Logistik, Transport

Timmerbilar som ska vända på tomten

43 inlägg 34228 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267799 Hejsan

Jag har ett litet problem och några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag bor på en gård i slutet av enskild väg och nu ska det fraktas timmer härifrån snart. På min tomt, tydligen. Det finns en vändplan förstås, men den är bara gjord för personbilar, snöplog, sopbil osv. Inte stor nog för timmerbilarna med andra ord.
Timret är inte mitt utan tillhör en granne, och det handlar om uppskattningsvis 4-5 lass.

Här om dagen blev jag informerad om att de kommer att använda en av mina hagar som vändplan, efter att de har rivit en del av staketet, knäckt ett par stolpar och skottat upp med traktor. För att komma ut på vägen sen igen så kommer de även att snedda över gräsmattan och med traktor ta bort ett mindre handflätat staket och en liten granhäck som planterades förra året.

Än så länge är det lite tjäle kvar i marken, men en decimeter på ytan under snön är rejält lerig och mjuk. Det är alltså inte en fråga OM det blir skador på marken utan snarare hur mycket.

Ja, de mumlade nåt om att de kan ersätta osv, men jag har dålig erfarenhet av dem sedan tidigare. Det krävdes många samtal innan de lagade vägen de körde sönder sist, plus att de blåste mig ganska rejält på ett par tallar de behövde ta ner och ett område de skulle plantera upp efter att ha använt det som parkering.

Det lilla flätade staketet har inget egentligt ekonomiskt värde heller, men mycket värt för mig som slet och jobbade med det under många timmar förra året. Dessutom vill jag ju faktiskt ha det där.

Mina funderingar är
- har de rätt att bara bestämma att de ska köra på min mark (tomt)?

- har jag någon rätt att neka? (Alternativen till att köra sönder min mark är att backa upp ca 800-1000 m eller att använda T-korsningen här på gården att vända i)

- vad har jag rätt att kräva för ersättning? Betet är tex. I dåligt skick och det gjordes ganska mycket arbete på det i höstas. Om det nu blir sönderkört, vad händer och vad kan jag kräva?

- de gjorde i ordning skogsvägen ut på skiftet i somras, borde de inte ha sett till redan då att det fanns även en vändplan?

- finns det att läsa någonstans om vad som gäller för timmertransporter (regler, lagar osv)? Jag vill gärna veta vad som gäller (även vad jag har för skyldigheter) så jag slipper få fler överraskningar.


Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Robertberg  
#267803 Om det är din mark och de inte har något slags servitut, vad är det då som ger dem rätt att bruka den?
Känns som att det är du som sätter villkoren, och inte dina grannar.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267810 Om ni har gemensam väg så ha de rätt att använda den och vändplanen. De har INTE rätt att klra in på din mark i övrigt, och SÄRSKILT INTE köra ner ditt staket. Ställ bilen, traktorn eller vad som där de tänkt backa in på din mark tills ni har kommit överens om ersättning för staketet och för att fixa till marken efteråt. Eller be dem bygga en större vändplan. Kan de komma in med bil utan släp och vända så får de väl göra det annars.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

skogshasse  
#267818 kan dom inte bygga väg och vändplan på din grannes mark

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267822 Tack för snabba svar!

Grannen bor inte här i byn utan har bara skog här, det är de som har skött avverkningen (skogsbolaget antar jag) som har kommit fram till detta.

Det finns inget servitut. Vägen och vändplanen sköts av kommunen då det är vägen genom byn upp till min gård där den övergår i skogsväg. De får gärna vända på vändplanen då klart, dessvärre har ju klantskallen lagt en del av timret på en del av själva vändytan. Jag tror dock inte att det är tillräckligt med plats för en timmerbil med släp att vända där utan att riskera att hamna i diket eller välta ute i vägrenen.

Bil utan släp klarar att vända på vändplanen, jag har haft lastbilar här i andra ärenden och det har inte varit några problem.

Det kom hit en man som informerade om hur de skulle vända bara. Jag vill inte gärna göra mig ovän med grannarna men tycker verkligen inte det här är ok.
Senast redigerad av Skogsplätt tis 25 feb 2014, 22:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267825
skogshasse skrev:kan dom inte bygga väg och vändplan på din grannes mark


Rent spontant och utan att egentligen veta så håller nog inte skogsvägen för timmerbilarna. Han har inga skiften i anslutning till vägen.

Sen börjar det bli bråttom om de ska hinna få undan timret innan tjällossningen. Byvägen blir sönderkörd av minimal trafik med personbil och jag vet ju som sagt hur den ser ut efter ett par lass med timmerbil...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Vardon  
#267882 Skriv ett litet kontrakt på vad de behöver göra, vilken ersättning som ska betalas och till det försök bifoga lite bra före bilder.

Bocka sedan av för vad som görs och skriv upp det ytterligare som tillkommer.

Det lär inte bli svårare att få ersättning.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Jim_the_one  
#267885 Och ta inte betalt som om det vore du som skulle betala!!
Speciellt inte då dom blåst dig tidigare.

Å så som jag uppfattar saken är att dom har kommit till dig å sagt att så här kommer vi att göra, det är översittarfasoner å ska motverkas.

Kommer dom inte överens med dig får dom väl nöja sig med att bara köra in med bilen.

Var det din eller deras uppskattning om 4-5lass?

Självklart ska allt återställas. granhäcken å flätat staket lär väl aldrig bli sig likt dock och bör väl egentligen inte röras.


Kan du inte få dom att grusa upp lämplig vändplats som du sen kan använda för eget behov?

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267890 Mycket dålig stil. Och straffbart, men polisen kommer nog inte göra något. Börja med att ringa lastbilsföretaget och höra deras ursäkt varför de plogade ner staketet.

4-5 lass där man inte kan köra in med bil kostar kanske en tusenlapp eller två extra. Kan vara så att skogsägaren betalar, men transportören vill spara in. Eller så har skogsägaren lovat att fixa vändpunkt för att komma billigare undan.

Södra tar 12:-/fub extra om de inte kommer in med släp, som referens.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267893 Kan man vända med lastbilen kan man också vända släpen. Ja så är det bara. Vad tror ni man har kranen till. Visst är det lite bökigt men allt går om man verkligen är tvingad.
Finns det en trevägkorsning i närheten, självklart utnyttjar man den då = helt perfekt.
Är det så lite som fem lass kan de annars köra det i omgångar, lasta om på lämplig plats.
Som chaufför kör man inte gärna ut på en inäga (åker), då kan det hända vad som helst, men man tvekar inte för att skjuta (backa) ut släpan, kan man mer eller mindre trycka ut den i eller på vad som helst, så länge man har fast mark under drivhjulen.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

vetinte  
#267894 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267896
jannee skrev:Kan man vända med lastbilen kan man också vända släpen. Ja så är det bara. Vad tror ni man har kranen till. Visst är det lite bökigt men allt går om man verkligen är tvingad.


Det tror jag när jag ser det. :-) Skall jag tala om för chaufförerna som kör hem till mig.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

ÅsaNisse  
#267914 När jag läser sånt här så växer hornen rejält. 😈 Ring till skogsägaren och fråga vad tusan han menar med att göra på detta sättet. Egenmäktigt förfarande i allra högsta grad. Han gör inte ett skvatt på din mark utan din tillåtelse. Allt därutöver resulterar i polisanmälning och skadeståndskrav.
1) Vändplan borde fixats då vägen gjordes i ordning. 🧠
2) utkörning med bara bil :roll:
3) Fråga dig lite vackert om han kan få använda din mark som vändplan mot ersättning. :oops:

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267921

Här var det ändå gott om plats.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267922

Här däremot vart det trångt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).