Motorsåg och handhållet

Fäll prov enligt ss norm

25 inlägg 11666 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

mghg  
#273131
Husqy346 skrev:
mghg skrev:
Husqy346 skrev:Till de som redan kan hugga hur tror ni provet går till i efter dagens normer ?

Förstår inte denna fråga.

Frågan lade jag upp för att ev se vad de hade väntat sig att vad de skulle bli testade på

Nu förstår jag :wink: och det är intressant att få veta vilka förväntningar som finns.

Husqy346 skrev:
mghg skrev:
Husqy346 skrev:Jag klarade fällprovet men inte den teoretiska biten så blev utan kort 2007

Det var märkligt. När jag själv gjorde provet i februari 2008 var det en kurskamrat som inte klarade av teoriprovet, men som fick ny chans och klarade det en vecka senare. Nu när jag själv har kurser lägger jag och examinatorn in möjlighet att skriva teoriprovet redan mitt i kursen. Klarar man teoriprovet då så slipper man ödsla tid på det vid dagen för det praktiska provet. Klarar man inte teoriprovet så får man naturligt en andra chans vid dagen för det praktiska provet.


Då som sagt 2007 Jag hade 4 stycken felaktiga svar för mycket. Jag frågade innan jag packade ihop och åkte hem vad det skulle kosta att avlägga ett nytt prov . Det kostade 1800:- Då jag fick kursen betald av AF så sade jag att jag tar inte pengar ur egen ficka för att betala ett nytt prov.
Sedan hade det gett mera kostnader ta ledigt från det dåvarande jobbet. Bensinkostnad till Färna T O R mm så det hade blivit bra dyrt för min grala ekonomi .

Jag tycker det här var dåligt hanterat av kursarrangör och/eller examinator. Det borde gått att ordna teoretiskt omprov utan en så hög extra kostnad.

Jag föreslår att du kontaktar Säker Skog och undersöker om dina avklarade praktiska prov finns registrerade samt om det är möjligt för dig att endast göra ett teoretiskt omprov för att få körkortet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

Phantom  
#273203 Om man klarar av teoretiskt och praktiskt prov och således får körkortet finns det registrerat hos Säker Skog.
Klarade delprov, inte klarat hela körkortet, finns endast hos instruktören och inte säkert att de uppgifterna finns sparade så länge.

Har det gått så lång tid som från 2007 så finns inget annat än att göra om hela examinationen.

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

Husqy346  
#273227 Jag vet inte hur de klantade till det där för så vitt jag vet så var jag ju godkänd på A delen men något kort kom aldrig på A .
Nu är det ju så längesedan så jag kommer inte ihåg om teoriproven var delade En A och en B eller om det var samma för bägge ?

Och ja det var nog bara instruktören /Eximinatorn som hade dokumentationerna så jag tror inte det finns reggat i ss register att jag gick där .
Hursomhelst är jag inställd på att betala en helt ny kurs .
Om det stämmer så får jag ju inte ens gå på farsans mark och fälla träd från 2015 utan motorsågskörkortet , och jag äger inte heller någon egen skog .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

mghg  
#273231
Husqy346 skrev:Nu är det ju så längesedan så jag kommer inte ihåg om teoriproven var delade En A och en B eller om det var samma för bägge ?

Det är två prov olika prov.

Husqy346 skrev:Hursomhelst är jag inställd på att betala en helt ny kurs .
Om det stämmer så får jag ju inte ens gå på farsans mark och fälla träd från 2015 utan motorsågskörkortet , och jag äger inte heller någon egen skog .

Om du är inställd på att göra om kursen så kommer du säkerligen att få ut mycket positivt. Det blir en repetition och vissa saker har vidareutvecklats sedan 2007.

Enligt 3 § i AFS 2012:1 undantas "den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd" från kunskapskraven (d.v.s. genomförda prov). Om det är applicerbart på dig så kommer det vara tillåtet för dig att fälla träd på din fars mark. Det är vad regelverket säger, sedan tycker jag personligen att det är väl spenderad tid och pengar för självverksamma att gå kurs för öka sin säkerhet och effektivitet.

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

Husqy346  
#273247 Anledningen till att jag vill ha ett motorsågskörkort är att jag vill kunna hålla ryggen fri om jag ställer till det med tillbud .
Jag har tex i år haft äran och få massor med alved från ett ställe . Genom ägorna där jag har huggit går en eltråd .
Som tur är så står den kvar där ännu trots att trädensom stod där numera är fällda .
Men skulle jag någon gång framöver råka ha ner en ledning och elverket kommer ut då anser jag mig ha bitit mig själv i röven och blottat min obehörighet. I ett sådant läge räcker nog inte bara min ansvarsförsäkring för att ta sig ur det sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

T Landström  
#273263
Husqy346 skrev:Anledningen till att jag vill ha ett motorsågskörkort är att jag vill kunna hålla ryggen fri om jag ställer till det med tillbud .
Jag har tex i år haft äran och få massor med alved från ett ställe . Genom ägorna där jag har huggit går en eltråd .
Som tur är så står den kvar där ännu trots att trädensom stod där numera är fällda .
Men skulle jag någon gång framöver råka ha ner en ledning och elverket kommer ut då anser jag mig ha bitit mig själv i röven och blottat min obehörighet. I ett sådant läge räcker nog inte bara min ansvarsförsäkring för att ta sig ur det sedan.


Krävs det inte mer än A+B om man ska hugga efter efter ledningar?

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

anersimyra  
#273271 Man ska ha behörighet D vid upparbetning av träd som fallit på en linje, eller vid trädsäkringsarbete utefter linje. ( Vid arbete utefter järnväg gäller andra strängare bestämmelser ) Därtill ska man inneha ESA röj ( Elsäkerhetsutbildning ) Men finns linjer som korsar skiften eller annan arbetsplats finns inga krav på D behörighet. Men vid osäkerhet är det bara att kontakta ledningsägaren för bistånd, antingen fäller de, eller också övervakar de linjen när du fäller. De har dessutom det fulla ansvaret, du kan då utan påföljd fälla av linjen. Ansvarsförsäkringen ska/ bör täcka skada, något krav på motorsågskörkort från försäkringsbolag har jag inte hört talas om. Dock är det värt att kolla, flera bolag försäkrar inte " Trädfällningsfirmor " i dag.

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

Husqy346  
#273467 Då känns det som om jag skulle få ta bra många behörigheter till mitt kort då . I vinter har jag vinschat ner fastfällda träd , fällt bredvid elledning mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

anersimyra  
#273514
Husqy346 skrev:Då känns det som om jag skulle få ta bra många behörigheter till mitt kort då . I vinter har jag vinschat ner fastfällda träd , fällt bredvid elledning mm.
Om du arbetar åt något kraftbolag med trädsäkring, eller nedtagning av träd som fallit över linjen, ska du ha dessa behörigheter, annars inte. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

röjar kalle  
#273553 Du får inte något jobb åt något elverk utan gröntkort för röjnings och fällningsarbeten ut efter ledningar.Jag har ett tog det 1998-

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).