Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95646 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271807 Så är det. Det finns alltid mer o lära och ju mer man kan destu fler "verktyg" har man o välja på.
Kil är inte alltid bäst, inte heller brytjärn, vajer eller stalp. Allt har sitt användningsområde.

Går man o gallrar gran jobbar man annorlunda mot att fälla frötall eller grov löv huggning.
Olika typer av huggning har olika förutsättningar.

Att ett företag eller ekonomisk förening praktiserar myndighets utövning är så vitt jag begriper förkastligt. Är det ett krav som ska uppfyllas från en myndighet är det de som ska utfärda intyg/cert...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271812 Jag hörde en vis man säga "att har man inget mer att lära sig inom yrket, då är det dags att sluta..."

Tanken med den här tråden var ej att få till en fajt mellan brytjärn och kil, den var att belysa en fulständigt horribel skiss/beskrivning hur en trädfällning går till, jag tycker en kil bör säljas utan instruktion då man bör veta vad man gör om man fäller ett träd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

totte  
#271863 Det är alltid så, nämn nåt så är det alltid nån som vill tala om hur värdelöst det är och vad som egentligen är rätt. Hur som så tror jag ditt budskap gått fram och understryker på ett bra sätt hur det kan bli när grejor säljs där kompetensen omkring användningen är noll.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#271969
knaggen skrev: ser man hur Svante Hanson har tumgreppet så borde han ta en kurs själv säger bara patetiskt.
Ser man när förra motorsågs boken komm så såg man hur herr tyr hade hala tummen uppe på bågen och helt plötsligt så var det helt okej att ha de så Ännu mera Patetiskt.

Hahaha ja, då ser man ju hur effektiv kursen är för att arbeta "säkert"...

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272017 Han kanske arbetar i egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

T Landström  
#272018 Ni får väl ställa frågan direkt till Svante... Tror han finns här på forumet....

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272021 Tyvärr lär sig vissa aldrig. Vid dagens fällning av riktiga " brottargranar " utefter en linje, tyckte kamraten att jag överarbetade när jag kopplade träden med spel. Det jobbet skulle skötas med kranen, den är ju så stark. Att den är glapp som ett " kafferep " i svängen tycktes inte vara något bekymmer. Att risken var överhängande att träden rev ner både el och tele om trädet gled av stickan, tycktes heller inte bekymra. Jag påtalade det rent olämpliga, ja att det t.o.m var förbjudet. Jamen, så har vi alltid gjort blev då svaret. Jodå, jag har sett dessa kranfällningar :surp: jag vägrar då jag sett tidigare resultat :surp: ibland har kranen glidit av träden tre, fyra gånger :surp: Inte kul med en rötad gran, särskilt inte en som är 60 + i rot! och 27 meter hög :surp: :surp: Kamraten har 50 år i skogen :smile: och klarade inte AB kursen :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#272027 Det är väl lika bra att du söker ett annat arbete innan kamraten tar livet av dig.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor

JensSkoog  
#272034
anersimyra skrev:Tyvärr lär sig vissa aldrig. Kamraten har 50 år i skogen :smile: och klarade inte AB kursen :shock: :shock:

Jag har vel sextio år i skogen, men har mycket å lära, men om jag hamnar i hop med någon som jobbar enligt det du berättar, så packar jag saman och drar. Inte f.. om någon ska lura mig til å chansa el, hus eller fordon under trädfällning utan tilräcklig säkring.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272042 Jag fäller, D.v.s, jag bestämmer hur arbetet ska utföras, det blir inte tal om någon kranfällning :smile: Men det är kul att lyssna till kamratens historier om alla fadäser, med nedrivna elledningar, hur han " flugit i väg," av vältor som slagit igen, historien om hur ett stormfält träd kastade honom flera meter när han kapade ståendes på stammen, vilken " tur " han hade som råkade flytta sig åt " rätt " håll när spänningen kastade sågen över tio meter i motsatt riktning :shock: :o :grin:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Hema  
#272048 Ni får väl köra en tävling, vem som kan hålla olycksnollan längst. Då kanske han skulle börja tänka om. För varje risk man kan begränsa/minimera ökar man chanserna för en olycksfri arbetsplats. Alla vill vi väl kunna komma hem till nära o kära efter dagens arbete.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272074 Undras om de som fäller träd över sig själva är samma personer som utlöser laviner :???:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Robertberg  
#272075 Ingen har någonsin tackat mig för att jag riskerat livet på jobbet, har det hänt er? Brandmän undantagna..

I somras demonterade jag och en kollega ner en 10 meter hög byggskylt genom att klättra upp och sen skruva isär, arbetsledaren stod 20 meter bort och åt glass.

När vi var klara konstaterade han "Arbeten på över två meters höjd får ej utföras med stege, tur ni inte använde nån stege."

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#272086
obantteg skrev:Ingen har någonsin tackat mig för att jag riskerat livet på jobbet, har det hänt er? Brandmän undantagna..

I somras demonterade jag och en kollega ner en 10 meter hög byggskylt genom att klättra upp och sen skruva isär, arbetsledaren stod 20 meter bort och åt glass.

När vi var klara konstaterade han "Arbeten på över två meters höjd får ej utföras med stege, tur ni inte använde nån stege."
:surp: :surp: Dessutom tror jag höjdgränsen är sänkt till 1,40 meter :shock: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

T Landström  
#272199
anersimyra skrev:
obantteg skrev:Ingen har någonsin tackat mig för att jag riskerat livet på jobbet, har det hänt er? Brandmän undantagna..

I somras demonterade jag och en kollega ner en 10 meter hög byggskylt genom att klättra upp och sen skruva isär, arbetsledaren stod 20 meter bort och åt glass.

När vi var klara konstaterade han "Arbeten på över två meters höjd får ej utföras med stege, tur ni inte använde nån stege."
:surp: :surp: Dessutom tror jag höjdgränsen är sänkt till 1,40 meter :shock: :grin:


Tror inte det finns något förbud att arbeta från stege...däremot ska man vidta vissa åtgärder...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).