Skogsmiljö och Trädlära

Kattuggla låter udda tider?

15 inlägg 10665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kattuggla låter udda tider?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275157 Jag har en uggla hoandes utanför stugan nu kl 09:30 i strålande solsken, har även hört den på eftermiddagar, och idag från jag vaknade kl 08 och fortfarande.

Det är den modellen man brukar höra på vinternätter:
"-Ho....Ho-ho-ho-hoooooooo" Kattuggla enl. P2
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2777753

Är just denna fågeln knäpp, eller är det bara jag som aldrig råkat höra den ropa på dagen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

anersimyra  
#275167 Har du sett fågeln? Skogsduva kan för den " oinvigde " låta likt kattugglan :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

halvproffs  
#275185 Skogsduvan vet jag inte hur den låter för den är sällsynt. Däremot låter ringduvan som en uggla.

Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

anersimyra  
#275202
halvproffs skrev:Skogsduvan vet jag inte hur den låter för den är sällsynt. Däremot låter ringduvan som en uggla.
Då är det ringduva jag menar :shock: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

Peteflamingstar  
#275207 Säkert en ringduva, de har precis börjat låta här också nu.

Avatar Fallback

Re: Kattuggla låter udda tider?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275288 Nej det är tveklöst en Kattuggla, Ringduva låter inte speciellt lika.
Jag har sett Kattugglorna massor med gånger tidigare, men aldrig att jag hört den ropa dagtid innan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

anersimyra  
#275304 De ska väl till att " tillverka " nya ugglor, dag eller natt är i det läget...egalt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

JensSkoog  
#275354 Frågade min dotter som vet allt om fåglar, och even mer om ugglor. Hon säger att kattugglorna ofta holler på lite utöver formiddagen när dom är "romantiska". Mitt på dan holler dom sig i ro. Senn startar dom innan solen gått ner. Men, dom sitter gärna där det är lite halvmörkt inne i skogskanten, inte i solen.

Avatar Fallback

Re: Kattuggla låter udda tider?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275480 Intressant, ja jag har ju hört den 09:30 och 15:00. Där i mellan har den väl haft siesta då :)
Men som sagt, jag har aldrig hört den vid dessa tidpunkter innan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

anersimyra  
#275488 Det är riktigt trevliga fåglar. För några år sedan bodde jag så till att det var pissa ute på backen som gällde. Jag brukade vissa tider på året få " sällskap " av en kattuggla inför " nattpisset." Jag blev med tiden riktigt bra på att härma den. Vid ett tillfälle lyckades jag locka till mig tre stycken, jag hörde dem komma närmare och närmare. Till slut var vi fyra som hoade för kung och fosterland, en riktigt trevlig stund. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

JensSkoog  
#275489 Gott dom inte misstog det du pissade med för bytesdjur! :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kattuggla låter udda tider?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275493 Jag har förr om åren brukat haft ungar som flyger runt kors å tvärs nattetid och gnisslar som osmorda gångjärn. En gång gnisslade det värre än värst, då hade jag en byggställning utanför fönstret, och där satt en trollik uggleunge och stirrade på mig :shock:

Jag hämtade kamera och tog en bild, zoomade och tog en bild, zoomade och tog ytterligare en, och för varje blixt böjde den sig ner och stirrade än mer :grin:

Var på den analoga tiden, få se om jag 1: hittar bilden. 2: orkar scanna den...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kattuggla låter udda tider?

axwell  
#275505
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » Igår, 23:36
Gott dom inte misstog det du pissade med för bytesdjur! :mrgreen: :mrgreen:


Tror inte att anersimyra behövde oroa sig, ugglorna har lärt sig att krypen av näbbmustyp smakar pyton :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kattuggla låter udda tider?

anersimyra  
#275546
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » Igår, 23:36
Gott dom inte misstog det du pissade med för bytesdjur! :mrgreen: :mrgreen:


Tror inte att anersimyra behövde oroa sig, ugglorna har lärt sig att krypen av näbbmustyp smakar pyton :lol:
Nä, nä, Kattugglan äter inte orm.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kattuggla låter udda tider?

tallen100  
#275556
anersimyra skrev:
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » Igår, 23:36
Gott dom inte misstog det du pissade med för bytesdjur! :mrgreen: :mrgreen:


Tror inte att anersimyra behövde oroa sig, ugglorna har lärt sig att krypen av näbbmustyp smakar pyton :lol:
Nä, nä, Kattugglan äter inte orm.. :mrgreen:

Men Mask då :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).