Skogsmiljö och Trädlära

anmälningsskyldighet för samråd 12§

21 inlägg 12634 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264681 "Skogsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om anmälningsskyldighet för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken avseende skogsbruksåt-gärder
beslutade den 17 december 2013.
SKSFS 2013:3
Utkom från trycket den 17 januari 2014"
Denna författning träder i kraft den 1 april 2014
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myn ... 13%203.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264715 Jag blir trött 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Peteflamingstar  
#264727 Alltså, tillsynsmyndigheten Skogsstyrelsen kan väl ändå inte på fullaste allvar mena att de kommer hinna med alla dessa samråd som kommer bli aktuella när denna lag träder i kraft? Redan idag ska det ju till nåt väldigt extra för att de ska hinna ut o kolla en lagöverträdelse eller föryngringsyta, t.ex. tips eller andra misstankar. Även när jag begärt samråd eller besök för att man planerar en åtgärd i känsliga områden, är det inte alltid de hinner ut. Ett "jaja, det blir nog bra" över telefon brukar räcka... Helt jävla absurt, instämmer i att man blir trött!

Avatar Fallback

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

bserv  
#264730 Ja men problemet är att alla dessa nya lagar och förordningar som miljömupparna driver igenom sakta men säkert används för att motivera än fler övervakande tjänstemän. Ja ibland undrar jag om det är huvudsyftet - att skapa nya arbetstillfällen för arbetslösa "gröna biologer"

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264735 Jo, så är det nog. Då kan ju universiteten ta in fler studenter på de gröna biologilinjerna också - vilket finansieras genom högre skatter och avgifter... Dröjer väl inte särskilt länge innan dessa samrådspliktiga åtgärder omvandlad till tillståndspliktiga åtgärder - inte minst om det blir regeringsskifte i nästa val... viewtopic.php?t=11767
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264738 Även om jag tycker de är inne på helt fel linje så tar jag ändå det hela med en nypa salt.
Dessa jobb är nu utannonserade http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... diga-jobb/ Myndigheten/Om-oss/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb/ , ingen av dessa kommer att kunna ägna våran skog en tanke. Byråkratin får snart fullt upp med sin egen tröghet. Tycker lite synd om alla dessa kompetenta och fina flickor, som har hamnat i ett trängt läge i sin myndighetsutövning. Ändå vill jag hellre ha skogsstyrelsen än att som visst var på förslag, att Länsstyrelsen skulle få hand om allt. Det tror jag vore som att gå ur askan och in i elden.

Ett exempel på arbetsuppgift för en av de utannonserade tjänsterna.

"HR-enheten arbetar brett inom hela HR- området och stödjer cheferna konsultativt i strategiska och operativa frågor inom bland annat kompetensförsörjning, arbetsrätt, lönepolitik, arbetsmiljö, rehabilitering och rekrytering.

Tillsammans med medarbetarna på HR-enheten driver du strategiskt HR- arbete. Du leder, samordnar, utvecklar och förvaltar verksamheten inom HR- området. Du medverkar i samverkansmöten och i förhandlingar med arbetstagarorganisationerna"

   TS
Avatar Fallback

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264745 Ja, vadå? Det arbete finns inom alla större organisationer, privata eller statliga.

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264750 I mina ögon så är det inte ett exempel på arbete utan en sysselsättning. Men de som känner sig hågade för det kan väl söka, det är ju en födkrok tillika.
Det viktiga för mig är att de håller på med sitt och lämnar mig ifred, och de gör de när de har sina interna möten och problem inom förvaltningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264754 Jasså, att se till att det finns rätt personal på rätt ställe som får rät betalt och kanske dessutom trivs är inte ett arbete?

Avatar Fallback

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

axwell  
#264756
rokon skrev:Ett exempel på arbetsuppgift för en av de utannonserade tjänsterna.

Menar du det sjuka i att upprepa en engelsk förkortning till absurdum, istf att använda det svenska ordet någon gång.

Det måste ju vara någon som skall jobba med personalfrågor(ett utrotat ord)!

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264757 Ja bara dom ägnar sig åt det är jag nöjd. De behöver inte göra något annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264762 Jaja, man får se det positiva i det hela. Det är ju många saker som inte är anmälningspliktiga också;
1) Avverkning som omfattar mindre än 0,5 ha.
2) Stubbskörd på frisk produktionsmark.
3) Rensning av vanliga skogsdiken som inte mynnar i vattendrag.
4) Skogsgödsling som inte är maskinell.
5) Askåterföring som inte är maskinell.
6) Upprustning av gammal traktorväg, skogsbilväg kortare än ca 300 meter och iordningsställande av vändplan. Om inte vattendrag berörs.
7) Anläggande av basvägar på frisk produktionsmark.

Undrar vad som räknas till maskinellt? är Minimastern maskinellt?

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264779 Kanske man skulle testa att sprida skogsgödseln för hand från varmluftsballong, ved har man ju så att man kan få ballongen att stiga, spännande att se vart det hamnar bara, kan väl knappast kallas maskinellt.
Far gick som en såningsman, det är också en möjlighet.
Men traktorn får väl stå oanvänd för de små områdena, vilket vore synd.
Inga problem att anmäla, det har jag gjort när jag beställt helikoptergödsling.
Så jag tror nog att när det blir dags för de små områdena, så lämnar jag in en ansökan för varje litet område och försöker ta mig fram med traktor med konstgödselspridare. Då bidrar jag ju med att se till att tjänstemännen har sysselsättning.

   TS
Avatar Fallback

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

bserv  
#264811 Ja vi får hjälpas åt att skapa sysselsättning - det tjänar väl landet på ;-)

Men jag är rädd för att det bara är en tidsfråga att alla dessa inspektioner och/eller tillståndsärenden också kommer att debiteras enligt gängse "byråkrattaxa" - 1000kr/timme. Lite märkligt att de kostar mer pengar att "köra ett skrivbord" än att köra en skotare i skogen. Men det är klart de jobbar väl med G45 tidsberäkning för att hinna med alla fikaraster, avbrott för att vässa pennor, snacka med polarna etc etc ;-)

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264812
OAS-forests skrev:5) Askåterföring som inte är maskinell.


Bra, då kan jag fortsätta sprida askan från kaminen i en askhink på närmsta myr då (min mark) :grin:

OAS-forests skrev:Undrar vad som räknas till maskinellt? är Minimastern maskinellt?


Frågor om Minimastern diskuteras då och då på skogsforum under avdelningen "Små skogsmaskiner och övriga maskiner".
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).