Motorsåg och handhållet

"En stor stark" Elsåg?

93 inlägg 74015 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Brumsten  
#270009 Hej, jag tänkte nog fel maskin i mina tidigare inlägg.
Det är ju den elektroniska motorbromsen som blir överbelastad vid upprepad start/stoppkörning.

Jag frågade en tekniker på Stihl om problemet, man får byta strömbrytare och en del till, minns inte
om det var statorn eller något annat.
Jag vill minnas att han sa att man bromsar motorn genom att ändra strömriktningen i motorn
men är just nu osäker.
Ska kolla nästa vecka.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#270040
Brumsten skrev:Jag vill minnas att han sa att man bromsar motorn genom att ändra strömriktningen i motorn
men är just nu osäker.


Det låter troligt att det fungerar så, tyvärr!

Kan förklara varför jag vid ett tillfälle lyckades utlösa en 10 A automatsäkring, körde med full belastning i stock och släppte startknappen av någon anledning.

Intressant, ser fram emot vad kollen ger :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

palbin  
#270332 Biltemas billigaste bensinsåg går väl bättre än den dyraste elsågen?

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270337 Tveksamt.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

JörgenO  
#270340 En rolig one liner snarare än en jämförande test :grin:

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270341 Jo, det klart. Mer min uppfattning än ett test.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#270344
palbin skrev:Inlägg av palbin » 19 minuter sedan.
Biltemas billigaste bensinsåg går väl bättre än den dyraste elsågen?


Det tror jag också, när det blir för långt till närmaste spänningssatta eluttag.

Nej inte heller deras dyraste, även den vill ha 4 % 2-taktsolja :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#270376
palbin skrev:Biltemas billigaste bensinsåg går väl bättre än den dyraste elsågen?


Nej, inte att döma av effekten, den är 1,3 kW. Jag räknar då bort den lilla 25 cc topphandsågen. som inte ens borde säljas till konsumenter.

Den dyraste är på 2 kW. Det är vad som är uppgiven effekt och om det stämmer så skall den billigaste bli utklassad av en 2,3 kW elsåg. Elsågen har även bätttre vridmoment, betyder att den egentligen är betydligt starkare än även den dyrare tema-sågen.

Sen är dessa sågar knappast av den kvaliteten att de orkar med hårt klyvarbete eller konstant vedkapning. De är också alldeles för små för sånt arbete.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Brumsten  
#270460 Hej, har idag kollat mina anteckningar. Motorn bromsas genom ändring av strömriktningen när man släpper strömbrytaren, då skickas en strömstöt
till statorn som bromsar motorn. Funktionen reglaras med brytaren ihop med elektronikboxen.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

SawTroll  
#270671
Traktorkalle skrev:när jag köpte vedmaskin (kellfri) satt det en stihl 220, minns inte bokstäverna.
stark o stabil, men den höll inte ens 100 kubikmeter innan det puffade till o den dog. har sedan kört med julas variant på 2200 w. den har gått närmare 250 kubik nu utan problem, så i mina ögon är sthilen skräp!

mvh


Visste ikke at Jula solgte maskiner som ikke er skrap...... :surp:

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Traktorkalle  
#270689
Brumsten skrev:Hej, har idag kollat mina anteckningar. Motorn bromsas genom ändring av strömriktningen när man släpper strömbrytaren, då skickas en strömstöt
till statorn som bromsar motorn. Funktionen reglaras med brytaren ihop med elektronikboxen.
Ha de.


Det är ju några år sedan, men är rätt säker på att motorbromsen la av straxt innan den dog helt...

Den verkar ju skottsäkert byggd fö, men det är väl ändå ett rejält feltänk när den inte håller att starta o stoppa?

Mvh

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#270734 Fick min MSE-220 idag. Tungur sågur, känns stabilt byggd!

Jag ser att kåpan är förberedd för att borra igenom för bakre bulthålet, blir lättare att sikta rätt då ;-)

Om jag mätt rätt så är kåpan 9,3 mm tjock och motsvarande tjocklek borde behövas för att svärdet ska bli parallellt med släden. Axwell, satte du en bricka nere (dvs uppe) mot svärdet eller uppe (dvs nere) mot släden? Fast det det borde ju inte spela någon roll vilket, även om det ju vore enklare om "Logosolmuttrarna" satt kvar om man vill använda den handhållen.

Och apropå detta med elbromsningen, man kan ju tydligen välja att bara bryta eller tvärstoppa beroende på om man släpper strömbrytaren helt eller ej, men jag har inte provat, tänkte hålla den ren från kedjeolja innan jag är klar med bultarna. Det är ju iofs tänkbart att Stihl har gjort något också.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#270759
Ötlöe skrev:Axwell, satte du en bricka nere (dvs uppe) mot svärdet eller uppe (dvs nere) mot släden? Fast det det borde ju inte spela någon roll vilket, även om det ju vore enklare om "Logosolmuttrarna" satt kvar om man vill använda den handhållen.


Närmast mot svärdet, sen får dessa muttrar hänga med även när den går som vedkapare.

Mina "muttar" har jag filat fram från 20 mm rundstång, syns i klippet.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JToIWzrxtPY[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Hälge  
#271006
IMG_0319.JPG
Har en Huskvarna 1600W från år 1999. Har kapat ca 10 m3 0,5 m ved med denna varje år. Även grovt =) se bilden. Har bytt strömbrytare och kol. Inte jättestark men jag är imponerad av hållbarheten.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

palbin  
#271013 Mcculloch MCC4516FK har 4,5 hk (som en 357xp typ) och kostar
nästan inget - vilket väl då är vad den är värd får man förmoda ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).