Öppna kategorin

Ensam i skogen tips?

34 inlägg 16678 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ensam i skogen tips?

volvo_per  
#265975 Hej! Jag har lite skog som jag röjer i med motorsåg. Har hit tills bara sågat ner mest små träd (granar) då jag har respekt för skogen. men behöver nu börja gå på lite större träd. Är så svårt att få med sig folk till skogen för att vara två. Jag måste börja köra ensam. Någon som har bra tips när man är ensam i skogen med dålig täckning på telefonen? Något bra att tänka på från erfarna skogsarbetare? :)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

clasandre  
#265976 Har du tagit motorsågskortet? :)

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

anersimyra  
#265978
volvo_per skrev:Hej! Jag har lite skog som jag röjer i med motorsåg. Har hit tills bara sågat ner mest små träd (granar) då jag har respekt för skogen. men behöver nu börja gå på lite större träd. Är så svårt att få med sig folk till skogen för att vara två. Jag måste börja köra ensam. Någon som har bra tips när man är ensam i skogen med dålig täckning på telefonen? Något bra att tänka på från erfarna skogsarbetare? :)

Första förband, noggran beskrivning för andra var man befinner sig. Kom överens om tider när du senast ska vara hemma, om möjligt, håll kontakt under dagen, med dålig täckning får du helt enkelt flytta dig. Stäm alltid av med någon att du är hemma.
Mvh Anders

Avatar Fallback
Vimekaren  
#265979 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

volvo_per  
#265980 Är anmäld att ta körkortet under hela v14 ;) champs of logging tror jag dom hette. Dom skulle tydligen vara väldigt duktiga. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

clasandre  
#265983 perfekt start! :)

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

JörgenO  
#265985 Jag har samma problem då både "utskogen" och hemmanet är en mobil öken.
Nu var det ju i nyheterna idag att Telenor o Tele2skulle bygga ut sina nät kraftigt.
Men det lär dröja så det enda receptet jag har är detaljerad beskrivning till anhörig om var jag skall vara samt tid när jag senast skall vara hemma.

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

volvo_per  
#265987 Skaffade telia istället och har iphone5 går inte ringa alls nu. Trodde telia skulle var bäst men det var sämre än tre som jag hade innan. Kan inte ringa hemma och inte i skogen..Ren skit rent ut sagt.. :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

JörgenO  
#265991
Vimekaren skrev:http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=109511&parent=sAD&parentIndex=42

En sån funderar jag på!


Den såg intressant ut vid en snabbtitt, lite dyr kanske men ovärderlig om olyckan är framme. Det jag vill läsa mer om är förståelsen för den utsända signalen hos SOS alarm t.ex. skickar de villkorslöst ut sökpatrull vid larm? Får de larmet överhuvudtaget? Och är signalen "accepterad" av berörda myndigheter?

Avatar Fallback
Vimekaren  
#265994 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265997 Jag hade när jag högg som regel att ringa eller smsa vid varje tankning av sågen. Skrev klockslag när jag skickade sms. O naturligtsvis så hade jag ett klockslag då jag skulle vara hemma vid.

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

opekka  
#265999 Nödsändaren, PLB:n, som nämns fungerar absolut. Är alltid med mig i skogen vid ensamarbete. Funkar också till sjöss och på fjällturen.

Har registrerat den på mig med ett par kontaktpersoner som larmcentral kollar med innan de drar larm.

PLB:n sänder också koordinater, så nödställd snabbt kan hittas. Kommmunicerar med satelliter och är helt oberoende av mobilnät.

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

JörgenO  
#266001 Tack för feedback Opekka

Avatar Fallback
Vimekaren  
#266002 a
Senast redigerad av Vimekaren tor 01 maj 2014, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#266005 a
Senast redigerad av Vimekaren tor 01 maj 2014, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).