Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 217744 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bodaedet skrev:Ett begagnat aggregat kostar med, för man kan ju inte ha ett utslitet som har taskig mätning.
Jämförelsen är mot vad som redan finns idag på lite större gallringsmaskiner. De har ett större aggregat för mindre slutavverkningar som är lämpliga i samanhanget. De tar sig tiden att byta slangar och sprintar. Se länk till en maskin som har det så.
viewtopic.php?f=37&t=15812&start=75#p252443
har ett sådant alternativ och tycks göra värdefulla anpassningar och bra insatser. (Läs gärna mer om detta!)
bodaedet skrev:Tycker även siffrorna om besparingen, och markskador verkar otroliga, bra gjort och komma fram till sådana resultat redan på en prototyp, vad har detta jämförts med?
Vid olika tillfälle har det nämnts glimtar om detta.
posting.php?mode=quote&f=104&p=263468#pr262997
Ex. Vid sluttning mot mosse där inte vanlig maskin kan gå för snedlut, där används nivelleringen. 90 - 130 cm i sidlutning kan klaras. Vikten kan också föras över till "bästa" sida.
Då behöver bara ca 20% av vikten läggas på den "svaga bärigheten", för att hålla balansen.

Skogsband från Olofsfors

Axl skrev:Det intressanta måste väl vara om man kan tjäna pengar eller inte? Om det sen är på små eller stora avverkningar spelar väl ingen roll. Jag tror att entreprenören som köpt maskinen ser en möjlighet att tjäna pengar på att erbjuda något som ingen annan har.
Se Skogforsks test på Fiberdrive. Den utfördes redan 2012 med duktig förare, men som inte var van vid Fiberdrive.
Körhastigheten i terräng var ca 30% högre än kravet från Drivaregruppen.
Utveckling har skett på Fiberdrive sen dess och mer ligger i "lådan" för nästa maskin.

Kostnadskalkylen bygger på finansiering av hela beloppet. Alltså utan restvärde vid ingång i affär.

Börja vid registret i inledningen av tidningen och sök er till sidan 20.
http://www.skogforsk.se/PageFiles/69056 ... 2-2012.pdf

#265681Skogforsks test och presentation som länkades till i föra inlägget, ger en bild på vad testen innebar.
- Diskussion omkring Komatsus mest "omnämnda" brister på sin drivare, de har lösts på begärt sätt på Fiberdrive. (Snabbfäste och avlastningsgrip.)

* Viktiga egenskaper att gå vidare på är;
- Dessutom har Fiberdrive sin speciella avsiktliga tryckstyrning av hjul inne i banden, som minskar brytning i marken vid riktningsändring.
- Bandarean och konstruktion med nivellering minskar i sin tur trycket/cm mot marken.
- Möjligheten att köra i sidolutning med Fiberdrive, där andra maskiner har en omöjlig situation är ytterligare plus.
- Detta innebär att sanka och dåligt bäriga delar av avverkning inte alltid behöver köras på.
- Metod och konstruktion minskar bränsleförbrukning betydligt mer än 30%.

Finns inte nisch stor nog för sådan utrustning?
- Är inte metodsteget värd att prova om kostnadsminskning måste till i branschen för att klara konkurrens?
- Aggregat som Fiberdrive använder bör öka apteringsvärdet (apteringsgraden) 5-10 kr/m3fub. Det bör bli 200.000 kr/år. Det självfinansierar väl hela aggregatet?

Finns det fler betydande fördelar?
Föreslå ytterligare utveckling i positiv anda.

#266871På flera ställen lämnas motioner in omkring markpackning. Se följande lovvärda initiativ.
viewtopic.php?f=112&t=16728&p=266868#p266868

Förra beskrivningen här belyste fler fördelar drivaren Fiberdrive har.
Konsekvenserna av markpackningen kan förväntas bara bli en tredjedel med denna konstruktion.
- Ändå stöttar inte Södra och några andra bolag denna utveckling. Vill de fördröja upptäckt och fokus på frågan?
- De vet ju att om de framställer ett uppkommet problem, som de påstår saknar lösning, så måste det pågående fortsätta, "som om inget hänt".

Förbered er för medverkan till förändring!

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266874Bertilsson; du tycker inte det är talande att de sista 4 inläggen är skrivna av Dig? Ingen orkar ju skriva "mot" dig då du hela tiden undviker att svara på de frågor som ställs. Ställer man en fråga så svara du på nåt annat där du har ett bra svar. Visst, du kanske känner du har vunnit debatten men det är ju helt enkelt för att folk har inte tid/lust/ork till sådana oändliga diskussioner.

Denna tråden var bra och läsvärd innan du började spamma den med din anti-Södrapropaganda.

zeaflower skrev:Bertilsson; du tycker inte det är talande att de sista 4 inläggen är skrivna av Dig? Ingen orkar ju skriva "mot" dig då du hela tiden undviker att svara på de frågor som ställs. Ställer man en fråga så svara du på nåt annat där du har ett bra svar. Visst, du kanske känner du har vunnit debatten men det är ju helt enkelt för att folk har inte tid/lust/ork till sådana oändliga diskussioner.
Om något jag har förmåga att svara på, så peka på den frågan du inte fått svar på, så återkommer jag.
- Det förekommer yttrande här, som rimligen inte enbart berör mig. Lägg synpunkt på det jag skrivit, men att kritisera det jag inte skrivit och oftast kommit från helt anonyma personer, må du undvika.

zeaflower skrev:Denna tråden var bra och läsvärd innan du började spamma den med din anti-Södrapropaganda.

Ni som tror att nytt maskinkoncept kan lanseras från egen verkstad, ni har uppfattning som jag inte delar.
De sista 25 åren jag arbetade på Södra då medverkade Södra med tid, synpunkter och uppbackning av nya produkter. (Nästan hela apteringsdatorutvecklingen var sådan insats, som gav skogsägare mångfaldigt tillbaka. Det var också stor "ekonomisk hjälp" till storföretag).
- Att stötta en innovatör som arbetat 30 år med eller nära Södra, det ser jag ännu som en lämplig insats från Södras sida, när det dessutom är effektivt mot ett par av de stora problemen i skogen.

Användarvisningsbild

bodaedet  
#266927Om maskinen är sådan revolution så borde det gå otroligt lätt att få investerare att satsa pengar, trots att skogsbranschen är konservativ.
Kan det vara så att det är för mycket nytt och oprövat.
Det räcker ju med en liten ändring på en skogsmaskin tex snurrhytt, som först nu verkar funka tillfyllest, de tidiga exen får ju entreprenörerna ut långt innan allt är utvecklat, med stillestånd som följd.

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266972Du har ju givetvis rätt Bertilsson att det blir ju nära på omöjligt att få ut en maskin utan investeringar från bolag alt stor tillverkare. Om fiberdrive är framtiden vet väl ingen, men den gör ju att idén om drivare blir intressant igen. Särskilt bytet mellan aggregat och grip eftersom ett kombinerat aggregat/grip måste vara omöjligt.
Men har södra och andra bolag sagt tvärt nej? Eller är det väl tidigt för dom?
Besten stöttade södra. Ganska rejält har jag för mig. Fina siffror från skogsforsk men i praktiken blev det värre.
Tycker med att skogsbolag ska vara med i utvecklingen. Ingen entreprenör kan ju ta de ekonomiska riskerna.
Södra tillsammans med andra bolag verkar ju vara involverade i komatsus drivarprojekt så helt dött är det ju inte

bodaedet skrev:Om maskinen är sådan revolution så borde det gå otroligt lätt att få investerare att satsa pengar, trots att skogsbranschen är konservativ.
Jag vill uttrycka en nyansering från min sida. Att maskinen skulle vara en "revolution" är inte mina ord. Givetvis är det många som anser att marktrycket är en stor fördel och därmed är troligen de långsiktiga skadorna tämligen minimala. Detta är ett stort framsteg.
- Nivelleringsteknik är inte unik men arbetssättet blir troligen det. (Se mer i nästa svar.)
- Du skriver med all rätt: "trots att skogsbranschen är konservativ". När det sammanhanget studeras, bör ni som har möjlighet undersöka detta, genom att undersöka om det t.o.m. är motarbetande krafter på flera håll.
- Är det dags för nytänkande i tillverkarbranschen och skogsbruket?
- Hur tar ni emot ett sådant nytänkande?
bodaedet skrev:Kan det vara så att det är för mycket nytt och oprövat.
Det räcker ju med en liten ändring på en skogsmaskin tex snurrhytt, som först nu verkar funka tillfyllest, de tidiga exen får ju entreprenörerna ut långt innan allt är utvecklat, med stillestånd som följd.
Från min "horisont" så är insikten inte fullständig, men den nuvarande nivelleringen gav provförare i Skogforsks test (från konkurrentmärke) positivt omdöme och förtroende för.
- Kranbytet med snabbfäste är ju möjligt genom teknik från förra maskinen Besten, där funktioner vid upparbetning kan styras trådlöst. Därmed är "tiden mogen" för full funktion redan och åtminstone inga kabelbrott.
- Mer är nytt i uppbyggnaden av Fiberdrive, men beprövade billigare komponenter från stor bransch. (Kanske där skon klämmer i branschen?)

vastergarden  
#267187Markus Sjöblom :Du skriver "anti Södrapropaganda".Förklara detta påstående.

#267669Här är några nyligen ställda frågor, som genom svar kan ge näring till utveckling. Skriv svar.

- Det känns som belastning att försvara det som förefaller utvecklande.
Ännu är väl inte sista förbättringen gjord i vår tillvaro?
- Värdera varje sak för sig och ge energi till den som har förmåga att utveckla!

- Jag tror fortfarande att vårt kostnadsläge i Sverige blir en svårighet, som kan vara omöjlig att övervinna, när gränsen passerats för rimlig konkurrensförmåga.

Vilka utvecklingsförlag tycker ni bör placeras i en ny maskin, som tar ett nytt steg i utvecklingen?

- Jordbruket har i 30 år arbetat med jordpackning. Där ser man samma år konsekvenser av tunga maskiner. I skogen syns det mera sällan under samma ägaregeneration. (Se bild)

Glöm inte det som är obesvarat!

Användarvisningsbild

Anders Hansson  
#268200Borde inte markpackningen bli högre med en drivare? Den torde väga betydligt mer än en skotare då den måste bära på ett tungt aggregat. Det tillkommer ju även en del mekanik och hydraulik på vagnsdelen för att göra lastbäraren vrid och tiltbar för att klara av direktlastning. Tycker skogsägarföreningarna gör rätt i att inte satsa på detta vansinne. En drivare kanske skulle funka på bolagen där allt (timmer och klentimmer) ändå går till massaved.

zeaflower skrev: Ingen orkar ju skriva "mot" dig då du hela tiden undviker att svara på de frågor som ställs. Ställer man en fråga så svara du på nåt annat där du har ett bra svar.
Jag frågade efter vilka frågor som inte fått rätt svar, Troligen var det inget av egentlig betydelse.

- Det finns givetvis många frågor, som jag inte har tillräcklig kunskap på, för att ge värdefulla svar. Bedömer jag att andra har den kunskap, så släpps givetvis frågan till andra. Ni som väntar på, att jag skall skicka frågan vidare, får ta detta som uppmaning.

- Jag förstår nu genom efterforskning, att personer som är kopplade till en motsatt intressent, den har visst intresse av att ta bort uppmärksamhet på det som den här tråden handlar om.
- Om det inte görs med direkta ord mot produkten, så misskrediteras vi personligen som uppmuntrar trenden i utrustningen som tråden handlar.
zeaflower skrev:Denna tråden var bra och läsvärd innan du började spamma den med din anti-Södrapropaganda.
Återkom med synpunkter som fritar Södra för sitt beteende som varit uppmuntrande omkring fiberdrive en tid, men sen bytt fot när Fiberdrive utvecklades till det bättre och fick genomslag!

- Södra har i dina trakter i princip blundat för virkesfel motsvarande hela skördarekostnaden på mängder av avverkningar. Detta kanske uppskattas om man är skördareförare. Men det gynnar inte skogsägare och helheten och allra minst de förare som gör mera bra arbete.
- Er kommun har anlitat skogsföretag, som gjorde många saker i strid mot skrivet avtal och utfört bristfälliga arbete, som inte kan anses normalt. Var blev den ambitioner av som skulle gå till botten med dessa problemen?
- Varför fick samma bolag, som förstört ändå förnyat kontrakt? Detta kan du samtala om med folk i din närhet.

Rikta energin till förbättringar och lägg inte "krokben" för de som försöker hjälpa skogsbranschen.

Anders Hansson skrev:Borde inte markpackningen bli högre med en drivare?
På vilket sätt skulle detta bli följden med den uppbyggnad lösning fiberdrive har?
Anders Hansson skrev: Den torde väga betydligt mer än en skotare då den måste bära på ett tungt aggregat.
Vet du vad aggregatet normalt finns när virket körs ut till välta?
Anders Hansson skrev:Det tillkommer ju även en del mekanik och hydraulik på vagnsdelen för att göra lastbäraren vrid och tiltbar för att klara av direktlastning.
Är det slutsatser du dragit från det du sett på maskinen?
Jämför du med en skotare med variabelt lastutrymme?
Vilka komponenter har du sett på Fiberdrive, som med sina lösningar/nytänkande gör maskinen lättare än andra dominerande lösningar?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268260Bertilsson: jag tänker inte ge mig in i en diskussion med dig för jag har ett jobb och ett liv utanför skogsforum. Jag hinner helt enkelt inte svara på alla frågor du ständigt bombar med.
Du antyder att jag är partiskt för södra? Jadu, varken för eller emot skulle jag vilja påstå. Till skillnad från dig då som verkar hata alla skogsbolag och alla maskintillverkare i princip. Jag tycker det är tråkigt att du använder din enorma kunskap på helt fel sätt. Tänk om du haft annan framtoning, då hade du förmodligen blivit både rik (kanske du redan är, har ingen aning) och kunnat få vara med och påverka massor. Antingen via nån tillverkare eller skogsbolag. Inifrån. Men det har med personligheten att göra, själv tror jag mer på morot än piska.
Personligen tycker jag det är synd att du med alla dina inlägg tagit fokus från vad denna tråd egentligen handlade om, fiberdrive 1750, en maskin under utveckling som kanske är nästa stora tekniksteg, inte vet jag.
Du skriver om mig som om du känner mig och vet vem jag är, det gör du inte. Tänk på de. Vi har aldrig möts och kommer förmodligen aldrig att göra.
Om du vill kriga för att rädda världen och skogsbranschen så varsågod, jag kommer inte kriga mot dig, jag har viktigare saker för mig, typ som att titta på tv och äta chips...

Väl mött!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).