Motorsåg och handhållet

Tänkte bygga en Dolmar 115i

69 inlägg 30120 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274497 Som titeln säger så har jag fått för mig att jag ska bygga en Dolmar 115i.
Då jag tycker det vore kul att testa något mindre vanligt märke av enligt mig nyare sågar.

Jag fick tag på några dolmar 115 för inte alls länge sen och fick liv i en av dom men såg att det var två fästen i motorhalvorna bortslagna. Då jag har 2 motorkroppar till så är det lika f*n att bygga på en av dom och se till att allt är som sig bör.

Så här såg den ut innan jag pillat för mycket på den.
Bild

Bild


Måste memorera hur vissa kablar ska sitta.
Bild


Förgasaren med tillbehör avlägsnat.
Bild


Kolven ser lovande ut.
Bild

Bild

Bild

Bild


Här ar skadorna på motorhalvorna som jag nämnde.
Bild

Bild


Tanken med handtag demonterad.
Bild

Bild


Det är inte alla motorer man delar på med handkraft utan verktyg eller att värma och kyla på lager samt motorhalvor. Sitter lite andra lager i dessa än vad man ser i t.e.x en Husqvarna.
Bild

Bild


Vevpartiet tillverkat Januari 1991 så antar att sågen är ifrån samma tid ungefär.
Bild


Tätningarna har knackats ur.
Bild


Här är motorhalvorna jag kommer att montera allt i. Dom har jag redan tvättat så gott jag kom åt.
Bild

Bild


Nu återstår endast resten så att säga. Får se hur invecklat det blir. Men det får bli en annan dag (-|

Hoppas detta faller någon i smaken.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Tosca  
#274502 Helt klart smakfullt.

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

tallen100  
#274504 Sånt är alltid intresant :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#274529 Kul tråd Jocke! Blir spännande att följa resten.

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

johan eriksson  
#274539 Ser fram emot detta Jocke.

Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274579 Du kommer att bli förvånad. Det blev jag när jag fick en o prova första gången.

Inga dumma såg alls...

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274652 Jag hoppas den blir bra.

Har nu blivit klar med den för mig lite dryga biten. Tvätta kåpor osv..
Tur att det är fint väder när man använder vissa rengöringsmedel så man kan vara utomhus. Annars hade jag nog suttit i mitt lilla skjul och haft lustiga konversationer med rosa elefanter eller liknande :lol:

Blir väl kanske inte fläckfritt men den mesta smutsen försvinner.
Bild

Bild


Nu är det bara för mig att vänta på att lagren ska få sitta i kylen en stund till innan jag försöker mig på att få in dom i motorhalvorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#274658 Usch ja för rengöringsbiten, resten är kul men det där tvättandet och skrapandet kunde man gott vara utan. Bra jobbat!

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274670 Om det vore plana fina ytor som skulle tvättas vore det en sak. Men när det finns hörnor och hålor som massa spån samlats i under åren blir det svårt att komma åt. Kanske skulle skaffa sig någon maskin som kan tvätta sånt där men en sådan är säkert för dyr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274682 Varmt vatten o yes! I spann o lite rörelse i vattnet då och då...

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274684 Tack får tipset det måste jag prova :-bd
Borde vara skonsammare för både mig och sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

totte  
#274700 Om man måste skrapa in i hörn så är spetsiga trästickor av hårdträ bra, ek, bok, etc. Skadar inte lacken som metallverktyg.

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274842 Har nu börjat få ihop lite saker igen :grin:
Fick i lagren relativt smärtfritt. Var bara det ena som behövde en extra omgång i frysen då jag inte värmde nog på den halvan första gången.
Bild


Fick i packboxarna med men fick bråka lite med den ena för att få dit vevpartiet. Men sen gick det bra.
Fick ihop motorhalvorna igen. Använde lite permatex på båda halvorna och sen packningen så det borde hålla tätt.
Bild

Bild

Bild


Känns som den svåraste delen är gjord nu. Hoppas det håller tätt nu.
Har inte hållit på så mycket med att klyva motorer innan. Bortsett från Jonsered motorer som man delar uppåt.
Känns som om det inte är allt för mycket kvar innan jag kan dra i snöret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Blivande snickare  
#274845 Bra tråd Jocke! Man blir ju riktigt inspirerad att köpa nåt gammalt vrak å skruva på, bara på skoj! :grin:

Avatar Fallback

Re: Tänkte bygga en Dolmar 115i

Jocke91  
#274860
Blivande snickare skrev:Bra tråd Jocke! Man blir ju riktigt inspirerad att köpa nåt gammalt vrak å skruva på, bara på skoj! :grin:

Kul att höra. Finns gott om gamla vrak att skruva på, behöver knappt leta för än man hittar nåt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).