Virkesmätning och Matrisfub

Hjälp med rötbedömning

42 inlägg 32841 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

jannee  
#266359 Där ser man vad man kan missuppfatta bilder. Trodde själv först på att det var fruset men när jag fick info om att det blev väldigt lättsågat mot mitten antog jag att det var torröta. Där ser man hur fel man kan ha - som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

anersimyra  
#266366
jannee skrev:Där ser man vad man kan missuppfatta bilder. Trodde själv först på att det var fruset men när jag fick info om att det blev väldigt lättsågat mot mitten antog jag att det var torröta. Där ser man hur fel man kan ha - som vanligt.
Jag tycker det ser ut att kunna vara torröta, men det kan man svårligen vara säker på utifrån en bild. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

jannee  
#266367 Personligen tror jag att jag har bäst i att inte uttala mig förrn jag sett saker och ting i verkligheten, om det sen skulle hjälpa, är kanske tveksamt.
Fotografier/bilder kan lätt missuppfattas, märks inte minst när man ser på tv (ishockey bl.a.) eller film, där man verkligen blir förd bakom ljuset.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

anersimyra  
#266369
jannee skrev:Personligen tror jag att jag har bäst i att inte uttala mig förrn jag sett saker och ting i verkligheten, om det sen skulle hjälpa, är kanske tveksamt.
Fotografier/bilder kan lätt missuppfattas, märks inte minst när man ser på tv (ishockey bl.a.) eller film, där man verkligen blir förd bakom ljuset.
:surp: :surp: :surp: Klart du ska uttala dig, vad är annars forat till för. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266397 Jag är tyvärr inte hundra på om det var.lättsågat o det snittet. Eller om det var längre upp. :oops:

Hugga med spetsen på saxen? Det luktade inget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

kubiken  
#268975 Svårt att bedömma röta i ett foto... I generella timmerbestämmelserna tillåts röta med max 5 % av ändytan i sämsta klass.
I en timmerstock ska annlinved källved vattved etc bedömmas lika som röta.
I massaved är det bara mörk fast eller lös röta eller röthål som man ska ta hänsyn till.

Stocken i den övre bilden har en annilinvedsring > 5 % av ändytan och ska INTE vara sågtimmer.
Den nedre bilden är svårare att tolka men det ser ut att vara en missfärgning även där och jag skulle inte lägga den i timmerhögen.

Kom ihåg att små obetydliga rötfläckar i ett nytt kapsnitt kommer att se mycket värre ut när det legat några dagar och mörknat. Rötan reagerar med syret i luft och vatten.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269006 Så här två veckor senare. Bägge stockarna hamnar i timmerhögen, den understa apterade jag idag, och då var hela stockänden homegent ljustfärgad. Skulle ju tatt bilde på den såklart, tänkte inte på det. Skall se om jag kan komma ihåg när jag kör ut den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

Anders Hansson  
#269036 Du kan ju alltid hugga lite i ändytan med yxan och prova om den är mjukare vid den misstänkta rötan än på andra ställen. En sak att tänka på är att om rötan följer en årsring, ganska vanligt vid gamla toppbrott, så klassas hela området innanför årsringen som rötskadat.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

JensSkoog  
#269045 Oerhörd svårt å bedöma ut från bildorna. Om du ska vara säker så kapa fem cm av stockenden, klyva i tunna stickor och turka inomhus några dagar. Senn provar du bräcka stickorna. Röta och turröta knäcker tvärt av.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269047 Jens, jag tror den metoden sänker ackordet lite för mycket. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

JensSkoog  
#269068
Mangan skrev:Jens, jag tror den metoden sänker ackordet lite för mycket. ;)

Självklart! Den är inte ment användt i dagligt timmerhugst, men om man tvekar och har tid, så är den bra. Har användt den när jag skulle ha timmer til rundvirkesbygging.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

nisse8  
#269113 Om jag inte missminner mej så skrev ngn tidigare i tråden att den andra stocken skulle se prima ut efter en tid, typ! :D Sorry mitt inlägg hör nog till skryttråden men kunde inte låta bli :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).