Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95663 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271192
Tror jag köpte något liknande på Jula.
Om det är samma behöver du inte ens prova, min höll bara för ett eller två slag i lite kyla...
Fick ett par bitar av kilen upp i ansiktet, och det gjorde lite halvont i alla fall...

Mins jag rätt så hade ett litet oskyldigt barn kunnat lära sig ett eller ett par nya svordomar...



Tyvärr var väl de det jag misstänkte, hade hoppats på att den skulle vara billig och bra, jag har en förmåga att tappa bort kilarna innan jag slagit sönder dom... ;)

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Kornell  
#271212 Har använt några stycken av dem från Jula o tycker de är lika bra som husqvarna's. Betydligt billigare dock. Har inte slagit isönder dem i kylan utan nog mer "använt" itu dem.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#271227 En utmärkt kil, både till trädfällning, och till källardörren :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271323 Har ni hört talas om brytjärn pojkar har fällt träd i 41 år har aldrig användt kil när jag fällt träd från marken orkar jag inte tippa i kull trädet är det rep och Lugall som gäller

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#271325
röjar kalle skrev:Har ni hört talas om brytjärn pojkar har fällt träd i 41 år har aldrig användt kil när jag fällt träd från marken orkar jag inte tippa i kull trädet är det rep och Lugall som gäller
Ha ha ha, jag har som du, använt brytjärn i alla år ( 37 ) efter motorsågskursen förra året är det numera kil som gäller.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271347 <Brytjärn i all ära men är det tungt funkar de inte. Då blir det kil.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271351 Den dagen ni ska köra upp för motorsågs körkortet så kan ni lämna brytjärnet hemma för det kommer man ändå inte använda vid fällningen.
Fällkil är smidigare att bära runt samt effektivare . Behöver man ha ett stopp för spjälknng så kan man ju stoppa i kroken o sågsnittet.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271371 Slår ni i kilen med kroken? Heller ni har nåt o bära på som är lika smidigt som brytjän typ slägghammare etc...

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271385 Nu skall jag vara elak när jag började min skogsbana fick jag lära mig av två erfarna gubbar som hade jobbat i skogen hela sitt liv. Det mina vänner är en riktigt kurs i motorsågningens ädla konst vad jag kommer ihåg så fanns inte kil i deras utrustning

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Tosca  
#271386
Mange skrev:Slår ni i kilen med kroken? Heller ni har nåt o bära på som är lika smidigt som brytjän typ slägghammare etc...

Jag brukar oftast göra en stötstång eller vad man ska kalla det av en undertryckt gran, 5-6 cm i diameter och metern lång ungefär.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271390 Men har man tid att banka på en kil halva förmiddagen för att få i kull ett träd så är det upp till var och en.Men bryt järnet har hos kalle kommit för att stanna. Och någon motorsågskurs blir det inte heller där med basta.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

T Landström  
#271396
röjar kalle skrev:Men har man tid att banka på en kil halva förmiddagen för att få i kull ett träd så är det upp till var och en.Men bryt järnet har hos kalle kommit för att stanna. Och någon motorsågskurs blir det inte heller där med basta.


Slå halv förmiddag? Då är man nog för klen för brytjärn oxå... ;)

Jag använder både brytjärn och kil... Brytjärn på klenare träd och kil på det grova...
Sedan slår jag in kilen med slagbrytjärn och räcker det inte med kilen stoppar jag in slagbrytjärnet och ställer mina 85 kilo på det...då brukar de flesta träd gå i backen...

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

svenivar  
#271401 Kilar är enligt mig helt överlägsna brytjärn, den kraften som en eller ett par kilar ger kan man bara drömma om med ett järn, har man bara hölster till kilar och slägghammare så har man ju alltid med sig grejerna med, brytjärnet däremot :???:
Kilen är dessutom bra att ha när man råkar "sätta" sågen, iom att den håller kvar av sig självt. I med kilen och dra ut sågen, brytjärnet går ju alltid tillbaks till noll när man släpper...

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#271403 Ja oki Mange Mr right i allt. självklart har man ju en yxa eller slagdon med sig till kilen .
Sedan till kalle nästa år får man böta 10000 :- om det händer något och det uppdagas att man inte har motorsågskörkort och är utanför sina egna marker med sågen .
De hade repotage om motorsågskörkort i daxtidningen där det stod om straffavgiten mm .
Senast redigerad av Husqy346 lör 15 mar 2014, 21:34, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271404 Vet inte hur era btrytjärn ser ut mina har en klack uppe på som trädet ställer sig på om man behöver göra omtag genom att man skjuter in järnet i fällskäret sen andvänder jag järn med långa skaft för att få extra kraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).