Skogsvagn (Huggarvagnar)

sugslangen böjer sej...

11 inlägg 5163 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sugslangen böjer sej...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270452 Ny pump å nytt ös i kranen. Men... förut gick sugslangen in i pumpen rakt bakifrån, när man använder ramstyrningen å svängde fullt blev det så de veck på slangen närmast pumpen.... nu när det blev ny pump å så, så gjorde ja om så att jag har en böj som går bakåt å sen upp så att sugslangen kommer uppifrån så att säga, har sett att moheda haft så på nån vagn... men... nu gängar kopplingarna upp sej, och sugslangen bångnar å blir platt.... funderar på att sätta en svirvelå sen en 45graders koppling innan sugslangen mot pumpen... funkar det? Svirveln är ju tänkt att klara tryck, inte sug...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

ÅsaNisse  
#270464 "Sug"-slang är nog en lite felaktig benämning i realiteten. Har du motstånd i inloppet till pumpen så får du sug=kavitation och ett j---a oljud. Du ska ha tillräckligt flöde i slangen så att du har ett positivt tryck, om än litet, av det atmosfäriska lufttrycket i tanken.
För att återgå till din fråga så vill jag rekommendera att byta slang till en spiralslang istället för svivel. Svivel funkar kanske, men i den dimensonen går dom tungt i förhållande till en tunn "sug"slang och du kommer nog ha samma veck ändå.

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270475 Kan det gå att hänga upp slangen i ett band som fästs på kranpelaren? Antar att du har en pump på kraftuttaget? Har gjort så själv och tycker det funkar. På min pump sitter intaget riktat uppåt och en antydan till veck finns där men den hänger ganska bra nu, men man kan ju undra hur det är tänkt från fabrik?

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

ulfgustav  
#270503 Hej
Det gäller ju att använda en bra slang till detta som klarar böjradier utan att det blir veck.
Veck på slangen är lika med dåligt sugförhållande och kavitation som är lika med pumphaveri
Kontenta: Bra slang är billigt jämfört med havererad pump

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270679 Har nu köpt en slang med spiral, avvaktar till imorgon med montering å testning, vissmskillnad va det ju på slang om man säger så....

   TS
Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

HÅkan N  
#270725
DanK skrev:Kan det gå att hänga upp slangen i ett band som fästs på kranpelaren? Antar att du har en pump på kraftuttaget? Har gjort så själv och tycker det funkar. På min pump sitter intaget riktat uppåt och en antydan till veck finns där men den hänger ganska bra nu, men man kan ju undra hur det är tänkt från fabrik?


Bilder på slangen och kärran.. :wink:

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

HÅkan N  
#270726
nutte skrev:Har nu köpt en slang med spiral, avvaktar till imorgon med montering å testning, vissmskillnad va det ju på slang om man säger så....


Bilder på slangen och kärran... :grin:

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270757 Hahaha... Bilder ja, klart alla gillar bilder :)
Mm.. Skall ordnas

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

HÅkan N  
#270766
DanK skrev:Hahaha... Bilder ja, klart alla gillar bilder :)
Mm.. Skall ordnas

:lol: :lol: :wink:

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

Danne  
#270885 Trädde på en större slang över sugslangen och hängde den sedan i en fjäder som sitter på en pinne från grindens överkant. Hoppas att detta ska ge flexibiliteten som krävs vid fulla vagnstyrningsutslag och lite lutningar.

Avatar Fallback

Re: sugslangen böjer sej...

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271370 Hoppsan, bandet som skall hålla sugslangen är av!
20140315_170827.jpg

Begynnande veck på sugslangen vid pumpen
20140315_170744.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).