Öppna kategorin

Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

16 inlägg 12141 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

stektlök  
#265136 Hej på er ! Lite udda fråga kanske men..... någon dom testat sova i sådant indiantält ? Hur funkar det att elda inomhus och får man röken att stiga rakt upp i takhålet ? Riskerar man att bli rökförgiftad ?

ugh ugh hälsningar från hövdingen vilda stektlöken



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265137 När du säger indiantält - tänker du på en tipi då? I sånt fall är det svenska (samiska egentligen) namnet "lavvu" och används flitigt i norra Sverige. Visst kan det bli en del rök inne men om man ligger ner brukar det inte vara så farligt då den mesta röken stiger uppåt och ut genom öppningen. Bäst är förstås att ha en kamin instället för öppen eld men det är inte alltid man kan släpa med sig den.

Här är ett exempel: http://www.helsport.no/en/product/TENTS/XTREM/Finnmark

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

stektlök  
#265144 Jo de ä juh sådan ja tänker på ... släpa ut kamin till ev. bygge... nja tänkte det skulle räcka med pressening och sedan låta trästrukturen stå inge mer å släpa med än nödvändigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265159 Intressant, det var ju så lapparna gjorde förr.

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Valfridsson  
#265166 Jag har ingen erfarenhet från öppen eld i tält men från jobbet som brandman så bara man har tilluft nertill och frånluft upptill så brukar det skikta sig bra med frisk luft nertill, om dessutom frånluftöppningen är tillräckligt stor så ska väl all rök dra ut och endast om den är för liten som den "lagras" inne i tältet.

Jag ska dock inte ge några garantier så man får nått liv på samvetet! Men prova utan att vara där inne mer än nödvändigt vet ja!

Användarvisningsbild

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Kse  
#265168 Har aldrig sovit i en men däremot varit in och fikat på marknader, mässor, turistevent mm.
Står man upp så kan man känna av röken, men sitter man ner så stör den inte för fem öre.

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Sti  
#265172 Har sovit i tipi på ett Indianreservat i USA, med öppen eld på backen.... Där var det tilluft i nedre kanten mot marken och hål upptill som röken gick ut genom. Var inget problem med röken.

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Si63  
#265182 en lavvu eller tipi ska funka som en rökstuga, dvs det ska finnas ett rök-lager i övre delarna som håller inne värmen

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

stektlök  
#265186 får testa det här kanske då :surp:

   TS
Avatar Fallback

Underhållning i tipi

Sti  
#265207
skanna0007.jpg


Indianungdomar underhåller i "stor" tipi före läggdags. Där vi då sov på marken med elden igång hela natten utan problem...
Senast redigerad av Sti fre 14 feb 2014, 09:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

tipis

Sti  
#265211
skanna0031.jpg

Vi satt upp en liten och en stor tipi... Lufttillförseln kom in gm att vi hade en liten springa mot marken som luften kunde komma in genom... + att ingången var inte så supertät.

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

stektlök  
#265305 Jag ska fan bygga en :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

lodjuret  
#265382 Inget minne att jag sovit i en men har dock eldat och fikat i tält och kåta liknande http://www.commons.wikimedia.org/wiki/File:Ankarede_kator.jpg
Sen lär det vara som det nämnts tidigar, bra ventilation och torr ved underlättar nog.

Avatar Fallback

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

stektlök  
#265390 Vet ni vad Samen tar med sig när han flyttar ???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon sovit i typ indiantält med eld inne ?

Kse  
#265391 Sin kåta fru och barnen. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).