Verkstan

Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

28 inlägg 56111 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

andan  
#269258 Hej!

Har en Yamaha Kodiak 400 som inte vill gå ordentligt... Den startar utan problem, går bra på tomgång en stund (tills den blir varm) för att sedan börja misstända och stanna... Efter detta är den lite mera svårstartad och går dåligt för att kort därefter stanna... Har haft isär och rengjort förgasare och bytt insugsgummi som var sprucket.
En sak som jag la märke till igår är att luftfiltret blir väldigt blött och det samlas en hel del bensin i burken.
En sak till, om man drar ut choken när den börjar gå dåligt så ökar varvtalet och den går bättre!?

Någon som har nåt bra tips på vad som kan vara galet?

MVH
//
Anders



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269262 Hur mycket har den gått?
Har du kollat ventil avståndet?
Kan ju vara så att den tar tjuvluft när den blir varm, en dålig packbox eller packning.
Hoppas det löser sig.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

anersimyra  
#269267 Vevhusventilationen ? :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

andan  
#269276 Anersimyra, när du säger vevhusventilationen, hur menar du då? Att det skulle vara tätt någonstans?
Är detta med relativt mycket bensin i luftfilterburken en ledtråd åt något håll?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

anersimyra  
#269279
andan skrev:Anersimyra, när du säger vevhusventilationen, hur menar du då? Att det skulle vara tätt någonstans?
Är detta med relativt mycket bensin i luftfilterburken en ledtråd åt något håll?
Kolla efter en slang från motorn, den borde sluta någonstans i höjd med tanken, alternativt vara ansluten i luftburken. Fungerar inte ventilationen byggs ett övertryck i vevhuset, detta tryck ska då ta vägen någonstans. eventuellt förbi kolven, genom insugsventilen och ut i förgasaren. :shock:

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

andan  
#269281 Ah, ska kolla detta! Man tackar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

andan  
#269401 Har nu kollat vevhusventilationen, ser ut att funka... Den går som sagt ganska länge innan den börjar gå dåligt / ojämt för att sedan stanna... Vid gaspådrag blir det en hel del avgasknallar och bluddrande... Några fler tips?
Kommer en hel del bensin ut i luftfiltret
Vevhusventilationen verkar funka, det "blåser" ur hålet
Anslutningen vid luftintaget

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

tallen100  
#269422 Tändspolen?

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

anersimyra  
#269427 Internt läkage i förgasaren när den blir varm :?: Den går "bättre " med choke ! Kanske kan tyda på det.. :geek: :ymapplause:

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

Si63  
#269588 avgasknallar= för mager bränsleblandning.
om man drar ut choken när den börjar gå dåligt så ökar varvtalet och den går bättre= för mager bränsleblandning.

Jag hade kollat flottören och munstycken
Går den bra på tomgång även när den smäller osv?
Hur funkar den på fullgas?

En förgasare har eg. 3 st lägen
Tomgång= justeras med blandskruven.
Mellangas= Justeras med munstycken.
Fullgas= justeras med nålen.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

sveakatten  
#269607 Nu kan jag inte fyrhjulingar,(har en men förstår inte varför) men hade det varit en cross hade jag gissat på ventilerna

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

anersimyra  
#269615
sveakatten skrev:Nu kan jag inte fyrhjulingar,(har en men förstår inte varför) men hade det varit en cross hade jag gissat på ventilerna
Jag tänkte även på ventilerna, men borde inte de täta bättre när maskinen är varm ?

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

sveakatten  
#269624 På crossen brukade dom bli dåliga, men kan ju bara vara en justering som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269652
anersimyra skrev:
sveakatten skrev:Nu kan jag inte fyrhjulingar,(har en men förstår inte varför) men hade det varit en cross hade jag gissat på ventilerna
Jag tänkte även på ventilerna, men borde inte de täta bättre när maskinen är varm ?

Är avståndet för litet så är det inte säkert de tätar när de blir varma, metallen blir längre när den blir varm.
Ägde en Suzuki innan och där var det problem med ventilerna eller rättare sagt sätena men jag misstänker det blir samma effekt. 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!

anersimyra  
#269681 Ventilspelskontroll skall göras vid varje service, en punkt det fuskas gruvligt med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).