Motorsåg och handhållet

Trimma Jonsered XF

80 inlägg 28793 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274154 Om man tar pappas lilla skitmcculloch till exempel, 41 kubik inte många hästkrafter och på tok för kort svärd. om jag ska skrämma upp den lite hur stort hål ska jag borra och vart?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274155 Kan egentligen inte svara, sen är frågan om det är lönt, och om den håller för nån mer effekt. Men man kan ju göra det bara för skojs skull och se om det händer nåt, om man nu inte är vidare rädd om den. Var, det beror ju på hur dämparen ser ut inuti. Är till att experimentera.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274156 Det är nog bäst att låta bli, det vore tråkigt att förstöra den eftersom han är ganska trött i kroppen och inte kan köra någon av mina sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274163 Jo, även om det är en lite trött konsumentsåg så är den ju faktiskt rätt användbar för småjobb, jag har en Partner 4200, också en sån där halvbillig sak med mycket plast i, men den går bra och gör jobbet när jag nång gång kör den. McCulloch och Partner är ju numera bara märken på Eluxkoncernens konsumentsågar, Partnermärket är förresten helt avvecklat sen nåt år.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274166 Så är det ju, Jag tycker det är lite synd att namn som en gång härskat i skogen blivit uppköp och dött ut, det dröjer väl inte förrän jonsered enbart är konsumentsågar med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274175
Westra Aros skrev:Om man tar pappas lilla skitmcculloch till exempel, 41 kubik inte många hästkrafter och på tok för kort svärd. om jag ska skrämma upp den lite hur stort hål ska jag borra och vart?

Den är inte helt olik Husqvarna 435 och är ingen dum såg rätt använd.

http://www.mcculloch.com/se/products/ch ... 410-elite/

http://www.husqvarna.com/se/products/ch ... ifications

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274184 det är den alldeles säkert, mitt största klagomål är att den inte kom med 15" svärd för varje gång jag ska göra ett riktskär med den så tar bågen i och man lämnar en remsa i mitten, utöver det så har plasten till oljetanken smält så det forsar olja så fort man gör annat än att kapa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274214
Westra Aros skrev:Så är det ju, Jag tycker det är lite synd att namn som en gång härskat i skogen blivit uppköp och dött ut, det dröjer väl inte förrän jonsered enbart är konsumentsågar med.


Kan bara instämma helhjärtat, tyvärr är det lagligt, men det är rent omoraliskt att använda gamla proffsmärkesnamn för att saluföra konsumentgrejor som inte har något gemensamt med ursprunget.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274219


Dom två har aldrig jobbat en dag i sina liv och dessutom aldrig haft en riktig mcculloch i sina händer, dom har lyckats förnedra ett namn som var störst i redwoodskogarna med sin "maskulina design" och "soft start"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274232 Ni ska veta att det var McCulloch som lärde upp Electrolux i Marknadsföring och sågbyggande.
McCulloch är det äldsta märket i Elux/HVA.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274246 På vilket sätt lärde dom sågbyggande?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274247 McCulloch var duktigast på innovativa lösningar och var väldigt kompetenta. Marknadsföringsmässigt oslagbara. Då samarbetet med Elux startade och Elux blev distributör för Skandinavien och senare Europa så lades grunden för det tänkandet vi har idag.

Producera sågar av kvalité som var tänkta att tjäna i många år ansågs vara en förlegad idé och inte kostnadseffektiv. Att göra såg för olika grupper av köpare var en idé de var ensamma om just då.
Detta hade alla ett par år efter.

Proffs sågarna var stort sett oslagbara. Husqvarna hade ingen såg produktion då och de andra mindre aktörerna hade svårare o slå sig fram. Enda egentliga hotet var Homelite. De två kompletterade varandra rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274251 När var detta ungefär?
Vad hände med Homelite egentligen, jag har inte läst på så mycket om dom men dom verkade vara ganska lika i formen och med liggande cylinder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274255 Homelite köptes av Textron och sen de fokuserat på konsument såg ett tag tappades ryktet och finns fortfarande ägs av Outdoor products vilka satsar på konsument produkter och fokus på grönytemaskiner/trädgård snarare än skog.
Inte helt olikt vad som händer de flesta märken idag.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274256 skulle vara kul att ha en riktig homelite så man har något att jämföra med.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).