Motorsåg och handhållet

Köpråd motorsåg!

12 inlägg 6196 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd motorsåg!

Frejdh  
#268180 Hej, första inlägget på detta forumet!

Har tankar på att införskaffa mig bf motorsåg. Har ärvt en gammal fabrikstomt, med tillhörande byggnad, och naturen har fått härja fritt allt för länge nu. Tomten är på ca 10.000 m2, och ca 7-8000 av dessa är bevuxet av väldigt tätt växande träd. Har tänkt röja upp runt byggnaden, samt eventuellt gallra igenom den övriga tomten.
Har aldrig tidigare köpt en motorsåg (har dock använt motorsåg tidigare), så lite tips och goda råd hade varit på sin plats!

Har tänkt mig en begagnad såg, med en budget på max 3000:-
Hittade en Husqvarna 445e Triobrake på Blocket, säljaren vill ha 2800:-. Kan det vara ett vettigt alternativ?

Mvh
Mikael Frejdh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

rikard_e  
#268182 Jag kan starkt rekomendera husqvarna 346, god kvalité och går riktigt bra

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

Frejdh  
#268184 Hej Rikard! Har funderat på en sådan. Min svärfar har 2st 346, och dom tycker jag känns väldigt rejäla och kraftfulla! Har du koll på vad ett vettigt pris på en begagnad 346 är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg!

JörgenO  
#268203 Jag har en 445e med Triobrake och jag är jättenöjd med den (i och för sig min första o enda såg så jag vet inte vad det omdömet är värt).
Nåväl, jag blir trött innan den blir det och det är lätt att spänna kedjan (behövs inga verktyg) och jag tycker ändå den är ganska lätt att bära omkring.
Triobraken/extrabromsen gör det lätt att säkra sågen när man skall gå lite genom att bara knycka med handleden.

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

Frejdh  
#268206 Okej roligt! Vad är det för årsmodell på din? Får man fråga vad du fick betala för den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg!

JörgenO  
#268208 Jag köpte sågen ny 2011 och tror jag betalade 5900 inkl moms (kan minnas fel)

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

Frejdh  
#268209 Okej! Då känns det väl ändå hyfsat okej med 2800:- för en från -08. Den ser ut som ny, och har visst endast använts av en äldre herre för att såga lite ved. Nyservad, med ny kedja och svärd sitter på.

Blir nog ett köp till helgen om inget annat intressant dyker upp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg!

Peteflamingstar  
#268239 Ja det tycker jag låter bra! För 2800 får du nog en nyare men ganska sliten proffssåg eller en rätt gammal i skapligt skick. Behöver man heller inte ha den där extra varvvilligheten går det alldeles utmärkt med en 445:a. Låg vikt och användarvänlighet skulle jag tycka vore viktigare. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg!

totte  
#268242 Håller med, det är en helt OK och bra såg när man inte skall hugga som proffs och är den i så gott skick är det bara att slå till. Bör passa perfekt till den typ av jobb du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

Frejdh  
#268249 Tack för hjälpen! Detta ska bli roligt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

Tosca  
#268259 Glöm inte att köpa skyddskläder också.

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg!

Homo abies  
#268403 Triobraken är ju ett riktigt ++!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).