Virkesmätning och Matrisfub

Vrakning

117 inlägg 73977 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vrakning

T Landström  
#264912 Lagringsskada? Klassas blånad som lagringsskada?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

mbtrac  
#264916 kan väl inte va blånad dec jan 2 mån vid väg

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

T Landström  
#264918 Jag vet inte... Här omkring har det ju inte varit så jätte kallt...så det va bara en tanke...

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Reymond  
#264936
Mangan skrev:Raymond, jag tycker det är bra. Fick du något vrak på leveransvirket?


Ja. 0,5 %. Mest för röta. Får ju vara lite nu för tiden men jag var väl för optimistisk.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264996
mbtrac skrev:hur kan man få lagringsskada på tall klentimmer har fått inmätningslista nu det är 60 årig tall bestånd legat vid väg 2 mån ser fram mot svar mvh mb trac
Är det skrivet lagringsskada i klartext på mäthandlingen?
- Om inte så är fallet, kan det vara felkodat vrak?
- När fälldes de första träden?

Avatar Fallback

Re: Vrakning

mbtrac  
#265022 de fälldes i nov , tall 60 årig tycker inte den skulle va lagringsskada hört flera som fått så , de säger att detta virke går med i producktionen med mvh mb trac

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Skogsmuppen  
#265400 Det va väl inte torrträd du fällde? Om de var fullt friska så låter det konstigt trots att November och December var onormalt varmt. Felkod låter då troligt.

Vissa sågverk tar in vrakstockar i produktion, mest pga de inte har möjlighet att sortera ut det. Vrakstockar brukar oftast ställa till problem eller ge väldigt dåligt sågutbyte. Sågverken ser nog helst att man levererar leveransgillt virke. De tjänar inget i slutändan på vrakstockar.

Användarvisningsbild

Re: Vrakning

T Landström  
#265419 Jag börjar bli skeptiskt till detta med att sågverken vrakar...

Denna veckan som gått har jag på jobbet fått virke med mycket röta i...både stämplat konstruktionsvirke och vanligt "reglingsvirke"...
Detta virket har kommit från derome och moelven.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265421
Skogsmuppen skrev:Vissa sågverk tar in vrakstockar i produktion, mest pga de inte har möjlighet att sortera ut det. Vrakstockar brukar oftast ställa till problem eller ge väldigt dåligt sågutbyte. Sågverken ser nog helst att man levererar leveransgillt virke. De tjänar inget i slutändan på vrakstockar.
Vrakstockar kan bero på ett flertal orsaker.
Ännu domineras vrakpriser på 80-100 kr/m3fub. Någon betalar bränslepris.
1 Felsortering från "sämre" sortiment. Detta beror på mänsklig faktor som i sin tur kan bero på uppskruvat tempo.
2 Osynliga vrak typ inväxt metall är svår att värja sig emot. Kostsamt om det passerar kontroll. Klaras dock enligt uppgift bra vid såg. Ibland hittas dock "för mycket" metall p.g.a. fel i utrustning.
3 Torrträd. Kan användas som emballage efter utsortering. Inga tekniska problem. Klart underbetalt hos de flesta köpare.
4 Klyka, sprucket virke som fångar barkknivar är mycket kostsamma.
5 Krök. Om det inte är felsortering är virket till viss del användbart. Oftast underbetalt.
6 Röta. Detta fel börjar behandlas olika. Vid ex. avverkningsuppdrag godkänns nu betydande röta i en sida av stocken. Mestadels underbetalt.
7 Diameter. Övergrovt är givetvis problem. Finns mestadels möjlighet att sorteras bort. Undermål vållar sällan tekniska problem. Därför underbetalt.
8 Längdfel. Överlångt kan stoppa i transportörer. Dyrbart.
För kort eller virke som är knäckt och brister kan lägga sig på kant i sidtransportörer. Kommer nästa sågade planka så den får "stopp" mot den kantställda korta plankan, kan den skjutas framför och rakt ut i väggar och maskiner av den sista plankan. Betydande problem som "operatörer" måste övervaka speciellt vid stormskog.
9 Kvist. Kan orsaka ökad barkmängd i flis p.g.a dålig bakning. Sorteras bort vid manuell mätning.
10 Rotben kan stoppa i barkmaskin. Borde via föraren som skotar åtgärdas. Kan läggas särskilt och kapas. Varför inte av markägaren?
11 Sten. Svårt att automatiskt sortera ut. Mycket stora kostnader.
Plast orsakar problem i massan. Brott på pappersbana är inte ovanlig. Tar inte emot trycksvärta vid tillverkning av tryckalster.
Sot. Orsakar flera fel på massan. (Inte ens klor rår på detta.)

Avatar Fallback

Re: Vrakning

mbtrac  
#265422 ja de betalar 100kr m3 fub för vrak ,men tycker det va sämre priser i år överlag, om man tar massa ved å klentimmer, sågtimmer har gått ner men inte så mkt det är nog på väg upp snart eller.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

jannee  
#265424 Det går oftast att förhandla fram ett bra vrakpris, själv får jag 400 kr fub för timmer.

Avatar Fallback

Re: Vrakning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265425
jannee skrev:Det går oftast att förhandla fram ett bra vrakpris, själv får jag 400 kr fub för timmer.
Berätta lite mer om omständigheterna.
1 Vilken försäljningsform?
2 Är det köparens folk som gör hela avverkningen?
3 För vilka vrak gäller det?
4 Något annat viktigt ex. storlek på avverkning.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar