#271329All commersial anser jag ska kräva markägarens tillstånd. Det är ju markägaren som får ta smällen om arrangören och/eller dess kunder missköter sig. /Niklas
#271338Läser i veckans Land, skog. HD har slagit fast att även kommersiell verksamhet är tillåten i allemansrätten. En dom som Johan af Pedersens luskat fram. Den var sedan 1997
#2714191996 kom HD-domen, tror jag http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf sid 24. Och fortfarande gäller att verksamheten inte får orsaka skador eller olägenheter, vilket det gjorde i forsränningsfallet, varför den aktuella forsränningen förbjöds. /Niklas
#271466Med den text som Pedersen hänvisar till i HD domen så uppfattar jag att det inte går att stoppa ett kommersiellt företag att använda min mark. Särskilt inte om de inte orsakar skador. Bärplockare orsakar inte skador. Ev, dit/bort transporten kan orsaka något. En kabel som grävs ned vid rätt årstid behöver det heller inte bli skador efter. Provborrning där i mot gör skador i de flesta fäll. Men då är det ju andra lagar som gäller. Finns säkert andra fall som det blir i gränszonen. Men det verkar helt tydligt är äganderätten blev nedskuren ytterligare av HD redan 1997.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).