Föryngring

Markberedning med vildsvin

12 inlägg 7096 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning med vildsvin

morco  
#273549 Jag har en liten avdelning på 1 ha som skall planteras nu inom kort och inte är markberedd, tog över fastigheten nu vid årsskiftet och skogen togs ner höst/vinter 2012. Det är en G26 och det finns ännu inte så mycket gräsuppslag. Jag undrar om man skulle kunna ta hjälp av svinen, har gott om gris och jag är säker på att jag kan locka dit dom inom en vecka. Planen, slå ett hål i planteringspunkten med spätt/ hacka, ner med en nypa majs/ ärtblandning och trampa till.

Risken jag ser att att de fortsätter att leta majs i planteringspunkten efter granplantan är på plats.... Någon som provat, är jag galen som ens tänker tanken?


Senast redigerad av morco ons 26 mar 2014, 21:09, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning med med vildsvin

jannee  
#273551 Galen - du är inte lite galen.
Du får nog sprida ut ganska mycket med majs för att det ska fungera, m.a.o. jag tror inte det fungerar.
Bättre att markbereda på traditionellt sätt, eller plantera med kraftiga barrotsplantor. Kommer totalt sett inte att ta längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning med med vildsvin

T Landström  
#273552 Kursledaren jag hade när jag tog körkortet för motorsåg hade markberett med hjälp av grisar...
Dom hade bökat upp sa han och där de missade hade han strött ut lite extra mat åt dom!

Avatar Fallback

Re: Markberedning med med vildsvin

morco  
#273554 Jag tror faktiskt inte det är så värst mycket majs som behöver spridas ut, har sett nysådda ärtåkrar där grisarna gått i såraderna och plockat rent ärta för ärta på ca 8 cm djup. Jagar en del och pysslat lite med åtling och det är inga mängder som åtgår för att locka in dom. Har beställt stora täckrot då gräsuppslaget ändock är rätt måttligt, tänkte hacka rent runt planteringspunkten manuellt då jag kom att tänka på nasse....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning med vildsvin

T Landström  
#273558 Vet inte om det är så smart att välja vildsvin...har du otur kommer dom kanske tillbaka och förstör allt...

Avatar Fallback

Re: Markberedning med vildsvin

morco  
#273567 Jo jag kan ju se den risken, är väl så att det är för kort tid mellan "markberedning" och planerad plantering för att man ska våga sig på detta....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning med vildsvin

T Landström  
#273569 Köp in vanliga svin...och skicka dom på slakt när det är markberett och klart...

Användarvisningsbild

Re: Markberedning med vildsvin

Seb macahan  
#273608 Din metod används av en del gårdar i Blekinge. Där kör man genom (oftast lövskogar) med traktor och spridare som sprider ärtor och majs. Det har till och med funnits ett företag som jobbade som entreprenör med "ekologisk markberedning". Han hägnade in och lät tamgrisar sköta markberedningen. Givetvis föll inte detta inom ramen för djurskydd o tillsyn och femtioelva andra paragrafer så han fick sluta, men jag tror det gick ganska bra för honom innan dess. Metoden funkade i alla fall. Grisarna kommer tillbaka oavsett om de bara råkar hitta något annat i marken o smaska på. Om majsen är slut så känner dom det på lukten, så det hade inte jag varit orolig för. Det viktiga är nog att göra detta i rätt tid. Från April till Oktober/November har de ofta så gott om mat i naturen att dina lockelser förblir ointressanta. I alla fall är det så här i söder med alla ekollon. Men prova nån hektar o har du tur/otur kan du plocka majs samtidigt som du gör brunnsröjning!!!

Avatar Fallback

Re: Markberedning med vildsvin

jannee  
#273617 Morco, detta med vildsvin och dess bökande är inget att förlita sig på. Visst du kan i morgon sprida ut din majs och ärtblandning men inget säger att grisarna kommer omedelbart. Grisarna är allt annat än stationära. Har själv gått och röjt där stanken av grisskit varit stark, men av spåren att döma kan det gå flera månader innan de återkommer.
Avgörande är ju självklart om det finns något gott att äta, sur fisk ska visst också dra gris bra.
Har det skjutits några grisar i närområdet kan de överlevande bli lite skygga = hålla sig undan några månader.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning med vildsvin

svampbob  
#273627 Här kommer något liknande ifrån England

http://www.permaculture.co.uk/articles/ ... -and-money

Avatar Fallback

Re: Markberedning med vildsvin

röjjare  
#273701 Ja skaffa några självgående markberedare, stängsel och elaggregat. Sen äter du upp dem då de är färdiga. :smile:
Google "landtsvinet".

Avatar Fallback

Re: Markberedning med vildsvin

morco  
#273715 Nja, jag har nog helt övergett funderingen då jag redan vill plantera i påsk. Hade jag kommit att tänka på detta i höstas hade jag definitivt testat av nyfikenhet. Jag tar inte risken att de bökat klart tills jag vill plantera.... Jag tror nog ändock jag skulle ha lätt att få dem till mig, de är ojagade på min och angränsande mark sedan 2-3 år (vilket det iofs snart är slut med) :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).