Traktorn i skogen

Stenig skog och liten gård

43 inlägg 24609 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stenig skog och liten gård

pelrik  
#270673 Har 7 ha skogsmark. Jag vill kunna köra ut virke själv när nästa storm kommer :grin: . Skogen är väldigt ojämn och stenig men ingen vidare lutning. Det finns mängder av gamla maskinspår från tidigare avverkningar och stormar. Marken är mjuk och dessa spår är rätt extremt djupa. Hur ska jag komma till rätta med det förresten?

Inga träd är större än 60 cm diameter i basen och även dessa är ganska sällsynta.

Jag vill ha ett skogsekipage som är stabilt och pålitligt lättmekat och en lastare av något slag för att flytta olika massor som grus, jord och gödsel på ett enkelt sätt.

Har förstått av diskussionen att en traktor med vajerkran och skogsvagn är ett bra alternativ.

Budget är ca 15 - 30 000.


Senast redigerad av pelrik sön 06 apr 2014, 16:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

halvproffs  
#270692 Med den budgeten blir det en BM400 eller en MF 65 och Wirekran och vagn. Bägge traktorerna är slitstarka.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

jannee  
#270694 Köp en MF 35/135 eller Viktor/Buster. Pris runt 25 000 kronor, kan då medfölja boggievagn +kran.
Obs måste provköras, kan vara skrot likväl som du kan köra i 10 år utan ytterligare kostnader.
Prova med en annons i lokaltidning eventuellt Blocket.
Dessa gamla maskiner är idag guld värda, räkna med detta. Finns dock undangömda lite här och var= bortglömda.

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

halvproffs  
#270696 Men,Jannee. Om det är stenigt då är väl en MF35/135 inget att satsa på. Fastnar på varenda sten.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270700 Jag tänkte säga Alster, men det saknas en nolla i budgeten. :)

Går det att hitta körstråk för en liten traktor och lång vajer? Då funkar 135:an. Annars vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

halvproffs  
#270702 I Höör finns det en Mohedavagn med hydraul sväng för 12000:- Vet ju ej var du bor men det är nog ett bra pris. Likaså fanns det idag en BM700 för 30000:- alldeles ovanför på blocket så nog kan man få ihop hyfsade ekipage för ganska små pengar.

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

hlb  
#270705 135.an sprätter med bakhjulet så fort den ser en vattenpöl så satsa på en BM400 med fungerande diffspärr.

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

halvproffs  
#270708 Därför kallas dom för hönan Agda; Krafsar lite här och lite där :grin:

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

jannee  
#270710 Du halvproffs, jag har en BOXER, kört med den i över 40 år och ännu inte fastnat på någon sten (med traktorn alltså), visst 35/135 är lägre men man ska köra RUNT stenarna inte ÖVER. Sedan har man vajerkranen till att spela fram virket med.
Men visst det skulle inte sitta helt fel med en Blondin, ja en som fortfarande är hel. Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna.
Egentligen skulle det räcka med en Grålle

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

tallen100  
#270716 Ganska mycket som skiljer en boxer och en 35a i framkomlighet, fördelen med 35an är att du fastnar mycket närmre vägen än med boxern. Visst ska man försöka köra runt stenarna men dom mindre stenarna är det bra om man kan grensla ibland när plats inte finns.
Senast redigerad av tallen100 tis 11 mar 2014, 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

Blivande snickare  
#270719 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

hlb  
#270722 Har kört mycket förr med både Boxer och BM400. Skillnaden är när man kört fast. Då räcker det för 400.an med en massavedsbit 3 m ,som Du orkar bära fram och en länk, medan det krävs en stock för boxern. Om Du är stark nog att bära stockar har boxern bättre vrid vid låga varv och skönare ljud.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

jannee  
#270724 När jag kört fast, vilket har hänt och händer lite då och då, lastar jag av, ibland t.o.m. halva lasset.
Fastkörning sker oftast när man har "något" för stort lass.
Bara man kunde lära sig att nöja sig med 75% av lastförmågan men det är aldrig fullt förrän bitarna självmant ramlar av.

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

halvproffs  
#270729
jannee skrev:Du halvproffs, jag har en BOXER, kört med den i över 40 år och ännu inte fastnat på någon sten (med traktorn alltså), visst 35/135 är lägre men man ska köra RUNT stenarna inte ÖVER. Sedan har man vajerkranen till att spela fram virket med.
Men visst det skulle inte sitta helt fel med en Blondin, ja en som fortfarande är hel. Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna.
Egentligen skulle det räcka med en Grålle


Ibland har man inget val utan måste köra över stenarna för man kommer inte runt. Var har du fått blondin ifrån? Vi har kört i skogen ungefär lika länge och antingen har du mycket bättre mark än mig eller så är du mycket bättre chaufför. Ändå brukar jag planera och lägga i trädrester där stenarna är för stora. Inkomster och utgifter håller jag med om.

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

T Landström  
#270739 Värre är det väl med gamla stubbar... ;)

Men det handlar nog mycket om körskicklighet...
Min farbror handskades med våran 35:a som om det vore en leksaksbil i skogen ;)
Men har man varit skogshuggare från timmersvansen tid och kört i skogen med både häst och jordbrukare så har man nog både muskelkraften att ratta och synen för var traktorn kommer ta sig fram...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).