Motorsåg och handhållet

Vilken gårdstrimmer rekommenderas

95 inlägg 56663 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Homo abies  
#276888 Släppa gasen.. rekommenderas av husqvarna Jag har aldrig förstått varför. oljan kommer ju med gaspådraget, inget gaspådrag - ingen olja eller?

På en rak fråga till utvecklingsavdelningen i waiblingen (Stihl) -finns ingen anledning att släppa gasen för att "spara" motorn -MEN det som är viktigt är att ha en korrekt inställning av förgasaren.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Homo abies  
#276891 Om du hade en 480 innan så köp en till eller en450 så att du får samma fattning på vinkelväxeln så kan du skifta skärutrustning som du vill utan att byta en massa brickor,skydd o trassel -lossa två skruvar byt huvud, dra åt - kör! Observera att från 460 är det ny axel gemensam med 490.. med 0,8 ha skulle jag inte gå ut med/ skicka ut någon med något klenare än 450/460

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#276893 Har en gammal Jonsered GR2036, minns inte hur gammal. Den har gått med treuddig kratkniv i slyröjning och tjockt gräs med fullt gaspådrag i timme efter timme. Enda jag har bytat har varit stift och gummidämpare. Verkar fortfarande lika fräsch! :grin: Nu är den reserv, efter at jag köpte FS460 ett år tilbaks, men den har krut så det holler efter "misshandlandet"! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#276894
busholle skrev:Finns det inga grejor som passar på din 480?

Provkörde treuddig och tråd på FS 480, och det var en dårlig kombination med det riggröret. Blev lite för mycket framlutande arbetsstellning, even efter justering av bärselan, och det gillade inte min rygg! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Homo abies  
#276902 Kruxet med röjriggen/lång fullvuxen man är känt... man får hissa upp kroken i selen rejält högt för att nå handtagen med bibehållen armbågsvinkel (90-120gr) och vilsam ställning på handlederna. är man över195 börjar det bli svårt för riggen kommer väldigt stört mot marken :/
då får man köra förlängd rigg i stället som även går hyfsat i skogen (för den riktigt fullvuxne) för oss normalkorta är det ett attans meck med långa rör..

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

anersimyra  
#276921
Homo abies skrev:Släppa gasen.. rekommenderas av husqvarna Jag har aldrig förstått varför. oljan kommer ju med gaspådraget, inget gaspådrag - ingen olja eller?

På en rak fråga till utvecklingsavdelningen i waiblingen (Stihl) -finns ingen anledning att släppa gasen för att "spara" motorn -MEN det som är viktigt är att ha en korrekt inställning av förgasaren.
En röjsåg/grästrimmer har ingen olja.. :shock: Vid sveptrimmning av stora plana ytor får allt " kvarnan " smaka fullgas.. :smile: Det har den fått göra var säsong sen 92.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

tallen100  
#276923
anersimyra skrev:
Homo abies skrev:Släppa gasen.. rekommenderas av husqvarna Jag har aldrig förstått varför. oljan kommer ju med gaspådraget, inget gaspådrag - ingen olja eller?

På en rak fråga till utvecklingsavdelningen i waiblingen (Stihl) -finns ingen anledning att släppa gasen för att "spara" motorn -MEN det som är viktigt är att ha en korrekt inställning av förgasaren.
En röjsåg/grästrimmer har ingen olja.. :shock: Vid sveptrimmning av stora plana ytor får allt " kvarnan " smaka fullgas.. :smile: Det har den fått göra var säsong sen 92.. :smile:

Kan det vara för att sågen inte ska bli överhettad?

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

axwell  
#276942
tallen100 skrev:Kan det vara för att sågen inte ska bli överhettad?

Tror inte det, gamla tvåtaktare skulle har varierat gaspådrag för att gasvirvlarn inte skulle gå på exakt samma sätt och väg hela tiden.
Man menade att någon punkt annars kunde få för dålig smörjning/kylning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

totte  
#276953 Det handlar om att oljan skall hinna avsättas på cylinderväggen. När du kör mycket hårt och så hinner oljan inte avsättas och mer olja blåses ut direkt med avgaserna. Genom att lätta lite på gasen så avsätts lite mer olja under den stund den går med lägre fart, smörjningen blir lite bättre.

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Homo abies  
#276956 klar kostruktions/kvalitetsskillnad alltså…. Och anersimyra, -Kör du husqvarnan på ren besin (utan olja) då fattar jag om den behöver svalna ibland…. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

anersimyra  
#276960
Homo abies skrev:klar kostruktions/kvalitetsskillnad alltså…. Och anersimyra, -Kör du husqvarnan på ren besin (utan olja) då fattar jag om den behöver svalna ibland…. ;)
Ha ha ha, jag ser nu att du var skribenten, jag trodde någon " nykomling " skrivit om sågkedjeolja i röjsågen.. :shock: :shock: Och visst har jag råkat köra på ren bensin.. :surp: För övrigt slog jag oljetanken full med Aspen i går... :surp: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Homo abies  
#276962 :) Livets små händelser…. ;) Nu skall jag snart slå lite Bowmore grand mariner i .?.?

-ja där det inte gör skada :) Skål!!

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Peteflamingstar  
#276966 Slår en del gräs med min 343:a också men en sak jag märkt är att om det är tjockt och segt gräs, använd INTE "röjsnöre" av typ oregon jet-fit. Sågen rår helt enkelt inte med då, man lär köra på maxgas hela tiden och det är ju som redan nämnts inte bra. Däremot med det vanliga grästrimmerhuvudet som följde med sågen går det kanon!

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276975 Det är förlängd riggrör på min Stihl 480 röjsåg p.g.a. min kroppslängd (196 cm), så det skulle nog kanske funka. Fuskat lite med 4,0 mm tvåtrådig Jetfit på Stihl 480, men det gick åt en hel del tråd 😡 . Får nog köpa några slyklingor och testa. Men en 450/480 till med lång rigg vore kanske inte helt fel.

Angående Jonsered 2036 GR så har morsan en sådan och den vibrerar en hel del och är onödigt tungstartad jämfört med moderna motsvarigheter. Den har ju också många cc/hk jämfört med moderna motsvarigheter.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276977
Homo abies skrev:Om du hade en 480 innan så köp en till eller en450 så att du får samma fattning på vinkelväxeln så kan du skifta skärutrustning som du vill utan att byta en massa brickor,skydd o trassel -lossa två skruvar byt huvud, dra åt - kör! Observera att från 460 är det ny axel gemensam med 490.. med 0,8 ha skulle jag inte gå ut med/ skicka ut någon med något klenare än 450/460


Med ca 0,8 ha gårdsröjning, finns det rentav anledning att gå upp ytterligare en storlek på trimmern? Alltså HVA555/Jonsered 2256 eller Stihl 550/560?
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).