Motorsåg och handhållet

Tänkte bygga en Dolmar 115i

69 inlägg 30096 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275152 Skitblockerare mer än tätare för tryck. Den är inte med om du har kopplingsberoende oljepump eftersom pumpdrevet då täcker bra nog.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275213 Tack då vet jag det :-bd

Har stött på vissa komplikationer med att få fast det främre handtaget i den där jäv*a plasten skruvarna ska sitta i. Den är såpas sliten att skruvarna knappt tar gäng och inte sitter dom kvar nått vidare heller.
Har dock en extra tank del liggandes med lite bättre skruvhål i men att flytta över trottel knappen eller vad jag nu ska kalla den går inte riktigt som jag vill. Jag kan få dit den men sen så funkar inte gasspärren och spärren för ofrivilligt gaspådrag. Så något blir att sitta fel. Syns inte på någon sprängskiss hur det ska sitta heller.

Tillagt: Jag har fixat problemet efter en liten rast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275226 Det känns lite surt när man börjar få allt på plats och upptäcker att man har fel skruv som håller ihop motorhalvorna ~x( Jag lär byta ut dom imorgon eller så.
Tur att det finns terapi i form av Homelite 600D :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#275243 OOOPS! Nå, hedervärt att du inte bara höll tyst och skruvade om :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275266 Det skiter sig ibland. Kaffe gör då underverk.

Gör om, gör rätt. Klart man klarar det om man får bli fri från det ett tag. Har några såm står o skäms här med alltid.

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275269 Gör man inget fel så lär man sig inget av det heller. Tror jag får börja sortera skruvarna lite bättre när jag håller på så slipper jag sådana problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#275307 En hög med plastaskar eller små burkar är väldigt bra när man plockar isär. Alla smådelar för varje ändamål i varsin burk. Behövs det skriver man nåt på, oftast räcker det med sorteringen för att veta.

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275348 Jo det vore bra med några askar.

Det är nog så pinsamt att sätta fel skruv vid motorhalvorna, men ännu värre när man plockar isär och upptäcker att det faktiskt sitter rätt skruv där :lol: Men det är även lite av en lättnad att man faktiskt har gjort rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275356 Nu har det gått lite framåt men därav så blir det nya saker att klura på allt eftersom.

Svänghjulet kom på plats.
Bild


Plasten som styr luftflödet samt håller i kablarna ska bytas ut så jag tvättade inte den så noga. Förgasaren sitter även på sin plats nu.
Bild


Satt och funderade en stund innan det slog mig hur detta satt. Jag glömde bort att det satt en vibrationsdämpare där.
Bild


Nytt luftfilter.
Bild


Hux flux så är den redo att provstartas. Jag vet att det fattas en kåpa över främre handtaget men det är för att jag behöver fixa lite med skruv till det.
Bild


Den startar men..... Har vissa problem att gå som jag vill. Den varvar dock imponerande men jag kan inte få den att gå jämnt på tomgång, samt den sjunker i varv tills den stannar när jag vänder den på valfri sida eller tippar sågen framåt.
Nu har jag ju inte gått igenom förgasaren så jag vill hemsk gärna tro att det bara är den som är problemet. Det bör ramla in lite membran till den till veckan. Ska även skaffa skruv till ljuddämparen och handtaget.
Jag hoppas verkligen att jag får ordning på den då det verkar vara såg som heter duga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

anersimyra  
#275360
Jocke91 skrev:Nu har det gått lite framåt men därav så blir det nya saker att klura på allt eftersom.

Svänghjulet kom på plats.
Bild


Plasten som styr luftflödet samt håller i kablarna ska bytas ut så jag tvättade inte den så noga. Förgasaren sitter även på sin plats nu.
Bild


Satt och funderade en stund innan det slog mig hur detta satt. Jag glömde bort att det satt en vibrationsdämpare där.
Bild


Nytt luftfilter.
Bild


Hux flux så är den redo att provstartas. Jag vet att det fattas en kåpa över främre handtaget men det är för att jag behöver fixa lite med skruv till det.
Bild


Den startar men..... Har vissa problem att gå som jag vill. Den varvar dock imponerande men jag kan inte få den att gå jämnt på tomgång, samt den sjunker i varv tills den stannar när jag vänder den på valfri sida eller tippar sågen framåt.
Nu har jag ju inte gått igenom förgasaren så jag vill hemsk gärna tro att det bara är den som är problemet. Det bör ramla in lite membran till den till veckan. Ska även skaffa skruv till ljuddämparen och handtaget.
Jag hoppas verkligen att jag får ordning på den då det verkar vara såg som heter duga.
Ajdå !! Du fick inte tätt vid vevaxeln :shock: :shock: :cry:

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275367 Har lite av den känslan jag med. Förstår bara inte vad jag gjort fel om det nu läcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

tallen100  
#275368 Kan vara förgasarfel, har du fått tätt mellan förgasaren och cylindern?

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275371 Jag återanvände de gamla packningarna mellan förgasare och cylinder då dom såg bra ut. Jag skulle kunna testa att göra nya och sätta dit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

tallen100  
#275373 Starta sågen och spruta lite startgas kring tätningen, ändrar den gång läcker det...

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#275386 Ska testa det när jag bråkat klart med förgasaren :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).