Motorsåg och handhållet

Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

24 inlägg 11552 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

traktorz  
#275285 Kör mestadels ett 18" svärd på vår Stihl MS 362 C-Q. (Det korta medlevererade 15" svärdet har använts sporadiskt, när ingen vass kedja till 18" svärdet funnits hemma.) Sågen har används till dikesrensning, men mestadels till att såga stubbar ute på hyggen, för bättre framkomlighet med ATVn med påhängd vedvagn alt. skoterdoning.

Efter stormen Ivars framfart, har vår MS362 C-Q (18" 3/8" 1.6mm) tillsammans med Jonsered CS2152 (15" .325" 1.5mm) används till ca 1000 rotkap.

Nyligen skar svärdtrissan på 18" svärdet, ett Stihl 3003 008 6117.
Undrar just varför? Kanske pga. frekventa rotkap med instick i understundom sandiga och jordiga rotvältor? Det blir förmodligen dålig kylning av noshjulet vid instick? Är det pga. dålig oljetillförsel som inte tillfredställande kyler svärdspetsen?

- Vad ska vi tänka på för att inte råka ut för liknande svärdshaverier i framtiden?

P4058390.JPG
P4058391.JPG
P4058393.JPG



Ref:
viewtopic.php?f=12&t=13861
viewtopic.php?f=12&t=14132
viewtopic.php?f=12&t=1749&p=226009
viewtopic.php?f=12&t=1749&p=249392
viewtopic.php?f=12&t=18309



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS3

JensSkoog  
#275308 Med den sågningen får du nog mycket skit , sand och annat in i trissan. Använder 20" alt mera på min 362, och det går bra, men jag lärd mig å köra lite extra på innan jag gör instick för å få extra olja til kädja och trissa. Gir ochså lite oljsprut efter jobbet och innan jag kör gång sågen och drar runnt med handen.
Senast redigerad av JensSkoog sön 06 apr 2014, 10:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

totte  
#275310 Ställ upp oljepumpen på max, om det inte redan är så. Och för sån här "skitsågning" får man tyvärr räkna med att grejorna tar rejält med stryk.

Avatar Fallback

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

Blivande snickare  
#275318 Skulle inte ett svärd med solid nose lösa problemet eller finns det nåt minus med det som jag i inte vet om?

Avatar Fallback

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

Nonkan  
#275435 Det är lite gropar på var sida om svärdsspetsen, så kolla kedjespänningen. Även det kan bero på otillräcklig smörjning.

Jag hade nog valt solitt svärd för den typen av kapning, men de kanske inte finns i 18"? Orkar inte kolla nu :)

Användarvisningsbild

Skuren svärdstrissa igen - Stihl 18" (MS362)

traktorz  
#346226 Nu har det tyvärr hänt igen, svärdstrissan går trögt, 18" svärdet blir följaktligen varmt, andra gången det händer. Har nu bytt till tredje svärdet på stor-Stihlen.

- Vad finns det för alternativa svärdsleverantörer till Stihls 3003 008 6117:
3/8", 1.6mm, 66DL, 45cm/18".

- Var hittar jag solida svärd till sågen?

Ref:
♦ Stihl MS 362 (www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=22439)
Stihl MS 362

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346230 Finns många svärd o prova. På massiva svärd lönar det sig att ha utbytbar trissa, det hade jag valt.

Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

traktorz  
#346233 Har letat, bl a på http://www.skogsverktyg.se/, men de har tyvärr inget som passar till vår Stihl MS 362!
Således har jag bara Stihls alternativ enligt deras katalog. Var hittar jag förhoppningsvis billigare alternativ???

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

axwell  
#346240 Hittar inte exaktdet du söker, satsa på 20" istf., inkl. 2 kedjor.

http://sibro.jetshop.se/20-svardspaket- ... c-422.aspx

Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346242
axwell skrev:Hittar inte exaktdet du söker, satsa på 20" istf., inkl. 2 kedjor.

http://sibro.jetshop.se/20-svardspaket- ... c-422.aspx

Detta svärd är laminerat, inte massivt.

Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346276 största misstaget 99 av 100 gör är att inte spola ur fettet i topptrissan på nya svärd! oavsett fabrikat! fettet gör att inte kedjeoljan kommer till sin rätt! fettet samlar dessutom en massa skit som får topptrissan att skära ihop till slut.....allt för tidigt! borde ju vara skapligt sunt förnuft!?? men tydligen inte!! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

JensSkoog  
#346297
Huggarn skrev:största misstaget 99 av 100 gör är att inte spola ur fettet i topptrissan på nya svärd! oavsett fabrikat! fettet gör att inte kedjeoljan kommer till sin rätt! fettet samlar dessutom en massa skit som får topptrissan att skära ihop till slut.....allt för tidigt! borde ju vara skapligt sunt förnuft!?? men tydligen inte!! :surp:

På sågkursen jag gick på 70-talet, lärde vi att vi fick pressa fett i tropptrissan varje dag - men det avlärde jag snabbt efter haveri där fättet var halvt sand, och svärdspetsen vackert blånerad :mrgreen: Nu gör jag som, Huggarn, och jag har också på lite extra olja innan sågning, isär på dom långa svärden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

sundelius  
#346299 Jag fick också lära mig av farsan att fylla fett i topptrissan :oops: , har dock slutat med det nu efter att ni fått mig på bättre tankar
Kan hålla med huggarn att sunt förnuft borde sagt mig att det var tokigt med fettet men det är mycket som man ska ta in i början så man kanske inte reflekterar på allt

Avatar Fallback

Re: Sv: Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)

brantek  
#346300
Huggarn skrev:största misstaget 99 av 100 gör är att inte spola ur fettet i topptrissan på nya svärd!


Har lärt mig att inte trycka i fett i topptrissan, men att spola ur fettet har jag aldrig hört.
Hur gör man smidigast det?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Skuren svärdstrissa - Stihl 18

JensSkoog  
#346303
brantek skrev:
Huggarn skrev:största misstaget 99 av 100 gör är att inte spola ur fettet i topptrissan på nya svärd!


Har lärt mig att inte trycka i fett i topptrissan, men att spola ur fettet har jag aldrig hört.
Hur gör man smidigast det?

Jag doppar i bensin eller lacknafta, snurrar på trissan och blåser ur med tryckluft tre, fyra gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).