Skogsmiljö och Trädlära

Miljökrav eller naturvårdskrav?

2 inlägg 2709 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miljökrav eller naturvårdskrav?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270453 Tycker att det är dags att hyfsa debatten lite. De där sakerna är två olika grejor som kan stå i motsats till varandra.
Med miljö menar jag ett långsiktigt hållbart samhälle med kretsloppsanpassad energi och råvaruproduktion. Inga utsläpp av långsiktigt skadliga ämnen.
Med naturvård menar jag bevarande eller skapande av en viss naturtyp på en viss plats. Kanske för att gynna en viss art just där.
Med det synsättet kan alltför mycket naturvård vara miljöskadligt. Precis som när vindkraftbyggen stoppas av naturvårdskäl och kraften ska komma ifrån kol istället.



   TS
Avatar Fallback

Re: Miljökrav eller naturvårdskrav?

ÅsaNisse  
#270465 Det går att få dessa olika krav att gå hand i hand om man bara tänker till lite. Ska man hela tiden tänka ytterligheter på ena eller andra riktningen blir det inget bra, men som så mycket måste det till lite kompromisser för att man ska komma framåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).