Avverkning (slutavverkning)

Manuellt alternativt skördare

27 inlägg 21532 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263080 Fasiken, verkar vara stor business det här med träd i centrala lägen? Mobilkran kan ju inte vara billigt?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

Seb macahan  
#263140 Kan du inte köra med kilar och vinsch. Vi fäller en del besvärliga träd och brukar räcka med kilar. Är det svårt eller dyrt eller känsligt runt omkring tar vi vinsch. Funkar inte det så tar vi dom från skylift bit för bit eller ännu hellre med kransåg på lastbil.

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

svampbob  
#263146 Nog går det att fälla träden det var mer att jag var bekväm och det är nog bättre att jag ägnar mig åt masshanteringen och projektstyrningen Än att slita med sågen. Ett alternativ kan vara att jag ändå själv fäller det som går att fälla med 13 tum Och tar dit ett proffs för det sista

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263152 Svåra träd i trädgårdar säkrar jag upp med att stödja frontlastaren stadigt emot trädet i maxhöjd och med en pallgaffel på vardera sidan stammen. När jag sågat klart så går jag in i hytten och fäller trädet med en enkel spakrörelse. Kan det bli säkrare? :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

Peteflamingstar  
#263154 Svampbob, du har PM!

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Oden  
#263181
Mangan skrev:Fasiken, verkar vara stor business det här med träd i centrala lägen? Mobilkran kan ju inte vara billigt?


Är det i större städer med trafik å idio*ter som springer/cyklar längs med vägar å gångbanor krävs det ibland mkt personal som ibland nästan handgripligen måste hindra folk ifrån att beträda arbetsområdet. Därav att det ibland kan bli väldigt kostsamt i stadsmiljö tex.

Har en lite rolig anekdot ifrån Sveavägen mitt inne i Sthlm. Vi hade fått i uppdrag att fälla två st fullstora almar pga almsjuka. Nedtagningen skedde med hjälp av skylift.
Klockan var väl runt tre på natten för att slippa all trafik å annat läst folk :mrgreen: !
Precis när vi drar igång sågarna hör vi ett vrål. Ilsken som ett bi rusar ett fruntimmer med en liten jycke i släptåg mot oss. Svordomar å anklagelser om miljöförstöring osv....
Men efter att ha förklarat läget med de sjuka träden å att det var för det bästa IOM med smittspridning osv mjuknade damen ifråga å gav oss kramar å önskade oss lycka till!
Damen ifråga var Lena Nyman. Hur trevlig som helst när hon hade läget klart för sig!

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263197
Skogsola skrev:Svåra träd i trädgårdar säkrar jag upp med att stödja frontlastaren stadigt emot trädet i maxhöjd och med en pallgaffel på vardera sidan stammen. När jag sågat klart så går jag in i hytten och fäller trädet med en enkel spakrörelse. Kan det bli säkrare? :ugeek:


Har väl varit ett par olyckor när detta gått snett, antingen går brytmånen av och trädet hamnar över traktorn, eller också tar trädet med sig traktorn i fallet.

http://www.lidkopingsnytt.nu/2011/05/19/skulle-falla-trad-nar-traktor-valte/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=189456

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263219 Allt går att misslyckas med. Men i så fall så är det farligare utan traktor än med.

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263236 Minst farligt är det om man gör det på rätt sätt.

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Phantom  
#270677
Skogsola skrev:Svåra träd i trädgårdar säkrar jag upp med att stödja frontlastaren stadigt emot trädet i maxhöjd och med en pallgaffel på vardera sidan stammen. När jag sågat klart så går jag in i hytten och fäller trädet med en enkel spakrörelse. Kan det bli säkrare? :ugeek:

Det kan verka säkert, men du vet väl om att det numera är förbjudet att stå och såga under en skopa, korg, aggregat eller liknande?
Bara så du inte råkar på konstigheter om något skulle råka gå fel...
Du får såga allt klart, och när manuellhuggaren är borta från platsen får skopa eller liknande sättas mot trädet.
Det har tillkommit efter att det kan förekomma fel i hydrauliken som plötsligt gör att systemet slås ut och skopa eller liknande jämnar huggaren med marken.

Bara något att tänka på när maskiner används som hjälpmedel, för "det-händer-inte-mig" kan plötsligt vara just du som råkar ut för det.

Säkerheten först för att vi ska kunna fortsätta med det vi tycker om :)

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

550  
#499979
Skogsola skrev:Svåra träd i trädgårdar säkrar jag upp med att stödja frontlastaren stadigt emot trädet i maxhöjd och med en pallgaffel på vardera sidan stammen. När jag sågat klart så går jag in i hytten och fäller trädet med en enkel spakrörelse. Kan det bli säkrare? :ugeek:


Som grädde på moset (som tillägg till föregående talare) är det större risk för spjälkning om man trycker för hårt.

På stora träd i lutning tycker jag att en traktor är för liten och lätt.

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500533

:grin: :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).