Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95661 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

rikard_e  
#271406
röjar kalle skrev:Men har man tid att banka på en kil halva förmiddagen för att få i kull ett träd så är det upp till var och en.Men bryt järnet har hos kalle kommit för att stanna. Och någon motorsågskurs blir det inte heller där med basta.


Nä det är väl bättre att stå och häva och kämpa med brytjärnet halva förmiddagen istället,
bättre att ta dö på ryggen än att slå på några kilar.


Trodde dom med den inställningen om säkerhet och bra arbetsmetoder hade ändrat sig eller dött ut.


Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271407 Det kommer varken hända något eller uppdagas så det är lungt

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271408 Vem säger att det är bra arbetsmetoder man lär ut och säkerhet massa tokiga byråkrater som råkade tdra åt slipsen för hårt så det blev syrebrist i hjärnkontoret

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271409 Min förhoppning är detsamma dock så händer en olycka lättare än vad man tror. Ett misstag som att fälla ett träd över en elledning tex . Kommer elbolaget ut så har man ju bitit sig själv i röven rejält sedan om man inte kan rentvå sig med kortet i näven .

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271410 Säkra hörnet och två i förväg utsedda reträttvägar innan trädet går omkull är väl vettiga grejor ändå som s s har tagit fram .

Användarvisningsbild

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

stegmaster  
#271413 Det brytjärnet som kan sammenliknas med kilar vil jag se en bild på direkt. :surp:
Man undrar ju om du kalle någonsinn testat kilar, dom er minst 10 gånger bättre (stärkare) en något brytjärn jag sett.
Man klarer ju inte mycket mer med et brytjärn en hva man klarer knuffa om kull om man har några kilo på kroppen. :wink:
"lyftade" senast i dag över någon rett grova och höga taller som lutadet fel.
3 kilar finns alltid med, brytjärnet har fått stå hemma dom sista 5 åren. 8)

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

rikard_e  
#271415
röjar kalle skrev:Vem säger att det är bra arbetsmetoder man lär ut och säkerhet massa tokiga byråkrater som råkade tdra åt slipsen för hårt så det blev syrebrist i hjärnkontoret


Menar du att det dom lär ut på kurserna är fel?

Det är inte byråkraterna som utformat utbildningen, det är säker skog, är det är riktiga huggare som är ute i fält och jobbar med det som undervisar på kurserna.

Det är bland annat Svante Hansson Bertil Thyr, och det är väl några som få rår sig på när det kommer till motormanuell fällning och kvistning.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271416 Ähhhh man kan aldrig lära en yrkesman som har jobbat sedan flintas tid något nytt som är bättre !.

L o L

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor

JensSkoog  
#271417 Brytjärnet är OK när man är i behov av vändhake, å använda det annars är det bästa settet å lyfta så magen spricker! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#271418
Husqy346 skrev:Ähhhh man kan aldrig lära en yrkesman som har jobbat sedan flintas tid något nytt som är bättre !.

L o L
jo mig :smile: :smile: :smile: numera är självklart kilar standard. Jag använde kilar som var alltför höga i början på åttiotalet, tyvärr blev det inte av att prova rätt kilar förrän förra våren. Brytjärnet använder jag numera enbart för att vända virket. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271423 Jag är också lärd enligt gammal samt nytt , old school på lantbruksskolan 93-96 där jag läste motormanuell avverkning i tillval.
2008 tror jag året var då jag fick gå säkerskogs kursen och har efterlevt det sedan dess det är kunskap som inte sitter i vägen .

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

molnia  
#271426 vi har ett kort och ett långt brytjärn från husqvarna.
inte ens det långa är bra, har gett allt mellan "ta i så man ser stjärnor", ryggskott, och avbrutet brytjärn.
till klent kan det gå snabbare med brytjärn men till grovt tar vi aldrig mera brytjärn. Kil, går det inte med kil så wire och winscha omkull eller en domkraft och trycka omkull det med.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

svampbob  
#271437 Är man bara erfaren och kunnig så har man också oftast en metod som funkar. Min gamla far är strax 80 men hugger fortfarande och jag har aldrig sett honom använda kil. För någon månad sedan såg jag honom komma hem med en gran som var 80 cm i diameter. Med rutin, list och 346an får han omkull dom. Själv använder jag kil när det är grovt och risk för att sätta sågen men inte annars.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

halvproffs  
#271441 Kanske ska vi uppfinna ett litet lätt brytjärn i ett superplastmaterial med inbyggd hydraulik i skaftet. Stoppa in brytjärnet i sågspåret, Ramlar inte trädet a sig själv så lyfta lite lätt, ramlar det inte ändå så pumpa några tag med skaftet så höjs den inbyggda kilen och trädet åker omkull.

Eller blir det så om 30år att knappt någon hugger manuellt så det inte behövs tillbehör? Ja, vad vet man.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271443
JensSkoog skrev:Brytjärnet är OK när man är i behov av vändhake, å använda det annars är det bästa settet å lyfta så magen spricker! :mrgreen:


Exakt, jag köpte faktiskt ett nytt brytjärn just bara för att ha med mig som hjälp att vända bitarna...
För fällningen är det kil som gäller...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).