ha 20 års erfarhenhet för att få jobb, men hur får man den om man först måste ha den för att få ett jobb där man kan få den?

Själv sommarjobbade jag i farsans lilla byggfirma och sen hos en trädgårdsmästare.

Användarvisningsbild
Robin  
#27873 Nackdelen med ett "vanligt" hederligt arbete, så som snickare, rörmockare osv är väl lönen. Du har en löneökning på ca 2% årligen till du går i pension, visst går det att svarta lite men ändå.
Själv har jag snart gått 3 år på högskola, går allt som det ska är jag driftingenjör vid 22 års ålder och kliver ganska snabbt upp i lön.
Men viktigast är ju att man trivs. :)

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27884 Lillbrorsan min är trettio+
Gjort ett par vändor inom FN-Serbien/Kosovo å säkert nått mer.
Pluggar alltjämt gör han, kör taxi vid sidan om för att dra in stålar.

Gav fingret åt skolan när jag var femton.
Jag körde bulle när jag var tjugo+
Är i dag 54 bast, egenföretagare och ekonomiskt oberoende....

Vad lär brorsan hinna uppnå som jag ej redan uppnått..?

Nota bene, dock.
Ju saftigare utbildning Ni kan flasha med idag, desto attraktivare är Ni....
Det är vad som gäller idag. Såvida ej jag söker folk.....

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27885 Robin, jag önskar självklart all lycka vad gäller dig å ditt liv.
Dock, att dra alla hantverkare över samma kam och 2%.......

Sorry vännen. Högskola i all ära. Mycken kunskap återstår för dig att lära.....

Användarvisningsbild
Robin  
#27886 Jag menade inte att dra alla över en kam, men sen såg det lite annorlunda ut när du växte upp. Slutar man skolan idag vid 15 års ålder undrar väl folk/arbetsgivare vad det är för fel på en.

Användarvisningsbild
Robin  
#27887 Vill bara säga att jag är en sån människa som tycker det är kul när andra lyckas! Det vi kan konstatera är väl bara att det finns flera vägar att gå! :)

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28006 Helt sant å rätt, Robin.
Idag är utbildning ett måste, oavsett jobb.
Igår vägde arbetslivserfarenhet tyngre.

Gick nyligen in på arbetsförmedlingens hemsida å scannade.
Arlanda behövde folk som kastar in väskor i flygplanen.
Gymnasieutbildning var ett krav..... För att misshandla en väska..?

Jag har extraknäckat på Arlanda, tankningen. Dom söker folk nu. Samma sak där, gymnasieutbildning.... För att dra en sketen slang..?

Användarvisningsbild
Robin  
#28011 Ja ibland undrar man vad som är rätt egentligen. Skulle gärna kunna jobba extra som snickare, har hållt på en hel del genom åren trots att jag är nyss fyllda 21, hjälper en nära bekant med ett garage, som vi byggt från grunden. Så man lär sig en hel del genon åren. Men för att vara snickare krävs utbildning. Trots att jag med säkerhet kan säga att jag är bra mycket händigare än många som gått just den yrkesutbildningen.
Så ska jag vara ärlig så är jag nog med åt ditt håll Nolltax, en "knegare" som gillar att fixa med det mesta, men jag halkade in på "fel" spår. :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#28016 Visst har det gått lite överstyr med utbildningskraven,,,

3 års gymnasieutbildning - B körkort och gärna att par års arbetslivserfarenhet, för att få ett lokalvårdarjobb!?!.
Kan det vara möjligt att man måste nöta arslet 3 år i skolbänken för att dra ett städkärr?. :shock:
Därför intet ont sagt om de som har lokalvårdarjobb,,, de får nog minsann göra rätt för lönen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).