Sågverk (mindre)

Pris per timme

12 inlägg 10470 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris per timme

Stefan H  
#263872 Hej!

Jag har satt upp ett begagnat karasågverk.
Jag kommer mest att såga åt mig själv men ibland även åt andra.
Jag undrar nu vad ni tar per timme när ni sågar?

Det finns ju lite parametrar man måste ta med i beräkningen. Ex bränslekostnad, klingvård, lön, mm

Tacksam för svar.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Pris per timme

stektlök  
#263932 Men då är det bara för dig å räkna ut vad du ska ha Stefan ! :)
Sen är juh frågan hur effektiv och duktig du är ? Det är det allra viktigaste när jag åker till någon och sågar virke. !

Användarvisningsbild

Re: Pris per timme

Camwood  
#263941
Stefan H skrev:Hej!

Jag har satt upp ett begagnat karasågverk.
Jag kommer mest att såga åt mig själv men ibland även åt andra.
Jag undrar nu vad ni tar per timme när ni sågar?

Det finns ju lite parametrar man måste ta med i beräkningen. Ex bränslekostnad, klingvård, lön, mm

Tacksam för svar.

Priset på en tjänst eller en vara bestäms av vad din tänkta kund är beredd att betala som mest om du vill vinst maximera. Det som påverkar kundens tröskelpris(det kunden max vill betala i vid det tillfället) är om kunden kan hitta samma tjänst som du utför i närområdet. Då begränsar de ditt pris. Har du konkurrenter i närområdet ? Om du har det så kolla vad dom tar för samma tjänst. Har du inte det så kan sätta vilket högt pris du vill men med begränsningen att kanske du är för dyr o du får inga kunder. Vad du ska ta i timmen för dina tjänster går inte att säga utan du får räkna på vad DU vill eller känner att du vill ha betalt. Men ett råd är att utgå inte från ett för lågt pris från början! det är mycket svårt att höja senare.

Avatar Fallback

Re: Pris per timme

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263945 Bra sammanfattat, Camwood.

Användarvisningsbild

Re: Pris per timme

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263966 Ingen aning.. men vad sägs om 1000 kr/timme?
Det är förstås väldigt beroende av hur mycket du sågar eller producerar i timmen också.

Användarvisningsbild

Re: Pris per timme

JensSkoog  
#263980 Känner en gubbe som drev på det sättet här. Han tog betald enligt mängd sågat, med pris på löpmeter av dom olika dimentionerna, 2x4, 2x6 etc och ett fixat startpris. Senn ga han rabatt om uppdragsgivaren var med och gjorde stockhandtering och undantagning.

Användarvisningsbild

Re: Pris per timme

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264057
JensSkoog skrev:Känner en gubbe som drev på det sättet här. Han tog betald enligt mängd sågat, med pris på löpmeter av dom olika dimentionerna, 2x4, 2x6 etc och ett fixat startpris. Senn ga han rabatt om uppdragsgivaren var med och gjorde stockhandtering och undantagning.

Låter som ett bra upplägg, ingen stress på sågaren att han ska producera.

Avatar Fallback

Re: Pris per timme

Tosca  
#264058 Ett problem vid legosågning är föroreningar, många inser inte vikten av att hålla virket rent från grus och jord; för att inte tala om problemen med främmande föremål som kan ruinera en hel klinga, "tomtträd" är en stor bov i detta.

Användarvisningsbild

Re: Pris per timme

Camwood  
#264124
Tosca skrev:Ett problem vid legosågning är föroreningar, många inser inte vikten av att hålla virket rent från grus och jord; för att inte tala om problemen med främmande föremål som kan ruinera en hel klinga, "tomtträd" är en stor bov i detta.

På vilket sätt skulle det vara ett PROBLEM att klingan förlorar några tänder eller blir slö?
Problem för dej som såg ägare eller kunden? Är KUNDEN och dennes timmer ett problem?
En ekonomiskkreativ sågverksägare blir glad då kunder me grus i fickan ser till att han alltid har ny o fina klingor på kundens bekostnad :grin:

Avatar Fallback

Re: Pris per timme

Tosca  
#264137 Nej, i princip är det väl inget problem om man ser det så, men vill man producera så är det ju inte så inspirerande att behöva byta klingor för något enstaka traktorlass.

Avatar Fallback

Re: Pris per timme

stektlök  
#264146 Nu tycker jag Stefan H får komma in i tråden igen och dela med sig lite av sina funderingar !

Användarvisningsbild

Re: Pris per timme

JensSkoog  
#264153 Från gammalt av kommer jag i håg at det lokala sågvärket tog ett fastpris om det var spik eller annat i sågstocken. Grus och annat skit kan man til en stor del komma undan med å köra over med en högtrycksspolare. Det kostar, självklart!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).