Motorsåg och handhållet

Är detta ett tidigt aprilskämt???

25 inlägg 12617 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är detta ett tidigt aprilskämt???

Roffe  
#271941 Såg det här på Transportstyrelsens hemsida och det låter ju som ett skämt. Vilken motorsåg har inte precis samma utsläpp som denna?

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsa ... ls-CA4600/



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271943 Alla motorsågar som är tillverkade efter kraven.

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271945 Genom ett trollslag så kan jag inte använda mina sågar vilka jävla knäppgökar byråkrater
Sen står det inte hur testet är utfört och vad dom använde för drivmedel kanske aspen.

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Brickan  
#271947
knaggen skrev:Genom ett trollslag så kan jag inte använda mina sågar vilka jävla knäppgökar byråkrater

Det är väl snarare så att inga NYA sågar av det slaget får säljas.

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

JörgenO  
#271950 Jag tycker det är bra att vi har lagar o regler för nya produkter.

För att få ner priset behöver man ju ta genvägar som till sist riskerar säkerheten genom dåligt material eller (för) giftiga avgaser/dålig förbränning.

Jag förstår inte vari det eventuella aprilskämtet ligger. Vi har lagar och regler som reglerar det mesta som importeras och säljs. En del är säkert dumma o onödiga men de flesta har ett tydligt o vettigt syfte som till exempel att reglera utsläppens giftighet.
Senast redigerad av JörgenO ons 19 mar 2014, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

rokon  
#271951 "Gränsvärdet för summan av kolväten och kväveoxider får enligt förordning (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner inte överskrida 50g/kWh. Motorsågen Meec Tools CA4600 hade vid provet ett värde på 154g/kWh."

Och det som verkade så bra, att samtidigt gallra med motorsåg och få kvävegödslat som en bieffekt!

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

JörgenO  
#271952 Nedan följer (från Transportstyrelsens hemsida) syftet med kontroller

Marknadskontroll
Transportstyrelsen genomför marknadskontroll av att olika typer av produkter uppfyller gällande krav. Syftet med kontrollen är att skydda medborgarnas säkerhet, hälsa och miljön.

Med marknadskontroll menas att ansvarig myndighet, i det här fallet Transportstyrelsen, övervakar att produkter som tillhandahålls på marknaden eller tas i bruk uppfyller gällande krav. Vi vidtar även åtgärder mot näringsidkare vars produkter inte uppfyller dessa krav.

Transportstyrelsen har under 2014 genomfört marknadskontroll av:

Motorsågar

Syftet med den marknadskontroll som genomförs är att skydda medborgarnas säkerhet, hälsa och miljön. Marknadskontrollen syftar även till att säkerställa att konkurrensvillkoren för företag inte snedvrids på grund av att produkter, som inte uppfyller aktuell lagstiftning, kommer ut på marknaden.

Rättslig grund
Bestämmelser om marknadskontroll finns i EU:s allmänna produktsäkerhetsdirektiv (2001/95/EG), som har införts i Sverige genom produktsäkerhetslagen (2004:451), produktsäkerhetsförordningen (2004:469) och EU- förordning 765/2008 om ackreditering och marknadskontroll. Bestämmelser finns även i den svenska förordningen (2005:893) om marknadskontroll av varor, där Transportstyrelsen pekas ut som en marknadskontrollerande myndighet.

Grund för urval av produkter
Det är inte möjligt att göra marknadskontroller på alla områden. Grunden för de urval, som vi gör är riskvärdering och krav i olika författningar. Anmälningar från medborgare och näringsliv samt underrättelser genom kommissionens system för utbyte av information om farliga produkter (RAPEX) ligger också till grund för urvalet av produkter. Dessutom inhämtar vi information genom omvärldsbevakning på området.

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Roffe  
#271955 Och just detta "Anmälningar från medborgare och näringsliv samt underrättelser genom kommissionens system för utbyte av information om farliga produkter (RAPEX) ligger också till grund för urvalet av produkter."

Är det som gör det hela till ett skämt. De kollar inte alla produkter, utan bara de de vill, eller blir tillsagda att kolla. Tro nu inte för en sekund att motorsågar med tvåtakt, har särskilr olika nivåer på sina avgaser. Det är som liksom själva nackdelen med tvåtakt.

Tror inte heller för en sekund att denna anmälan mot Jula, är något annat än en annan handlare eller producent som ligger bakom.

Ja det blir löjligt när de förbjuder en motorsåg, för det är en smutsig produkt. Det vet alla som är myndiga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Roffe  
#271958 Och bara för att inte få en massa inlägg om att jag jobbar för Meec.

Jag kör på en Jonsereds 451EV, som jag kört med sedan den var ny. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

axwell  
#271960 Äntligen, trodde inte att transportstyrelsen skulle intressera sig för undermåliga produkter som inte lever upp till gängse krav.
Försäljningen stoppas, tror att fler än Julas såg kan hamna i samma läge.

Biltemas 1000 kr-såg fick rätt så bra omdöme i R&R, dock bensinförbrukning 2 poäng av 9.

Oljeförbrukning 9 av 9 poäng, den matade lite olja, positivt enl. deras bedömning.

http://www.biltema.no/Documents/produkt ... t_2013.pdf

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271972
Roffe skrev:Såg det här på Transportstyrelsens hemsida och det låter ju som ett skämt. Vilken motorsåg har inte precis samma utsläpp som denna?

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsa ... ls-CA4600/

Det förvånar mig inte. Dessa såg har ingen hög förbränningsgrad/verkningsgrad och man kan nog inte förvänta sig att de ska uppfylla kraven om de ska säljas under tusenlappen.

Det du länkat till är ett försäljningsstopp an en modell Meec Tools CS4600, inte alla andra.

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271973
knaggen skrev:Genom ett trollslag så kan jag inte använda mina sågar vilka jävla knäppgökar byråkrater
Sen står det inte hur testet är utfört och vad dom använde för drivmedel kanske aspen.


Har du många Meec Tools CS4600 sågar du kör med?

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271974 Det är kanske denna såg det gäller:

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

JensSkoog  
#272029 Jag menar nu at vi ska vara tacksamma at det har jobbats med å få ner skadliga avgasar från sågarna! Minns alltför gott hur jag jobbade med såg i skogen och söp i mig avgasen så jag var rusad innan arbetsdagens slut, och senn sovnade vid köksbordet och vaknade med ett huvud som kändes som katten hade skitit det fullt! :mrgreen: Med alkylatbensin och goda, moderna sågar som holler kraven, har det endrats sig radikalt! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

totte  
#272046 Alkylaten och modern tvåtaktsolja gör skillnaden, sågen mycket mindre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).