Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Howard gem och simar jordfräs

14 inlägg 14006 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Howard gem och simar jordfräs

YZKrille  
#27075 Hej. Jag har en howard gem och en simar jordfräs. Jag undrar vart man kan få tag på delar. Till howarden så behöver jag en kedja som driver rotorn (den som snurrar i jorden). Och till simarn så behöver jag ett tännsystem. Väldigt tacksamm till den som kan något ställe där man kan få tag på delar. Jag bor i rimbo ca 6 mil från stocholm

MVH Krister



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27082 Hej och välkommen!
Det var en udda/klurig fråga du kommer med.
Jag har tyvärr ingen som helst aning, men hoppas det kan finnas någon på forumet som kan hjälpa dig!

Hursom, lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Howard gem och simar jordfräs

Thunborg  
#27084
YZKrille skrev:Hej. Jag har en howard gem och en simar jordfräs. Jag undrar vart man kan få tag på delar. Till howarden så behöver jag en kedja som driver rotorn (den som snurrar i jorden). Och till simarn så behöver jag ett tännsystem. Väldigt tacksamm till den som kan något ställe där man kan få tag på delar. Jag bor i rimbo ca 6 mil från stocholm

MVH Krister

Hej
Kedjan borde inte vara så svår att få tag på. Det är en dubbel kedja va :?: Har du inte den gammla kvar , fota isåfall och lägg upp 🧠

Användarvisningsbild
YZKrille  
#27101 Jo den gammla kedjan har jag kvar men det är inte dubbel kedja. Här är lite bilder på den och tänndplattan.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27114 Jag har kanske en kedja. Jag har en komplett maskin o en i delar. Kan kolla om ett par dagar. Lite stressigt just nu.

Så här ser min ut. Ser ut att va samma modell som din.

Magnus M

Användarvisningsbild
totte  
#27115 Vad gäller tändplattan: Vad är det som är fel, brytare, kondensator eller saknas det delar? Skulle tro att det enda sättet att få tag på delar är att få tag på en gammal maskin.

Så frågan är går det att renovera det du har? Brytare kan filas och slipas med mycket fint slippapper. Man bör avsluta med att bryna dom med ett riktigt fint bryne. Varje repa gör att det gnistrar och då bränner dom fort.

Användarvisningsbild
YZKrille  
#27127 Magnus M: Det låter bra. Skulle du kunna tänka dig sälja kedjan om du har en? Sägg gärna till när du har kollat. Det värkar vara samm modell.
Totte: Enligt förra ägaren var det magneten som var trasig och som fattas nu.

/Krister

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27139 Ta med din kedja till någon firma som säljer kedjor till industrimaskiner så fixar dom en till dig direkt !! Annars kan du kolla på länken där står måtten med !! jofrab har säkert någon Åf i dina trakter med ! :D
http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... =&priceTo=

Användarvisningsbild
YZKrille  
#27163 Jo jag har funderat att gå till en firma som säljer jordbruksmaskiner och höra om dom har något liknande kedja. Finns det changs att dom har?

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27164 Det finns ju många storlekar som standard o det borde nog finnas nåt som passar. Men det skulle inte förvåna mig om det är special.

Engelsmännen har genom åren haft en förmåga att krångla till det, se bara på alla konstiga gängor dom hittat på. Land Rover hade tex en egen gänga på sina bilar förr. Min kusin skulle renovera en sån från 50-talet o han höll på att bli tokig av alla specialgängor.

Magnus M

Användarvisningsbild
YZKrille  
#27315 Här är tänndsystems delarna.Till simar jordfräsen. Det jag inte har är 12,17 och 18 eller 16 lite otydligt på bilden

   TS
Användarvisningsbild
YZKrille  
#28125 Hej. Nu behöver jag bara kedjelås så funkar det men var kan man få tag på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Howard gem och simar jordfräs

Hemlunda  
#94430 Hej! Vet någon var man kan beställa förgasarpackningar till en Hovard Gem?
Fick tag i Västerås för ett par år sedan men viljan att ta hem nu fanns inte.

Användarvisningsbild

Re: Howard gem och simar jordfräs

Torparn79  
#94433
Hemlunda skrev:Hej! Vet någon var man kan beställa förgasarpackningar till en Hovard Gem?
Fick tag i Västerås för ett par år sedan men viljan att ta hem nu fanns inte.

kolla med Momentum..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).