Logistik, Transport

Vajerkran - vad för välta godkänns?

31 inlägg 25582 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

anersimyra  
#269083Jag la upp en välta utefter en 70 väg förra hösten, den åkte jag genast på att flytta. Det var en mängd bestämmelser angående avstånd till väg, utseende på vältan mm. Jag har bestämt för mig att virket i mitt fall inte fick läggas parallellt med vägen, alltså, med ändarna i färdriktningen. :shock:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269084Allmän väg antar jag?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:Allmän väg antar jag?
O Ja, minst sagt.. :shock: :shock:

jannee  
#269094Utanför parkeringsplatser verkar vara helt ok. Man ser dagligen timmervältor liggande på detta vis, dessutom har skotarkillen lagt virket från skogsidan så det sticker ut här och var stockändar, tydligen ok.
Förra vintern eller förrförra vintern låg det virke längsmed väg 76 (Råsten), går tydligen att få tillstånd.
Virkesbilen stod och blockerade ena körbanan vid lastning, dock MYCKET väl uppskylatt, från båda håll.

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
#269142Trafikverket har ett helt regelverk kring detta, finns att läsa om i nedanstående publikation. Bl.a verkar inte det vara tillåtet att lägga med stockändarna mot vägen (sid 10).

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... 201212.pdf

Midgård  
Mangan skrev:Tack! Ingen åkare som klagat? ;)

Jag är väldigt nyfiken på hur du lägger timret så högt och långt bort från kärran. Med hjälp av kranen, eller handkraft?

Är det där vad som kallas "soligt väder" förresten? Har helt glömt bort...

Det är mina egna skogsbilvägar och där kan man lägga vältorna vända som man vill. Huvudsaken är att timmerbilen kommer åt dem.
När jag lossar så rullar jag av första lasset från kärran ut på underlaget (kärran efter Bustern har helt plana bankar och stöttorna går att fälla från motsatt sida). Vid påföljande lossningar vinklar jag traktorn så att kranbommen hamnar över vältan där jag vill landa stockarna (jag har inte hydraulstyrd kranbom). Detta lossningsförfarande anser jag är det mest riskfyllda momentet vad gäller körning med vajerkran. Detta pga att när stocken lättar från lasset, vid lyft, kan den komma i farlig svängning. Man kan få upp rätt skaplig höjd på vältorna. Några stockar kan man även lyfta upp för hand, speciellt om man är 2 som hjälps åt.

Bilderna tog jag för 3 år sedan. Det är därför man inte kommer ihåg hur "soligt väder" ser ut.

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
#269169Ok, då är det bara att köra på! Kan vara bra att ha den där publikationen sparad ändå, ifall man någon gång lägger virke på en privat fast samfälld väg, då gäller regelverket för Enskild väg. Fast det handlar nog i praktiken bara om avståndet mellan vältan och vägen.

Midgård skrev: Vid påföljande lossningar vinklar jag traktorn så att kranbommen hamnar över vältan där jag vill landa stockarna (jag har inte hydraulstyrd kranbom). Detta lossningsförfarande anser jag är det mest riskfyllda momentet vad gäller körning med vajerkran. Detta pga att när stocken lättar från lasset, vid lyft, kan den komma i farlig svängning.

Det är min erfarenhet också. Min kranbom är kortare än halva stocklängden, så när jag kopplar stocken i tyngdpunktsmitt och lyfter, så åker stockänden snett framåt förbi traktorns bakhjul, ca en meter. :shock: Har de senaste lassen - förutom att rulla av - prövat att sätta block i bortändan av vältan, så jag kan dra av stockarna med kranen. Dvs vajern går från kranen, bort till blocket i änden av vältan och sedan tillbaka till stocken. Då blir det inget lyft. Men det är ganska tidskrävande.

TS

jannee  
#269234När man kör ut, timmer framförallt, bör man vara två. En löpstark ungdom plus en äldre erfaren som sköter det avancerade vajerspelet (jag gör detta).
Fördel även när man lossar, en massabit på tvären, en i var ände på stocken, då kan man vinkla upp rätt "höga" timmervältor.

#269239Tror det är farligt om en springer med saxen och en annan sköter spelet. Ett missförstånd kan lätt uppstå. Men vid avlastning har jag ofta saknat en hand i andra änden.

TS

jannee  
#269249Där tro du HELT fel Mangan. I min ungdom fick jag springa med saxen (åt morfar), när jag blev stor nog att sköta allt själv lade morfar sig på soffan. Vilket he** te man sedan haft tills man fått en telning som just kunde springa med saxen.
Lossnar saxen finns det någon som kan sätta fast den igen, likaväl dra lite i vajern så att man inte skaver av barken på varenda kvarvarande gran, snabbt kopplar ett nytt tag när man lagt upp storänden på vagnen, vara till hjälp när man svänger in stocken, hoppar upp på lasset och lossar saxen, totalt sett, betydligt mer än halva jobbet gör grabben.
Avverka själv är helt ok, men köra ut, nä då bör man vara två.

#269251Ja, om man inte har fjärrstyrning så är det som du säger, då hade jag nog också gått över till tvåmans. Men med fjärrstyrning slipper man springet fram och tillbaka, och du har inga problem med kommunikationen mellan två personer. Jag menar att det är säkrare. Oavsett fjärrstyrning eller ej så är det farligt att vara i närheten av stocken vid lastning, jag tar alltid några steg bort.

Så ingen av oss har HELT fel, jannee.

Bild

TS

jannee  
#269255Ser inga som helst kommunikationsproblem, har de fått vara med om detta sedan de orkade dra ut vajern sitter allt i ryggmärgen, vi behöver inte ens prata om jobbet när vi lastar/lossar.
I möjligaste mån står t.o.m. grabben på stocken när jag spelar in den, tränar balans och smidighet.
Tvärtom försöker någon av oss ALLTID ha en hand på stocken när vi svänger in den över lasset.

Avslutat-03  
#269283Tycker också det underlättar och ökar säkerheten att vara två vid arbetet med kranen. Hos oss är det jag som springer med vajern och min sambo som sköter vajerspelet. Samma sak vid lossning, då sköter hon kranen och jag balanserar/styr stocken med handen eller saxen.

Vid arbetet i skogen känns det tryggt att hon kan koncentera sig på traktor, stödben m.m. medan jag kontrollerar stocken. Samma sak vid avlägg. Kör själv ibland och då är det ett elände.

Vi jobbar mycket ihop med husrenovering och i skogen och har inga problem att kommunicera med blickar och handtecken men jag har funderat på hjälmar med interkom ungefär som i vissa mc-hjälmar. Det hade nog hjälpt ytterligare.

BM-röd  
#269305En "lagomt" kort båtshake att styra stocken med fick jag tips av en äldre herre! Lät inte så dumt tycker jag för man kan ju hålla sig lite på avstånd och båda trycka ifrån sig och dra imot sig! Han aldrig prova själv innan jag fick igång griplastaren och efter det ska jag aldrig mer lasta med linspelet! Hoppas jag!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).