Trädfällning (arborist)

Fälla på fastfällt träd

80 inlägg 40311 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

palbin  
#265122 Tack så mycket - kan du utveckla din förklaring lite - jag fattar inte
riktigt (förutom att det kanske inte var någon bra ide då alltså :) ... ).

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

anersimyra  
#265126 Ett spikrakt träd med tyngdpunkten mitt i lod, kan hindras från att fällas med något så klent som en metrev, förutsatt att fästet är högt. Även ett relativt stort träd med sidlut kan lätt hindras från att falla med en lina högt på stammen, dragkraften är alltså inget vidare. Fäster man å andra sidan långt ner på stammen blir ju dragkraften hög, men draglängden kort. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

axwell  
#265132
anersimyra skrev:Fäster man å andra sidan långt ner på stammen blir ju dragkraften hög, men draglängden kort. :smile:


Dragkraften som får trädet att ge med sig; eller som jag ser det, man måste själv dra med större kraft, fast å andra sidan behöver man inte ta så många steg :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

palbin  
#265134 Tja Ni verkar ju vara filosofer Gubbar - jag fäller träd bara :) - ha de :) !

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

JensSkoog  
#265148
palbin skrev:På tal om liknande - hur är det att använda ett schysst lutande träd för att mha
lämpligt dimesionerat rep dra omkull ett mera tveksamt (ev lite "bakåt") lutande
träd dessförinnan "ställt på ben/fötter" ... :) ?

Det borde ju funka ... men jag har aldrig vågat pröva det ... man bör väl testa "i
buschen" några gånger först innan man prövar där det verkligen behövas ... .

Det är rett som andra har skrivit, men varför inte prova. Sett repet högt i det somlutar bakåt och lågt i det som lutar retta vägen! Men, titta över akslen och har god springskor på föter! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

anersimyra  
#265153
axwell skrev:
anersimyra skrev:Fäster man å andra sidan långt ner på stammen blir ju dragkraften hög, men draglängden kort. :smile:


Dragkraften som får trädet att ge med sig; eller som jag ser det, man måste själv dra med större kraft, fast å andra sidan behöver man inte ta så många steg :wink:
Palbin ville använda ett lutande träd som " vinsch," lågt fäste i " vinschträdet " ger då högre dragkraft än ett högt fäste :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

axwell  
#265157
anersimyra skrev: Palbin ville använda ett lutande träd som " vinsch," lågt fäste i " vinschträdet " ger då högre dragkraft än ett högt fäste :geek: :smile:


Ja ja, i så fall, läste inte nog långt bakåt i tråden :oops:

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265194 Och fäll träden i rätt ordning!

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

palbin  
#265227 Just det - jag tänkte (hypotetiskt) fästa exempelvis ett 4 ton rep säg
5 meter upp i två träd (eller ev lite högre i det bakre, se nedan) - ett
fett vällutande träd (tex en kanske 1-2 tons-ek) som står säg 5-10
meter framför ett tveksamt lutande klenare träd (tex en kanske 0.5
ton-björk) - så har jag lite lagom slack på repet - kanske 1-2 meter
- så kan jag antingen först "hänga" eken i björken genom fälla den
först också såga av björken därefter som sålunda kommer ha förvär-
vat en mera sund lutning - eller så mera äventyrligt först ställa björ-
ken på ben/fötter/fälle och så därefter fälla eken ... lite rock'n roll
kanske men det måste ju kunna funka även om det lär finnas diver-
se aber involverade ... speciellt beträffande personlig säkerhet :roll: .
Men gillar man inte vad man ser mitt i så kan man ju bara gå hem:
fördelen med att vara amatör :) .

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

jannee  
#265231 Nog både säkrare och enklare att låna en fällriktare av någon. Har själv en sådan som tydligen vandrar runt bland byborna. osäker på i vilket uthus den nu befinner sig.
Tvivlar på att det fungerar med att först fälla ett träd lite på s.a.s. på lut, visserligen fastspänt med rep eller spännband, allt hänger på att brytmånen absolut INTE går av. Scenariet blir troligtvis att det nyss lossågade lättare trädet snor sig runt och glider ned på någon sida, gäller m.a.o. att ha exakt full balans.
Har man problem med typ en 2 tons tung ek och INTE har tillgång till några hjälpmedel, varför inte prova med en lång stege så att du kan komma upp i trädet och såga av de grenar som är på fel sida.

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

alias  
#265233
jannee skrev:Nog både säkrare och enklare att låna en fällriktare av någon. Har själv en sådan som tydligen vandrar runt bland byborna. osäker på i vilket uthus den nu befinner sig.
Tvivlar på att det fungerar med att först fälla ett träd lite på s.a.s. på lut, visserligen fastspänt med rep eller spännband, allt hänger på att brytmånen absolut INTE går av. Scenariet blir troligtvis att det nyss lossågade lättare trädet snor sig runt och glider ned på någon sida, gäller m.a.o. att ha exakt full balans.
Har man problem med typ en 2 tons tung ek och INTE har tillgång till några hjälpmedel, varför inte prova med en lång stege så att du kan komma upp i trädet och såga av de grenar som är på fel sida.


Det rådet vet i katten om jag hade vågat ge någon - anser inte att stegar och motorsågar skall användas samtidigt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

skogsmullemats  
#265246 Att binda ihop två träd borde bli samma effekt som att fälla på en stor sten som står närma. Trädet spjälkar sig och kanar bakåt!

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

anersimyra  
#265254 Ha ha ha, kul tanke. Men visst skulle det fungera inom vissa gränser. " Vinschträdet " får för det första, inte dra med alltför våldsam kraft, för det andra, det är allt ett onödigt krångligt och osäkert förfarande, framför mer vedertagna metoder, så att säga.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

jannee  
#265280 Alias, jag menar inte att man ska stå på stegen när man sågar av grenarna, utan stegen är till för att komma upp. Tanken var att senare, om man står stadigt, såga av de grenar som gör att eken lutar eller väger över åt fel håll.
Personligen sågar jag hellre om inte också säkrare med en liten motorsåg, typ 020 än för hand. Är grenen tillräckligt grov kan man sitta gränsle om den och sedan såga av den (på utsidan om sig förstås!!)
Vet av egen erfarenhet att större ekar som väger åt ett viss håll verkligen kan vara besvärliga att få åt motsatt riktning, inte ens med en fällriktare är det säkert att det lyckas.
Trots att man har skaplig brytmån, knackat in ett par kilar säger det bara klick sen går trädet åt det håll det vill (lutar).

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

palbin  
#266419 Jag prövade igår att först ställa ett träd med fel lutning "på fälle" (ben eller
fötter eller vad det kallas) och så fällde jag sedan ett större träd med schu-
ste lutning som stod kanske 3 meter bakom på det, och det fungerade hur
fint som (rätt självklart väl egentligen, iofs ...).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).