Skogsmiljö och Trädlära

Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

41 inlägg 20872 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på miljökrav i skogen?

Kse  
#269005
zeetorg skrev:Vad renskötsel och tågolyckor har med saken att göra förstår jag inte riktigt...

Niking skrev:Vi har ju exemplet Junsele-vargen, som hittills kostat ynka 10 miljoner i flyttkostnader...
/Niklas


Hur får du in vargen i den frågeställningen?

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Kse  
#269009
vetinte skrev:
Kse skrev:På vilket sätt skulle samerna tjäna på det? Jag förstår att du har liten eller ingen insyn om hur renskötsel bedrivs.
Och hur kan du jämföra överkörda renar med kvinnor och barn? Fatta inte riktigt hur du jämför.

Och angående tidigare uttalande om man är i behov av bättre miljö med tanke på att man inte lever så länge så var det nog det dummast jag läst på länge.

Ang "min insyn i Renskötsel" så följde du säker en av dom nerlagda trådarna o då kanske förstår att jag kanske har det eller kanske inte :)
Att du sedan inte kan förstå jämförelsen är bara att beklaga. Kanske för att inte du e så insatt, kanske inte.
Men att det (för att inte säga alltid) i 9 fall av10 är just Samerbyarna som begär skyddsjakt på Varg. Med hänvisning till att det stör deras Renskötsel är ju ingen hemlighet. O det ekonomiskt.
Så vist tjänar Samerna på de eller gör dom de för skoj skuld ?

Sen vad du tycker e "dumt" o hur du uppfatade just den frågan ?
Tja de skiter jag högaktningsfult i :)
Om du lyckades läsa vidare (till mitt nästa inlägg) kanske du kunde fundera vidare själv på vad jag var ute efter med just de inlägget som du retade dig på.
Försök igen vett ja :)

Skiter högaktningsfullt... Häftig reaktion.
Själv brukar jag lyssna högaktningsfullt när jag diskuterar med någon, vi är olika där.

Samerna får ju ersättning för de renar som dödas av tåget via staten/oss.
Att dom skulle tjäna på att köpa och stängsla in fjällvärlden tvivlar jag på.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på miljökrav i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269010
Kse skrev:
zeetorg skrev:Vad renskötsel och tågolyckor har med saken att göra förstår jag inte riktigt...

Niking skrev:Vi har ju exemplet Junsele-vargen, som hittills kostat ynka 10 miljoner i flyttkostnader...
/Niklas


Hur får du in vargen i den frågeställningen?


Junselevargen har väl flyttats ett antal gånger på grund av renskötseln?

Men varför inte bara avliva Junsele-vargen istället för att kasta pengarna i sjön på nya dyra flytter? Själva avlivningen borde nog de drabbade samerna kunna fixa på egen hand, bara de slipper repressalier från miljömupparna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Kse  
#269012 Ja visst är det vansinne med dessa flytter, specielt när honan hittar hem gång på gång på gång.

Det var kopplingen till tågolyckor jag fundrade över men det kanske bara slank med i citatet.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269024
Kse skrev:Ja visst är det vansinne med dessa flytter, specielt när honan hittar hem gång på gång på gång.

Det var kopplingen till tågolyckor jag fundrade över men det kanske bara slank med i citatet.


Ja, det får du nog fråga signaturen "vet inte" om. Dock kan jag tänka mig att både varg och tåg kan decimera renflockarna, samt att det ur de renskötande samernas synvinkel kan kvitta om om x antal renar dör p.g.a. tåg eller varg. Fast jag bor ju i södra-land och är ingen same... 8)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#269039 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Kse  
#269204
vetinte skrev:Nu blev detta lite långt som så många gånger för. O som sagt kanske de inte passar in här men men.

Ja det blev långt, ett bra sätt att korta ner är att skippa svammel om jakt på tåg och väderkvanar, bara ett tips.
Sitter i skogen och knappar på mobilen så vi tar några korta frågor.

Du skriver att samerna borde leva som "herdar" i samförstånd med vargen. Vad menar du med det?

Anser du att det är ekonomiskt försvarbart för samerna att stängsla in fjällvärlden för renarna för att slippa vargen? Är det de du menar med rationalisering?

Ett tåg spårar inte ur för att det kör över 20 renar eller 100 för den delen.
Du skriver ju själv att samerna får full ersättning, vari ligger då den ekonomiska förlusten för dom.

Ang. Vad som är dumt och inte dum, ja jag kanske måste fråga vad du menar efter varje inlägg då.
Vad menar du då med Inlägget om hur länge man har tänkt leva och huruvida man är i behov av en bättre miljö?

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#269232 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Kse  
#269380 Jaha vetinte.

1.
Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att dom ska leva som herdar i samförstånd med vargarna. Samförstånd som i ömsesidig förståelse eller?
Hur herdar lever med sin hjord vet jag men det skiljer sig inte så mycket från hur samerna sköter sina renhjordar i dag.

2.
Ok, exempel.
Samerna köper mark av mig och har sina renar där.
Nu har jag iof. inte såna arealer men å andra sidan får det inte vara dyrt om det ska löna sig att stänga in samebyns renar, ingen aning hur många dom är men kanske runt 5-6000.
Såklart så måste ju renarna utfodras året om då om inte kan hitta egen föda i hägnet.
Var ligger den ekonomiska vinningen för samerna?

3.
Nej, ett tåg spårar inte ur för att det kör över renar, har det någonsin hänt?
Men visst kan der bli skador på tågen.
Renar är ju vilda djur och lever i naturen, jag ser inte problemet om man tex. jämför med en påkörd älg.
Om ingen skulle äga renarna skulle ju inte din problematik försvinna, eller är det bara orättvist att dom inte betalar?

4.
Ang inlägget:

”O så en följdfråga ang bättre miljö.
Hur länge har ni tänkt leva ?
O isåfall har behov av en bättre miljö ?”

Jag tolkade inte in Gullspångsöringen, Östesjön eller andra projekt att rädda förstörda miljöer utan förstod det som att man inte behöver bry sig om miljön då man ändå inte kommer att leva länge nog för att se konsekvenserna.

Men å andra sidan tycker jag inte att man ska ge upp sådana satsningar bara för at dom inte visar omedelbara resultat.
Nått som är orsakat av utsläpp och föroreningar under 50 år tar nog minst lika lång tid att återställa.

Avatar Fallback

Re: Vem tjänar på miljökrav i skogen?

zeetorg  
#269906
Niking skrev:
zeetorg skrev:Det borde väl vara diverse naturvårdsföreningar som ev. kan tjäna lite genom medlemsfiske.


Förvisso, men är de verkligen de enda som har egen vinning i det? Finns det verkligen inga andra som har egen vinning i det? Byråkrater, konsulter, politiker, journalister...?


zeetorg skrev:Men det är väl inte meningen att någon skall tjäna något, rent ekonomiskt, på visad miljöhänsyn.


Varför inte? På något sätt måste det ju ändå räknas hem.

zeetorg skrev:Annars är det väl som några andra skrev att det finns andra vinster som vi alla får ta del utav.


Men då ska väl också alla vara med och betala sin del också, eller?


zeetorg skrev:Själv så tycker jag att det är bra att man inte får skövla hur som helst.

Det tenderar lätt att bli till att sila mygg och svälja kameler, tyvärr.

zeetorg skrev:Däremot att myndigheter beslagtar skog för att göra reservat och dyligt i sann kommunistanda är väl minst sagt negativt.

Jo, det är ren j-vla stöld.

zeetorg skrev:Vad renskötsel och tågolyckor har med saken att göra förstår jag inte riktigt...


Vi har ju exemplet Junsele-vargen, som hittills kostat ynka 10 miljoner i flyttkostnader...
/Niklas



Ja nu skulle jag ju i.o.f.s. inte bli förvånad om det är någon som tjänar på det även om jag inte känner till någon.
Och "betalar" för miljökraven gör vi väl alla då staten äger en massa skog...

Det får naturligtvis inte gå till överdrift, men jag har då hellre en ren och frisk natur än en massa pengar på banken i en värld där jag måste använda syrgasmask för att överleva.
Men med det sagt så vill jag säga att jag har viss förståelse för dina synpunkter då jag ju gärna vill kunna sätta mina egna gränser för vad som är rimligt eller inte. (dubbelmoral?)

Sedan att det finns andra mer miljöförstörande branscher kan ju inte frånta oss vårat ansvar.

Att jag inte gjorde kopplingen till vargar m.m var kanske att jag kanske missuppfattade rubriken till att bara innefatta skogskötsel och skogsproduktion. Där har ju du som trådskapare ett visst övertag att veta hur du menade. :roll:
Hursom så är det förståss bara ett enormt slöseri med skattemedel att flytta en varg hur många gånger som helst.

Slutligen så kan jag bara konstatera att det finns dom som inte kan så mycket om renskötsel som dom tror...

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på miljökrav i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269963
zeetorg skrev:
Niking skrev:
zeetorg skrev:Det borde väl vara diverse naturvårdsföreningar som ev. kan tjäna lite genom medlemsfiske.


Förvisso, men är de verkligen de enda som har egen vinning i det? Finns det verkligen inga andra som har egen vinning i det? Byråkrater, konsulter, politiker, journalister...?


zeetorg skrev:Men det är väl inte meningen att någon skall tjäna något, rent ekonomiskt, på visad miljöhänsyn.


Varför inte? På något sätt måste det ju ändå räknas hem.

zeetorg skrev:Annars är det väl som några andra skrev att det finns andra vinster som vi alla får ta del utav.


Men då ska väl också alla vara med och betala sin del också, eller?


zeetorg skrev:Själv så tycker jag att det är bra att man inte får skövla hur som helst.

Det tenderar lätt att bli till att sila mygg och svälja kameler, tyvärr.

zeetorg skrev:Däremot att myndigheter beslagtar skog för att göra reservat och dyligt i sann kommunistanda är väl minst sagt negativt.

Jo, det är ren j-vla stöld.

zeetorg skrev:Vad renskötsel och tågolyckor har med saken att göra förstår jag inte riktigt...


Vi har ju exemplet Junsele-vargen, som hittills kostat ynka 10 miljoner i flyttkostnader...
/Niklas



Ja nu skulle jag ju i.o.f.s. inte bli förvånad om det är någon som tjänar på det även om jag inte känner till någon.
Och "betalar" för miljökraven gör vi väl alla då staten äger en massa skog...


Om de svenska folket vill ha hårda miljökrav i statens skog, så är det en sak. Helt annan sak när staten påtvingar dessa miljökrav på privatskogar och bolagsskogar. För då leks det med andras pengar.

zeetorg skrev:Det får naturligtvis inte gå till överdrift, men jag har då hellre en ren och frisk natur än en massa pengar på banken i en värld där jag måste använda syrgasmask för att överleva.
Men med det sagt så vill jag säga att jag har viss förståelse för dina synpunkter då jag ju gärna vill kunna sätta mina egna gränser för vad som är rimligt eller inte. (dubbelmoral?)


Nja, ser ingen dubbelmoral i att bestämma över sin egen egendom, så länge man är beredd att ta alla konsekvenser av sina beslut.

Dubbelmoral blir det först när du kräver att andra ska ha tuffa miljöregler och du ska slippa.

zeetorg skrev:Sedan att det finns andra mer miljöförstörande branscher kan ju inte frånta oss vårat ansvar.


Tja, det beror ju lite vad för miljö vi diskuterar, men snackar vi naturvård, så är det högst rimligt att samhället måste slanta upp betydligt mer pengar till skogsägaren än idag. Hälften naturvård och hälften produktion måste givetvis också innefatta skogsägarens ekonomiska ersättning också. Idag får ju skogsägaren hederligt (nåja) betalt för virkesvärdet, men naturvården ska ofta ha sitt gratis.

zeetorg skrev:Att jag inte gjorde kopplingen till vargar m.m var kanske att jag kanske missuppfattade rubriken till att bara innefatta skogskötsel och skogsproduktion. Där har ju du som trådskapare ett visst övertag att veta hur du menade. :roll:
Hursom så är det förståss bara ett enormt slöseri med skattemedel att flytta en varg hur många gånger som helst.


Det var från början en diskussion om junselevargen i ett annat forum, som gjorde att jag startade tråden. Fast vargen är ju ännu mer spridd uti i världen än vitryggen, så med den bakgrunden finns det ingen anledning att spendera ett endaste statlig krona på den vargen utan avliva kräket snarast möjligt på bästa sätt.

zeetorg skrev:Slutligen så kan jag bara konstatera att det finns dom som inte kan så mycket om renskötsel som dom tror...


Så är det nog. Själv bor jag i Södra-land och det närmsta jag kommer ren är nog renskav i frysdisken...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Anders Hansson  
#269965 Konstigt att en tråd om miljökrav handlar mest om renar och vargar. Jag skulle säga att skogsägarna är de enda som tjänar på ökade miljökrav. Vad annars kan vi binda och omvandla koldioxid än i timmer? Ökade miljökrav från samhället kommer leda till ökat användande av trä osv. Tror jag iaf!

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269967 Tja,miljö är ju ett otroligt brett begrepp. F.ö.svårt att tjäna pengar soom skogsägare, om naturvården ska konfiskera avverkningsmogen skog i naturmiljöns namn...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback
Bergsmannen  
#269978 Eftersom det efterblivna miljöfolket hela tiden talar emot sig själva kommer ingenting att hända. När vi ska bygga vindkraft är de motståndare(finns ju bättre ställen än just här). Ska vi öka det förnyelsebara bränslet får man göra det någon annanstans. Här ska det skyddas skog.

Avatar Fallback

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270003 Tusen gånger lättare att söka problem än att hitta lösningar. För då måste man kompromissa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).