Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor tvätt

34 inlägg 29296 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarbyxor tvätt

Sture Andersson  
#266559 Nån som vet om man kan tvätta huggarbyxor,och i så fall hur,hittar ingen tvättlapp i min oregonbyxor



   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

jannee  
#266561 Chefen tvättar dem i 40 grader, tar någon dag extra för dem att torka. Har inte märkt av att impregneringen försvunnet. Osvuret är kanske dock bäst.
Riktigt rena (som nya) blir de dock inte, slutar i alla fall att lukta som s**an.
Stövlarna sköljer jag ur med klorin 1 ggr månad - fotsvetten är inte att förakta, samma med röjselen.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Midgård  
#266564 Jag kör mina Husqvarna technical extreme i tvättmaskinen 60 grader efter varje vecka i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

mghg  
#266566 Byxor med sågskydd måste tvättas för att bevara eller återfå skyddande egenskaper som försämrats av klibbig kåda. Konstigt att det inte finns något tvättråd. I de Oregon-byxor jag har sett så finns det en grupp av lappar på ett ställe, bl.a. med tvättråd och specifikation av skyddsklass och design.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Sture Andersson  
#266568 mmm nu minns jag, det var nog som du skriver det satt nog lappar där,men tyckte dom var i vägen rev dän dom. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

mghg  
#266573
Sture Andersson skrev:mmm nu minns jag, det var nog som du skriver det satt nog lappar där,men tyckte dom var i vägen rev dän dom. :wink:

Vilken Oregon-byxa är det du har? Fiordland skall enligt tvättrådet tvättas i 60 grader. Viktigt att inte torktumla, eftersom det försämrar skyddsegenskapen.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

anersimyra  
#266582 Det är främst sågkedjeoljan som försämrar skyddsegenskaperna hos byxorna, stinkande kängor/stövlar lägger man med fördel i frysen något dygn. :geek: :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Blivande snickare  
#266585 Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma! :mrgreen: :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266588
Blivande snickare skrev:Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma! :mrgreen: :wink: :lol:


Nä. Det kommer synpunkter om det skulle ligga ett bockahorn där. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

anersimyra  
#266625 Min äkta hälft, tvingar in dem i frysen :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

machonisti  
#266638 Tvättmaskin utan centrifugering brukar jag köra.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

stektlök  
#266644
Vedmaskin skrev:
Blivande snickare skrev:Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma! :mrgreen: :wink: :lol:


Nä. Det kommer synpunkter om det skulle ligga ett bockahorn där. :mrgreen:


Bockahorn i frysen är juh standard det ingår liksom i frysboxen...... nedersta hylla/facket ska alltid hållas ledigt när hösten nalkas :) Det är skrivet i sten.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Månskensbonnen  
#268284
stektlök skrev:
Vedmaskin skrev:
Blivande snickare skrev:Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma! :mrgreen: :wink: :lol:


Nä. Det kommer synpunkter om det skulle ligga ett bockahorn där. :mrgreen:


Bockahorn i frysen är juh standard det ingår liksom i frysboxen...... nedersta hylla/facket ska alltid hållas ledigt när hösten nalkas :) Det är skrivet i sten.

Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi. =))
Ot 60 gr tvättmedel + några droppar diskmedel som tar hand om oljan inget sköljmedel. Därefter in i tumlaren och dom är som nya.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268286
Månskensbonnen skrev:Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi. =))
Ot 60 gr tvättmedel + några droppar diskmedel som tar hand om oljan inget sköljmedel. Därefter in i tumlaren och dom är som nya.

Nästa gång ska du lugnt och sansat berätta för dem att bambi var en vitsvanshjort så det har du visst inte gjort :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Månskensbonnen  
#268291
Sidenbladh skrev:
Månskensbonnen skrev:Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi. =))
Ot 60 gr tvättmedel + några droppar diskmedel som tar hand om oljan inget sköljmedel. Därefter in i tumlaren och dom är som nya.

Nästa gång ska du lugnt och sansat berätta för dem att bambi var en vitsvanshjort så det har du visst inte gjort :mrgreen:

Precis vad jag gjorde men ungen lyckades googla fram att i den tyska orginalberättelsen så är bambi en råbock. Mao så är pappa en elak gubbe och Google inte alltid din vän :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar