Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lynx 6900

19 inlägg 19118 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lynx 6900

Polar  
#264447 Hej,

Har precis köpt en gård rätt nära en sjö som är en lantbruksfastighet. Har fått erbjudande om att köpa en Lynx 6900 (99:a som gått 390 touringmil) men funderar på om den är väldigt otymplig. Ska använda den för dra pulka och åka ner till sjön med familjen osv. och fiska samt också att dra lite skidspår med. Verkar finnas rätt lite av sådana skotrar begagnat när man kollar runt lite. Fördelen är att den är momsad och borde inte vara några problem att få den avdragsgill på fastigheten. Är det någon som har synpunkter på denna modell så tar jag tacksamt emot det! Han som säljer öser så klart beröm över den :-).



   TS
Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

mrvimek  
#264476 en bra skoter just för den körning och den ha ju 60 matta eller så köp en 59a :)

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

pasvik  
#264488 I Norge brukes 6900 av forsvaret, har ikke hørt om noen problemer med den, 6900 trekker godt og flyter godt i sneen. Møter forsvaret noen ganger når jeg er ute med min scooter og ofte er det 2 på scooteren, 3 i sleden og 4 hengende etter i tau. De nye modl har 4t motor med en herlig lyd.

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

axwell  
#264489 Samma skoter som Lynx 5900 som har 50:s matta, ser 69.n som ett ännu bättre alternativ.
Har en 59:a -00 med lika få mil, den passar mig perfekt för samma typ av aktivitet som du vill ha den till.
Skidklubben har en 59:a och en 69:a, föredrar den nyare 69:an.
Även hyfsade priser på försäkringen, tack vare bandbredden.

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

Polar  
#264534 Tack för svaren!
Känns som det blir affär, ska åka dit och prova och känna mig för.
Kom gärna med mera synpunkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

pasvik  
#264538 Hei Polar. Du bør sjekke lager på drivakselen(begge sider) og om det er mye jernspon fra gearkassen, det sitter en skrue i overkant av kassen med magnet(bare og skru og se)

Användarvisningsbild

Re: Lynx 6900

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264559 En rejäl skoter av den gamla sorten, får du den till rimligt pris så köp.
Minns gärna att en splitt ny liknande kostar endast 56000:- ex moms.
Så en 15 år gammal borde inte kosta mer än kanske 20000:-?

Användarvisningsbild

Re: Lynx 6900

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264561 Om du har att välja mellan en 5900 och 6900 så skulle jag ta den med 50 matta. Båda är bra dragare. 59:an har marginellt sämre dragkraft men betydligt enklare att hantera i skogen. Att göra en U-sväng med 69:an kan vara en utmaning i vissa fören :)

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

Polar  
#264667 hm.. Svårt läge.. Han vill ha 30+moms och det ruckar han inte på. Finns i stort sett inget begagnat så prisnivån känns svår att jämföra. Inte lätt det här! Finns två begagnade på blocket varav jag ringde på den ena som är en 07:a som gått drygt 600 mil och den begär de 44 + moms, och den var redan prelbokad trots att den kom ut för inte allt för länge sedan.
Känns som en bra skoter att tolka med bob för barnen efter i varje fall :-), blir rejält brett spår :-).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lynx 6900

Kse  
#264695 Kolla då istället på en 5900, där är det nog bättre utbud och jag tror dessutom att den passar dina behov bättre.
Testa även att söka på Widetrack, Bearcat, Scandic och Viking så får du fram liknande maskiner från andra tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

axwell  
#264711 Kollade lite på Blocket, då jag tyckte att 30´ + moms var i högsta laget.
Inkl. moms låter rimligt. Måste du ha den nu när priserna är som högst?

Några finns det ju, välj från Västernorrland med angränsande län.

I vilken del av länet bor du?

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

axwell  
#264723 Skicka PM om du vill att jag skall titta på en 59:a från runt millenniumskiftet, står på ett skiftat dödsbo och säljaren funderar på att sälja skotern. Sundsvalls kommun.

Användarvisningsbild

Re: Lynx 6900

NRJ  
#264763 Kan nog inte göra annat än att hålla med om att fördelarna med 5900:an överväger gentemot 6900:an.
Båda maskinerna har god framkomlighet och är bra dragare men 59:an är betydligt smidigare att hantera. Men är du en driven skoterchaufför vägandes 100+ kg så går väl även en 69:a burka runt i skogen ganska så smidigt. 8)
Vikingen (Yamaha) som också nämns är ju en riktig evighets maskin som är också mycket populär.
Scandic (Ski-Doo) är i princip samma modell som Lynx 5900. Har dock för mig att 6900:an endast fanns som Ski-Doo version ett år och att den då kallades för Alpnie III.

Som framgår av min än så länge ganska så magra signatur så har jag själv en Lynx ST 600 som är en lite moderniserad variant av 5900:an. Min far som nu är inne på sin 8:e :surp: skoter med 50cm drivband sedan 1988, håller absolut 59:orna som de främsta maskinerna totalt sätt när man jämför de mot andra arbetsmaskiner av motsvarande årsmodell.

Måste ju även nämna att för 55920 +moms så får man en ny (2014) Polaris Widetrak.

//NRJ

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

Norrlander  
#264767 Jag har kört en hel del med 6900 genom att jag sköter om ett skidspårsystem ibland, det är den "grymmaste" skoter jag kört ifråga om dragkraft o ta sig fram,det är klart att den kan kännas otymplig i vissa lägen men ändock behaglig o köra i förhållande till storleken.

Avatar Fallback

Re: Lynx 6900

Polar  
#264774 Tack igen för synpunkter. Bor i Örnsköldsvik. Fick erbjudande om att köpa skotern av en tillfällighet, ska köpa en Honda 4-hjuling med skogsvagn mm av mannen som ska sälja skotern. När vi gick omkring på ladugårdsvinden frågade han om jag inte var i behov av en skoter också. Har alltså eg ingen panik att köpa något som någon kommenterade ovan, var bara ett tillfälle som gavs/ges och kände mig lite sugen på modellen. Kan absolut nöja mig med att bara göra affär på fyrhjulingen också, men ska ta en provtur i varje fall. Han säger att han får dessa pengar vid inbyte så priset är där det är, kan dock kanske finnas andra som är mera prisvärda i allafall. Åker dit i morgon kväll i varje fall.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).